2022-10-28, 20:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Av exakt samma anledning som att jag betalar 39öre/kWh när elen kostar 8öre/kWh (snitt större delen av morgondagen)

Om du ska ha bidrag för att du har 39 öre när referenspriset är 1,59, då borde du ju betala till elbolaget när priset är 8 öre. Om du har fast pris 39 öre ska ditt pris vara 39 öre och inget annat. Det ska vara helt egalt vad andra betalar. Du tycker att du ska ha fast pris, men ändå rörligt pris.

Alla med fast pris borde sorteras bort från bidrag.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-10-28 kl. 20:56.
Citera
2022-10-28, 20:59
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om du ska ha bidrag för att du har 39 öre när referenspriset är 1,59, då borde du ju betala till elbolaget när priset är 8 öre. Om du har fast pris 39 öre ska ditt pris vara 39 öre och inget annat. Det ska vara helt egalt vad andra betalar. Du tycker att du ska ha fast pris, men ändå rörligt pris.

Alla med fast pris borde sorteras bort från bidrag.
Jag tror inte du riktigt fattat varför man har bundna räntor när man har lån och ett fast elavtal du var nog sjuk den dagen dom gick igenom det i skolan tror jag...

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/#:~:text=Ofta%20%C3%A4r%20det%20billigare%20med,de t%20ing%C3%A5r%20ett%20fast%20elprisavtal.
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 21:03.
Citera
2022-10-28, 21:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag tror inte du riktigt fattat varför man har bundna räntor när man har lån och ett fast elavtal du var nog sjuk den dagen dom gick igenom det i skolan tror jag...

https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/jamfora-elpriser/valja-fast-eller-rorligt-elpris/#:~:text=Ofta%20%C3%A4r%20det%20billigare%20med,de t%20ing%C3%A5r%20ett%20fast%20elprisavtal.

Jag vet varför man har bundit pris och ränta. Det gör man för att få en viss ränta och ett visst pris, inte en annan ränta eller ett annat pris.

Du tycker att du ska binda till 39 öre och betala det, men få bidrag som om du betalt 1,59 kronor.
Citera
2022-10-28, 21:17
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Jag vet varför man har bundit pris och ränta. Det gör man för att få en viss ränta och ett visst pris, inte en annan ränta eller ett annat pris.

Du tycker att du ska binda till 39 öre och betala det, men få bidrag som om du betalt 1,59 kronor.
Dom som betalar timpris när dom tex laddar sin elbil nattetid för 4öre/kWh får också elkompensation på 79öre vad är skillnaden?
Citera
2022-10-28, 21:24
Medlem
cateatdogs avatar
Sitter i Spanien lite halvpackad och såg detta just nu.

Jag har eget bageri/konditori. Betalar fastpris på 75 öre/kWh

Gör åt i snitt 220 000 kWh /år

Jag borde bry mig mer och vara insatt men loggade ur i somras efter man krigat i flera år mot corona. Är det så lätt att jag får tbax 50 öre kWh?

Om inte. Vad får bolaget tbax?

Idiotförklara mig gärna men med en beräkning.... Efter det så kalla mig för vad du vill.
Citera
2022-10-28, 21:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jag tycker varken Norges eller vårat förslag är särdeles bra. Vad man skulle gjort är att möjliggöra att man kunde avbetala på elräkningarna och inte haft något stöd alls. Det skulle inte vara inflationsdrivande och det skulle stimulera sparande av el och att man investerade i elbesparande åtgärder som isolera husen, bergvärme, värmepump, solceller etc. och man ändrade sina förbrukningsvanor och laddade sin bil nattetid m.m.
De miljarder som finns i kassan som nu slösas ut till ingen nytta skulle användas för att bygga ut överföringskapaciteten och göra om Sverige till ett elområde med vind, sol, vatten och kärnkraft som grund för en stabil elproduktion. Man skulle även satsa på ellagring i större mått.

Vilken sorts energilagring vill du satsa på?

För närvarande existerar inte den sorts energilagring som krävs för att göra sol och vind till fungerande energikällor. Det gör att sol och vind är värdelösa energikällor.

Just nu bör alla resurser läggas på att bygga ut atomkraften, eftersom atomkraft är det enda tillgängliga alternativet till fossilkraft.
Citera
2022-10-28, 21:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Dom som betalar timpris när dom tex laddar sin elbil nattetid för 4öre/kWh får också elkompensation på 79öre vad är skillnaden?

Om du bor i SE4 och har haft ett fast elpris på 39 öre samt förbrukat 10000 kWh under de 12 månader som ligger till grund för beräkningen, då har du betalat 3900:-/totalt. Du får för detta 79 öre i kompensation alltså 40 öre mer än du betalat och hamnar på en återbetalning om 7900:-/totalt.

3900 - 7900 = -4000. Med andra ord du har haft ett elpris på -40 öre (fast du egentligen har ett avtal om +39 öre). För varje kWh el du förbrukat ger staten dig 40 öre. Tycker du att det är ett bra system för ett samhälle? Om alla skulle ha en sådan uppgörelse skulle det kallas Ebberöds bank.
Citera
2022-10-28, 22:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om du bor i SE4 och har haft ett fast elpris på 39 öre samt förbrukat 10000 kWh under de 12 månader som ligger till grund för beräkningen, då har du betalat 3900:-/totalt. Du får för detta 79 öre i kompensation alltså 40 öre mer än du betalat och hamnar på en återbetalning om 7900:-/totalt.

3900 - 7900 = -4000. Med andra ord du har haft ett elpris på -40 öre (fast du egentligen har ett avtal om +39 öre). För varje kWh el du förbrukat ger staten dig 40 öre. Tycker du att det är ett bra system för ett samhälle? Om alla skulle ha en sådan uppgörelse skulle det kallas Ebberöds bank.
Du räknar ju bara med priset på el sedan tillkommer givetvis moms, skatt och moms på skatten, elabonnemang och överföringsavgifter mm mm
Vet du hur elräkningen ser ut?
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-28 kl. 22:04.
Citera
2022-10-28, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Sitter i Spanien lite halvpackad och såg detta just nu.

Jag har eget bageri/konditori. Betalar fastpris på 75 öre/kWh

Gör åt i snitt 220 000 kWh /år

Jag borde bry mig mer och vara insatt men loggade ur i somras efter man krigat i flera år mot corona. Är det så lätt att jag får tbax 50 öre kWh?

Om inte. Vad får bolaget tbax?

Idiotförklara mig gärna men med en beräkning.... Efter det så kalla mig för vad du vill.

Om du haft din elförbrukning i SE3 så får du 50 öre/kWh.
Citera
2022-10-28, 22:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

För närvarande existerar inte den sorts energilagring som krävs för att göra sol och vind till fungerande energikällor. Det gör att sol och vind är värdelösa energikällor.

Just nu bör alla resurser läggas på att bygga ut atomkraften, eftersom atomkraft är det enda tillgängliga alternativet till fossilkraft.
I dagsläget är det väl bara vätgas som man har satsat på?
Citera
2022-10-28, 22:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Du räknar ju bara med priset på el sedan tillkommer givetvis moms, skatt och moms på skatten, elabonnemang och överföringsavgifter mm mm
Vet du hur elräkningen ser ut?

Du verkar helt borta i kolan. De skatter, och avgifter som betalas har ju inget med detta att göra. Dessa betalas oavsett om du har fast pris eller rörligt pris. Ditt avtal är 39 öre och du får bidrag för 79 öre alltså är ditt pris minus 40 öre.
Citera
2022-10-28, 22:17
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Citat:
I dagsläget är det väl bara vätgas som man har satsat på?

Med den tekniken försvinner 2/3 av energin i processen. Det innebär att det behöver stoppas in 3 gånger så mycket energi som man får ut. Det innebär att vindkraftens kostnader blir 3 gånger så stora. Samma sak gäller för vindkraftens miljöbelastning.

När allt multipliceras med 3, så blir vindkraften dyr och miljöskadlig.

Det är dags att ge upp drömmarna om sol och vind. Vi har nu sett tydligt att sol och vind inte fungerade som energikällor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in