Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Snarare Ryssland som ville ha krig. Eller, rättare sagt, uppmärksamhet.
Min teori om kriget är denna:
Världen var i stort någorlunda lugn och fredlig ändå, de flesta människor levde sina liv och allt gick sin gilla gång. Folk reste, länderna handlade med varandra och ingen brydde sig särskilt mycket om andra än sig själv och sin närhet. Ingen, absolut ingen, såg eller lade märke till Ryssland. Ryssland levererade sin olja och sin gas och alla var nöjda när man promenerade iväg för att köpa en ny el-bil eller ny kostym eller gå på krogen. Men ingen hade en tanke på Ryssland. Till och med annekteringen av Krim 2014 var bortglömd. Allt gick sin gilla gång. Ingen brydde sig om det gigantiska utanförskapsområdet Ryssland. Eftersom det var ett eget land var det ingen som funderade över att göra några sociala insatser där.
De enda gånger Ryssland fick uppmärksamhet var när man fängslade eller mördade nån regimkritiker. Men inte ens det ledde till mer än notiser på sidan 11 i tidningarna.
Då prövade Putin att likt ett barn skrika och kräva uppmärksamhet, men inte heller det hjälpte. Ingen brydde sig om Ryssland och ryssarna ändå.
Nu blev situationen oacceptabel för Putin. "Ryssland är en stormakt" dundrade han. "Och ser inte världen det, så ska vi visa dem att vi är viktiga!". Då började han fundera ut åtgärd. Nån föreslog invasion av Belarus, men någon annan svarade då: "Nä, alla i väst hatar Lukashenko, avsätter vi honom blir de bara glada och sedan glömmer de vår insats bums". Då kom man på idén att invadera Ukraina istället. Putin tänkte: "ja, det är precis det vi behöver för att få den uppmärksamhet och respekt som vi förtjänar!".
Och där är vi idag.
Det är inte någon dum teori. Det var fina tider när man kunde uppskatta vanliga ting och inte behöva oroa sig för större saker.
Jag är av uppfattningen att man måste komma ihåg att Putin är president för Ryssland. Det är nog ingen lätt uppgift. Han har nog tillräckligt med bestyr än att påkalla uppmärksamhet från resten av världen.
Rysslands fiender kommer alltid att vilja utmåla honom som absolut värsta skurken. Jag tror Putin genuint månar om sina landsmän.
Det är en tragedi att det har blivit krig mellan Ryssland och Ukraina.
Jag tror Putin utför sina uppgifter precis så som alla förväntar sina ledare att göra. Han är bara inte en del av ‘Team Europe’ utan ‘Team Ryssland’.