2022-10-28, 20:05
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Tycker du Norges tillvägagångssätt är dåligt så tycker du indirekt att bundna avtal är detsamma dvs dåliga för att spara el till Tyskland
Jag tycker varken Norges eller vårat förslag är särdeles bra. Vad man skulle gjort är att möjliggöra att man kunde avbetala på elräkningarna och inte haft något stöd alls. Det skulle inte vara inflationsdrivande och det skulle stimulera sparande av el och att man investerade i elbesparande åtgärder som isolera husen, bergvärme, värmepump, solceller etc. och man ändrade sina förbrukningsvanor och laddade sin bil nattetid m.m.
De miljarder som finns i kassan som nu slösas ut till ingen nytta skulle användas för att bygga ut överföringskapaciteten och göra om Sverige till ett elområde med vind, sol, vatten och kärnkraft som grund för en stabil elproduktion. Man skulle även satsa på ellagring i större mått.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 20:09.
Citera
2022-10-28, 20:07
Medlem
Nattjags avatar
Tack HerrGickhan. Du förklarar det hela långt bättre än jag.
Citera
2022-10-28, 20:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej jag får inte mer tillbaka än jag betalat hur skulle det gå till?

Du har betalt 39 öre och får kompensation för 79 öre. Har du inte fattat det?

Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Tack HerrGickhan. Du förklarar det hela långt bättre än jag.

Citera
2022-10-28, 20:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du har betalt 39 öre och får kompensation för 79 öre. Har du inte fattat det?
Ja det är ju det jag har avtalat om vilket alla andra i hela Sverige kunde ha gjort likaledes, förstår inte varför folk gnäller i efterhand om dom nu gjort ett medvetet val...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 20:16.
Citera
2022-10-28, 20:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ja det är ju det jag har avtalat om vilket alla andra i hela Sverige kunde ha gjort likaledes, förstår inte varför folk gnäller i efterhand om dom gjort ett avsiktligt val...

Du har inte avtalat om att få räkna ditt pris som om det var 1,59 och borde därför inte vara berättigad till bidrag. Du har betalat lägre än referenspriset i SE1. Är du så korkad att du inte fattar detta eller konstrar du bara som en tonåring?
Citera
2022-10-28, 20:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Herre jösses, då skall du bygga en hel infrastruktur för det och måste anpassa lagringen till var uppvärmningsbehovet finns. Det blir ju kanon, speciellt på sommaren...

Svenskens galenskap är oändlig.
Infrastrukturen måste byggas upp i vilket fall som helst och i många städer finns ett redan utbyggt fjärrvärmenät. Jag vet inte alls om mitt förslag är realistiskt, poängen var att energiförlusterna försvinner inte bara i ett svart hål utan utvecklas som värme. Och värme är något som vi kan ha nytta av i olika sammanhang.
Citera
2022-10-28, 20:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Du har inte avtalat om att få räkna ditt pris som om det var 1,59 och borde därför inte vara berättigad till bidrag. Du har betalat lägre än referenspriset i SE1. Är du så korkad att du inte fattar detta eller konstrar du bara som en tonåring?

En del verkar tycka att man ska kunna byta in dom lotter som inte var vinst på känns det som.
kostnaden är och förblir ju högst för samma "vara" i söder
Citera
2022-10-28, 20:35
Medlem
Men låt alla få kompensation enligt region 4 men även då en omräkning av deras elräkning till samma pris. Så blir alla nöjda och glada!
Citera
2022-10-28, 20:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du har inte avtalat om att få räkna ditt pris som om det var 1,59 och borde därför inte vara berättigad till bidrag.
Jo det är ju just det som ett fast avtal går ut på. Du betalar samma kostnad per kWh oavsett vad priset är på elbörsen. Så ligger priset på 8öre/kWh så betalar du 39öre och ligger priset på 800öre/kWh så betalar du fortfarande 39öre, det kallas fast elpris (hur svårt kan det vara att fatta?)
Citera
2022-10-28, 20:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo det är ju just det som ett fast avtal går ut på. Du betalar samma kostnad per kWh oavsett vad priset är på elbörsen. Så ligger priset på 8öre/kWh så betalar du 39öre och ligger priset på 800öre/kWh så betalar du fortfarande 39öre, det kallas fast elpris (hur svårt kan det vara att fatta?)

Du fattar fortfarande inte? Du betalar avtalat pris ja, men du ska inte få bidrag för ett högre pris. Nu ska du få bidrag som om du betalt 1,59 kr och det har du inte gjort. Alltså ett oskäligt bidrag kopplat till en usel bidragsmodell.

Varför ska du få bidrag för 1,59 kr när du bara betalat 39 öre? Jag tycker att du borde påföras extra kostnad med 1,20 för varje kWh du slösade under de senaste 12 månaderna.
Citera
2022-10-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Tanken är förmodligen att folk ska ha extra pengar till kommande elräkningar, tveksamt dock ifall alla öronmärker pengarna till det.

Varför skulle folk spara pengarna till nästa elräkning? De verkar uppenbarligen inte att ha gjort det tidigare och kommer knappast att göra det nu heller.

- Thorbritt, nu åker vi iväg och köper de där fina aluminiumfälgarna till vår BMW! Elen nästa år betalar ju Uffe! Inga bekymmer!

….....

Högre tankar har jag inte om folk i gemen. Släpper man igenom bidrag så är det oftast svårt att backa bandet. Folk blir bidragsberoende i all oändlighet.
Citera
2022-10-28, 20:51
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Du fattar fortfarande inte? Du betalar avtalat pris ja, men du ska inte få bidrag för ett högre pris. Nu ska du få bidrag som om du betalt 1,59 kr och det har du inte gjort. Alltså ett oskäligt bidrag kopplat till en usel bidragsmodell.

Varför ska du få bidrag för 1,59 kr när du bara betalat 39 öre? Jag tycker att du borde påföras extra kostnad med 1,20 för varje kWh du slösade under de senaste 12 månaderna.
Av exakt samma anledning som att jag betalar 39öre/kWh när elen kostar 8öre/kWh (snitt större delen av morgondagen)

Dom som har rörligt timpris betalar alltså 8öre/kWh men får ändå 79öre i elkompensationen, laddar dom bilen på natten kostar det väl typ 4öre/kWh men elkompensationen är ändå 79öre...
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 20:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in