2022-10-28, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hussefar
Vet en tjock gubbe i vitt skägg som kör för Postnord. Han kallas till och med för tomten. Alltid glad.

Jag vet inte om det är för att han levererar paket, eller har det bra med Tomtemor. Lycklig verkar han allt vara trots allt så det finna nog de som trivs med yrket.

Jodå, det är klart att det finns folk som tycker om yrket, men majoriteten av chaufförer som jobbar inom bud/stycke är kortvariga. Det är därför det är sådan efterfrågan på chaufförer, folk tar korten, förväntar sig glassjobb - får en kalldusch utav helvete och blir kvar 2-3 månader.

Det är en JÄVLA omsättning på personal i det yrket, tro mig.
Citera
2022-10-28, 19:21
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Alla transportjobb i Sverige är röv-jobb. Har själv kört lastbil, och budbil, det är rena skiten.

Satsa på industrijobb istället.
Håller med, pissigt betalt, hårt arbete och otacksamma kunder. Körde budbil för Postnord och det var riktigt jobbigt på många sätt. Delade ut tidningar på nätterna en månad. Tror jag fick ut 7000 efter skatt. Fy helvete alltså.
Citera
2022-10-28, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Håller med, pissigt betalt, hårt arbete och otacksamma kunder. Körde budbil för Postnord och det var riktigt jobbigt på många sätt. Delade ut tidningar på nätterna en månad. Tror jag fick ut 7000 efter skatt. Fy helvete alltså.

Har själv kört budbil, sopbil, krokbil (lastväxlare/containerbil) och gods (C och CE) och ALLA har gemensamt som följer:

*Extrem stress
*Klöka/dryga kunder (och ofta transportledare)
*Dåligt betalt, du tjänar kanske 1500/2000 mer efter skatt som CE chaufför än som truckförare. Då har du 60 ton på vägen, ett jävla ansvar och måste hålla på med YKB/ADR-trams och kör och vilotider och fan och hans moster.
*Långa arbetsdagar

Chaufförsyrket i Sverige är så jävla genomruttet så för den delen är jag nästan glad att jag blev av med mina körkort. Riktigt jävla negerjobb är det.
Citera
2022-10-28, 19:28
Medlem
Hussefars avatar
Citat:
Jodå, det är klart att det finns folk som tycker om yrket, men majoriteten av chaufförer som jobbar inom bud/stycke är kortvariga. Det är därför det är sådan efterfrågan på chaufförer, folk tar korten, förväntar sig glassjobb - får en kalldusch utav helvete och blir kvar 2-3 månader.

Ahh, där ser man. Okej det låter rimligt.

Vi får hoppas att TS liksom Tomten blir regeln som bekräftar undantaget.
Citera
2022-10-28, 20:13
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag förväntade mig rena glassjobbet och det var rena rama slaveriet. Möjligen för de som jobbar deltid (fanns många på åkeriet) så kanske det är okej jobb. Nu har jag ett C-kort och jag vet inte ens vad jag ska ha det till.

En arbetsdag började med rusning efter gods att lasta bilen med. Sedan köra fort i trafiken och även tänka på eco-driving. Sedan gick det inte ha normala raster eller lunch. Jag höll på att backa över en tant. Sedan tyckte jag det var bäst sluta. Vilket slöseri med tid! Jag fick ganska mycket pengar för mitt arbete men det var allt (Norge).
Citera
2022-10-28, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag förväntade mig rena glassjobbet och det var rena rama slaveriet. Möjligen för de som jobbar deltid (fanns många på åkeriet) så kanske det är okej jobb. Nu har jag ett C-kort och jag vet inte ens vad jag ska ha det till.

En arbetsdag började med rusning efter gods att lasta bilen med. Sedan köra fort i trafiken och även tänka på eco-driving. Sedan gick det inte ha normala raster eller lunch. Jag höll på att backa över en tant. Sedan tyckte jag det var bäst sluta. Vilket slöseri med tid! Jag fick ganska mycket pengar för mitt arbete men det var allt (Norge).

Det är så det blir, man tror att det ska vara glassjobb, ända tills man ser hur många stopp man ska göra om dagen (oavsett lastbilsjobb jag har haft), du ska vara på 4 ställen samtidigt, hålla koll på kör och vilo-tramset, samtidigt som du ska vara inställsam och lismande mot klöka kunder, trängas med pissblattar som fått körkort från Somalia i trafiken, och jobba 14 timmar om dagen.

Chaufförsjobb är rövjobb. Har som sagt jobbat med flera olika typer av transporter, och det är samma skit överallt.

Du hittar inte ett mer otacksamt yrke som ställer så många motkrav, men ger så lite tillbaka.

Du ska ha YKB, ADR och det ska förnyas var 5:e år, sen ska du dalta med kör och vilotider, DU åker på böter om något går snett, och det blir dyrt fort.

Nej fyfan.
Citera
2022-10-28, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Företag som kör ut morgontidningar skriker efter folk och du kan utan problem jobba sju nätter i veckan om du vill.

Vad bra. Nåt särskilt företag som du vill nämna.
Citera
2022-10-28, 20:45
Medlem
Citat:
Det är så det blir, man tror att det ska vara glassjobb, ända tills man ser hur många stopp man ska göra om dagen (oavsett lastbilsjobb jag har haft), du ska vara på 4 ställen samtidigt, hålla koll på kör och vilo-tramset, samtidigt som du ska vara inställsam och lismande mot klöka kunder, trängas med pissblattar som fått körkort från Somalia i trafiken, och jobba 14 timmar om dagen.

Chaufförsjobb är rövjobb. Har som sagt jobbat med flera olika typer av transporter, och det är samma skit överallt.

Du hittar inte ett mer otacksamt yrke som ställer så många motkrav, men ger så lite tillbaka.

Du ska ha YKB, ADR och det ska förnyas var 5:e år, sen ska du dalta med kör och vilotider, DU åker på böter om något går snett, och det blir dyrt fort.

Nej fyfan.

14 timmar får man köra så långa pass?

Det måste väl finnas bättre tider, om man kör en mindre bil i närområdet.

Jag vill inte köra kors o tvärs över Sverige.
Citera
2022-10-28, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
14 timmar får man köra så långa pass?

Det måste väl finnas bättre tider, om man kör en mindre bil i närområdet.

Jag vill inte köra kors o tvärs över Sverige.

14 timmars arbetsdag och 14 timmars körtid är inte samma sak.
Citera
2022-10-28, 20:52
Medlem
Citat:
14 timmars arbetsdag och 14 timmars körtid är inte samma sak.

Måste vara segt med så långa körningar.

Jag söker 8 timmars dagar.
Citera
2022-10-28, 20:54
Medlem
MrLevaLivets avatar
De jag känner som kört budbil har fått tighta scheman så de har varit tvungna att köra som galningar och bryta mot trafikregler.,även torskat för polisen. Var dock ett tag sedan så kanske blivit bättre? De som kör för t ex Budbee eller Airmee på kvällarna nu verkar inte så stressade, känner bara folk som kört dagtid. Men de på kvällarna har kanske inte bråttom hem heller, eller tighta scheman, körig trafik, varje minut är inte lika viktig?..... eller who knows.
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-10-28 kl. 20:58.
Citera
2022-10-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
De jag känner som kört budbil har fått tighta scheman så de har varit tvungna att köra som galningar och bryta mot trafikregler.,även torskat för polisen. Var dock ett tag sedan så kanske blivit bättre? De som kör för t ex Budbee eller Airmee på kvällarna nu verkar inte så stressade, känner bara folk som kört dagtid. Men de på kvällarna har kanske inte bråttom hem heller, eller tighta scheman, körig trafik, varje minut är inte lika viktig?..... eller who knows.

Kan va då att de är avlönade per timme och då vill man väl få ihop ett antal varje kväll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in