Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Jag förväntade mig rena glassjobbet och det var rena rama slaveriet. Möjligen för de som jobbar deltid (fanns många på åkeriet) så kanske det är okej jobb. Nu har jag ett C-kort och jag vet inte ens vad jag ska ha det till.
En arbetsdag började med rusning efter gods att lasta bilen med. Sedan köra fort i trafiken och även tänka på eco-driving. Sedan gick det inte ha normala raster eller lunch. Jag höll på att backa över en tant. Sedan tyckte jag det var bäst sluta. Vilket slöseri med tid! Jag fick ganska mycket pengar för mitt arbete men det var allt (Norge).
Det är så det blir, man tror att det ska vara glassjobb, ända tills man ser hur många stopp man ska göra om dagen (oavsett lastbilsjobb jag har haft), du ska vara på 4 ställen samtidigt, hålla koll på kör och vilo-tramset, samtidigt som du ska vara inställsam och lismande mot klöka kunder, trängas med pissblattar som fått körkort från Somalia i trafiken, och jobba 14 timmar om dagen.
Chaufförsjobb är rövjobb. Har som sagt jobbat med flera olika typer av transporter, och det är samma skit överallt.
Du hittar inte ett mer otacksamt yrke som ställer så många motkrav, men ger så lite tillbaka.
Du ska ha YKB, ADR och det ska förnyas var 5:e år, sen ska du dalta med kör och vilotider, DU åker på böter om något går snett, och det blir dyrt fort.
Nej fyfan.