Citat:
Ursprungligen postat av
Jotaalfa
Jag har följt en del trådar när mord/försvinnanden sker många gånger innan, men har aldrig riktigt varit delaktig i kommentarsfältet förrän nu. Känner att jag helt enkelt inte bara kan se på.
Okej, det här är vad jag vill få ur mig:
Till modig39: Är helt med på att vidgade vyer alltid är bra vid en polisutredning, särskilt när det inte finns så mycket att gå på. I det här fallet har vi dock fått reda på vissa saker, som vi mer eller mindre kan lita på. De uppgifter som åtminstone jag tar till mig är de som kommer från media och bekräftade vittnesuppgifter. Från media vet vi att T*ve letade efter en vän på Nöjet. Vi vet att hon bråkat med någon eller båda MGM på Nöjet. Vi vet att hon följde med de MGMen hem till den enas lägenhet. Vi vet att grannar oroat sig pga. höga dunsar. Vi vet att JJ har burit med sig T*ves mobil till och från McDonalds, och hur Polisen vet det kan vi bara spekulera i. Vi vet också att cykeln flyttats efter att JJ uppgett att T*ve begett sig hemåt. Och, vi vet att de MGMen sitter anhållna på sannolika skäl. Det är också mycket vi inte vet som Polisen i allra högsta grad har bättre koll på.
Det är alltid bra att lyfta blicken, men jag upplever ibland det som att du inte riktigt vill se det som vi redan känner till? Alltså bekräftade uppgifter. Som en annan användare var inne på tidigare i tråden - Ockhams rakkniv. Den enklaste förklaringen är i de allra flesta fall den mest rimliga. Hade det varit så att det framkommit uppgifter, någon enstaka, som pekar mot att de MGMen inte har gjort det, så skulle jag åtminstone förstå varför du väljer att se andra möjligheter. Men nu finns det, så vitt jag vet, inga bekräftade uppgifter som pekar mot att försvinnandet inte skulle ha någonting att göra med de häktade. Jag säger inte att MGMen har gjort det själva, men jag tror vi kan vara rätt säkra på att de på ett eller annat sätt varit inblandade i försvinnandet eller, förhoppningsvis inte, det eventuella mordet.
Mycket bra skrivet. Jag håller med i allt, förutom att jag vill påpeka att uppgiften om att JJ skulle burit med sig TT's mobiltelefon fortfarande borde vara att betrakta som obekräftad information, då den kommer från en anonym källa och chefen för grova brott inte ville kommentera uppgiften. Den kan ses som trovärdig, men inte bekräftad.
edit: Välkommen till forumet.