2022-10-28, 21:26
Medlem
Bollkalle19s avatar
Jag haft en fundering kring dessa dunsar.
Vi haft än så länge bara hört redogörelse från grannen mitt emot. Han hörde ljud, men jåmför det med möblering eller hamrande. Inget oroväckande.

Grannen under hörde också detta, men måste ha uppfattat det på ett helt annat sätt. De kan inte tänkt möbler eftersom dom knackar på. Och efteråt ta kontakt i trappen för att fråga hur det är och erbjuda hjälp.
Också att JJ lägger till att hennes kompis har trillat, det känns som en nödlögn för att täcka upp eventuella ljud (skrik?)

Något måste ha låtit för att göra grannarna under, oroliga.
Det är nog därför polisen/åklagare kan sätta tiden från 02.30.

Min teori är alltså att det var mer än några dunsar.
Senast redigerad av Bollkalle19 2022-10-28 kl. 21:27. Anledning: Tillägg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kronertskocka
Vet vi att JJ hade sin egen mobil med sig till McD?

Ja. I Aftonbladets artikel från idag står det att både TTs och JJs telefon har åkt samma väg till McDonalds. Det finns också uppgifter där om att JJ beställt maten via mobil.
Citera
Medlem
LadyLaguns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denke86
Kan det vara den röda Audin JJ var på väg att träffa när hon stötte på grannen i trapphuset?

Man hade ju bra gärna velat veta mer om bilfärden med grannen till MCD… satt hon i telefonen eller var hon glad - skojade - .. hade hon flera telefoner med sig …

Är det någon som är sugen att gå djupare via en videokonferens kan ni ju PM:a får vi se

Förhoppningsvis får vi mer svar på detta på måndag när avsnitt 2 av podden försvunnen släpps! I avsnitt 1 säger ju journalisten att har har ett möte inbokat nästa dag med den grannen.
Citera
2022-10-28, 21:27
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linalo1990
Samma med iphone om man inte valt att avvaktivera automatisk uppkoppling.
Nytt för mig som aldrig ägt en Iphone, tack för ny kunskap.
Citera
Medlem
Men någon i byhålan måste ju för f*n veta vad bråket handlade om???????
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
I det här fallet bedömer jag att det ska gå att koppla upp utanför huset. Om hon ens har Wi-Fi/router. Evtl så har jag svar på det imorgon efter lite s k wardriving i området.

Tack , det värdesätter jag det svaret . Då hittar jag inte bara på och vilseleder
Citera
2022-10-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Inte smart nog...

Hade hon varit tillräckligt intelligent så hade hon stängt av telefonen så fort hon fick tag på den, och inte tagit den med till McD när den var igång.
Det ser ju dock väldigt konstigt ut om mobilen stängs av manuellt i hennes lägenhet. Bättre då den rör sig därifrån precis vid den tid och åt det håll som stämmer med hennes berättelse om när Tove lämnade.

Hon var helt uppenbart på väg ut att dumpa telefonen och antagligen cykeln när grannen mötte henne i trapphuset. Där sket sig hennes plan rejält. Annars kunde det fungerat.
Citera
2022-10-28, 21:28
Medlem
Citat:

Eller låg den i påsen på cykeln?eftersom hon tog påsen från cykeln när dom återvände hem.
Citera
2022-10-28, 21:29
Medlem
Citat:

Nej det har du rätt i. Vi vet bara att TTs mobil följde JJs rörelsemönster enligt lämnade uppgifter. Om jag nu inte missat nått.

Edit: jo så var de ju hon beställde mat via sin mobil
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Jag haft en fundering kring dessa dunsar.
Vi haft än så länge bara hört redogörelse från grannen mitt emot. Han hörde ljud, men jåmför det med möblering eller hamrande. Inget oroväckande.

Grannen under hörde också detta, men måste ha uppfattat det på ett helt annat sätt. De kan inte tänkt möbler eftersom dom knackar på. Och efteråt ta kontakt i trappen för att fråga hur det är och erbjuda hjälp.

Något måste ha låtit för att göra grannarna under, oroliga.
Det är nog därför polisen/åklagare kan sätta tiden från 02.30.

Min teori är alltså att det var mer än några dunsar.

Hör man upp till 10 dunsar av att möbler flyttas, går man oftast inte upp och knackar på. Men är det 10 dunsar i väggen så är ju sannolikheten större att man går upp och knackar på.
Citera
Medlem
ShortEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jotaalfa
Jag har följt en del trådar när mord/försvinnanden sker många gånger innan, men har aldrig riktigt varit delaktig i kommentarsfältet förrän nu. Känner att jag helt enkelt inte bara kan se på.

Okej, det här är vad jag vill få ur mig:

Till modig39: Är helt med på att vidgade vyer alltid är bra vid en polisutredning, särskilt när det inte finns så mycket att gå på. I det här fallet har vi dock fått reda på vissa saker, som vi mer eller mindre kan lita på. De uppgifter som åtminstone jag tar till mig är de som kommer från media och bekräftade vittnesuppgifter. Från media vet vi att T*ve letade efter en vän på Nöjet. Vi vet att hon bråkat med någon eller båda MGM på Nöjet. Vi vet att hon följde med de MGMen hem till den enas lägenhet. Vi vet att grannar oroat sig pga. höga dunsar. Vi vet att JJ har burit med sig T*ves mobil till och från McDonalds, och hur Polisen vet det kan vi bara spekulera i. Vi vet också att cykeln flyttats efter att JJ uppgett att T*ve begett sig hemåt. Och, vi vet att de MGMen sitter anhållna på sannolika skäl. Det är också mycket vi inte vet som Polisen i allra högsta grad har bättre koll på.

Det är alltid bra att lyfta blicken, men jag upplever ibland det som att du inte riktigt vill se det som vi redan känner till? Alltså bekräftade uppgifter. Som en annan användare var inne på tidigare i tråden - Ockhams rakkniv. Den enklaste förklaringen är i de allra flesta fall den mest rimliga. Hade det varit så att det framkommit uppgifter, någon enstaka, som pekar mot att de MGMen inte har gjort det, så skulle jag åtminstone förstå varför du väljer att se andra möjligheter. Men nu finns det, så vitt jag vet, inga bekräftade uppgifter som pekar mot att försvinnandet inte skulle ha någonting att göra med de häktade. Jag säger inte att MGMen har gjort det själva, men jag tror vi kan vara rätt säkra på att de på ett eller annat sätt varit inblandade i försvinnandet eller, förhoppningsvis inte, det eventuella mordet.

Mycket bra skrivet. Jag håller med i allt, förutom att jag vill påpeka att uppgiften om att JJ skulle burit med sig TT's mobiltelefon fortfarande borde vara att betrakta som obekräftad information, då den kommer från en anonym källa och chefen för grova brott inte ville kommentera uppgiften. Den kan ses som trovärdig, men inte bekräftad.

edit: Välkommen till forumet.
Citera
2022-10-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.P
Vilken jävla tur dom har haft som har lyckats isf få ner henne genom trappuppgången i ett trapphus som lyser dygnet runt på första våning och sedan lassa in i en bil och köra iväg.
Det måste ju ha vart ganska nära i tidsfönstret efter det att hon och grannen har åkt fram och tillbaka, innan det blir ljusare ute och folk börjar vakna.
Hade grannen som nyss var ute o kört och hans familj som bor med honom äns hunnit somna om innan JJ måste bära ut TT till sin bil och köra iväg utan att ngn i huset som ju har vart lite oroliga under natten , missat just detta tillfället när TT förs ut, bara ngr timmar senare.... ?

Visst är det riskabelt men det tar typ 5 min bära ner någon ner till bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in