2022-10-28, 16:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är lätt att det blir rörigt om man blandar in Anders B. Eftersom ingen (förutom möjligen Inge M) ändå verkar ha sett honom så kanske man helt enkelt kan strunta i var han befann sig och vad han sysslade med. Här är ett förslag till sammanställning av de förekommande teorierna om hur SE, makarna Palme och Nicola F rörde sig i förhållande till varandra:

1. SE går ut åt höger/norrut, möter makarna Palme någonstans norr om Skandiaentrén, vänder och följer efter dem söderut mot mordplatsen. Nicola F som går norrut möter trion strax norr om Skandiaentrén (precis som han själv minns det).

2. SE står och pratar med väktarna i receptionen, och ser då genom fönstret att makarna kommer gående. SE får plötsligt bråttom, avslutar snabbt samtalet och går ut åt vänster/söderut och följer efter dem. Nicola F som går norrut möter trion någonstans strax söder om Skandiaentrén (dvs. lite längre söderut än som han själv minns det).

3. SE pratar länge med väktarna, och kommer därför ut först efter att makarna Palme redan har passerat Skandiaentrén. Han känner igen dem bakifrån, går direkt åt vänster/söderut och skyndar sig ikapp. Nicola F som går norrut möter trion någonstans mellan mordplatsen och Skandiaentrén (dvs. längre söderut än som han själv minns det).

Teorin jag försökt torgför på sistone gäller ju din två. Ja man kanske inte ska lägga så stor vikt vid AB trots allt. Det är ju ändock lite märkligt, att de båda helt verkar ha missat varandra längs Sveavägen. Men sånt kanske händer. Teorin ett, är ju den jag själv varit mest inne på i flera år.
Citera
2022-10-28, 16:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte.

Jag har så tydligt som möjligt visat vad jag anser talar för vänstersväng.

Vad menar de insatta talar för högersvängen? Jag känner faktiskt inte till något.

Man tänker sig att det går bussar till Täby från Odenplan även på dag- och kvällstid?

Jag respekterar vad du anser, och den är ju inte heller omöjlig, anser jag.

De flesta menar ju att SE hade för vana att ta nattbussen när han jobbade över sent (till 23 och framåt), beroende på hur långt tid det var till först nattbussen, hade han väl för vana att slinka in på en favoritbub som lång längs vägen norrut. Detta stöds ju även även av exfrun - men henne tolkar vi ju lite olika, inget fel med det. SE har ju även uttryckt att han ogärna var i city och runt centralen sena kvällar pga "buset", att han skulle välja detta denna lönefredag innan sportlovet, känns inte troligt, enligt mig.

edit: och det var ju också denna hypotes åklagaren och PU arbetade after, och såg som rimliga. Hur man värdesätter det, är ju en annan femma.
Citera
2022-10-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, håller med, men undrar vart Fauzzi då skulle ha mött paret Palme? alt 1.
Fauzzis position i första förhöret då han möter paret Palme är dessutom helt fel. Han placerar detta möte vid nästa kvarter norr ut, där paret Palme aldrig (enligt egen uppgift) varit.
I nästa förhör(vallningen) så knyter han mötet till iakttagelsen av "Lennart" på Le Carterie som står i skyltfönstret och jobbar. Han menar att han såg Lennart precis efter mötet.

Men med "precis" så har vi ingen aning om det var 10 sekunder efter eller 1 sekund.
Oavsett så skulle ett möte längre söder ut ge än större differens än dessa 42 sekunder som är fallet här. D.v.s. Fauzzi borde ha hört skotten redan vid Sari typ?
Till alla mötesscenario-anhängares stora lycka kan jag tro?

Fauzzis vittnesmål är knepigt.
Men det finns nog en klar möjlighet för SE att hinna ut mellan Fauzzi och paret Palme.
Dock är det en rad andra förutsättningar då som måste stämma. Hur han får syn på paret Palme och kan identifiera Olof, han kan inte ha gått mot Tunnelbanan som han skulle ha påstått o.s.v.

Gällande alt.2 så kan han väl utan hjälp inte ha en aning om vart paret Palme tog vägen efter biobesöket eller hur långt de kommit?
Om han nu skulle vara Mårtens grandman, så släpper han paret Palme för att springa tillbaka och stämpla ut.
De kan ju då ha tagit av från Sveavägen för att gå ex. Drottninggatan. De kanske pinnat på längs västra sidan Sveavägen och varit ända uppe vid Kungsgatan då SE kommer ut på Sveavägen?

Finns ju ett alternativ till..

Engström ser att paret Palme ska gå på bio...

Det är sen slump att han sen ser paret komma gåendes längs Sveavägen när han kommer ut !

Då kan han känna igen dom på lite avstånd då han sett dom innan ...

Alltså att mordet sen kommer till av en mindre kränkning av Olof..

Just denna typ av mord är jävligt svåra att analysera för att få ihop någon direkt linje..
Citera
2022-10-28, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, håller med, men undrar vart Fauzzi då skulle ha mött paret Palme? alt 1.
Fauzzis position i första förhöret då han möter paret Palme är dessutom helt fel. Han placerar detta möte vid nästa kvarter norr ut, där paret Palme aldrig (enligt egen uppgift) varit.
I nästa förhör(vallningen) så knyter han mötet till iakttagelsen av "Lennart" på Le Carterie som står i skyltfönstret och jobbar. Han menar att han såg Lennart precis efter mötet.

Men med "precis" så har vi ingen aning om det var 10 sekunder efter eller 1 sekund.
Oavsett så skulle ett möte längre söder ut ge än större differens än dessa 42 sekunder som är fallet här. D.v.s. Fauzzi borde ha hört skotten redan vid Sari typ?
Till alla mötesscenario-anhängares stora lycka kan jag tro?

Fauzzis vittnesmål är knepigt.
Men det finns nog en klar möjlighet för SE att hinna ut mellan Fauzzi och paret Palme.
Dock är det en rad andra förutsättningar då som måste stämma. Hur han får syn på paret Palme och kan identifiera Olof, han kan inte ha gått mot Tunnelbanan som han skulle ha påstått o.s.v.

Gällande alt.2 så kan han väl utan hjälp inte ha en aning om vart paret Palme tog vägen efter biobesöket eller hur långt de kommit?
Om han nu skulle vara Mårtens grandman, så släpper han paret Palme för att springa tillbaka och stämpla ut.
De kan ju då ha tagit av från Sveavägen för att gå ex. Drottninggatan. De kanske pinnat på längs västra sidan Sveavägen och varit ända uppe vid Kungsgatan då SE kommer ut på Sveavägen?

Har en sak vi eg inte granskat så mkt i tråden...

Om vi bara följer Engströms egna berättelse så stämplar Engström ut senast 23:19:59 och kanske säger hejdå till väktarna och kommer ut senast 23:20:20

Vad gör Engström i 1min och 10sek ?

Alltså varför fick inte Engström väldigt tidigt frågor ang vad han gjorde i 70sek ?

Att väktarna vill minnas ett samtal 3mån senare kan likagärna varit att Engström var förbi väktarna 3 gånger samma kväll när han möjligen blev insläppt ...

Sen undrar jag varför inte väktarna fick den frågan redan 1mars eller 2mars..

Då hade minnet varit mkt bättre och vi hade inte behövt undra i 35år..

Men frågan jag ställer är alltså Engströms egna berättelse som alltså han inte blev pressad på ?

70sek är lång tid på den sträckan
Citera
2022-10-28, 17:30
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Finns ju ett alternativ till..

Engström ser att paret Palme ska gå på bio...
Det är sen slump att han sen ser paret komma gåendes längs Sveavägen när han kommer ut !
Då kan han känna igen dom på lite avstånd då han sett dom innan ...
Alltså att mordet sen kommer till av en mindre kränkning av Olof..
Just denna typ av mord är jävligt svåra att analysera för att få ihop någon direkt linje..

En fruktansvärt svag teori att en kränkning eller en mindre kränkning skulle leda till ett statsministermord av någon som aldrig varit i närheten av våld tidigare. Därtill att LP skulle mörka eller inte märka kränkningen. Det är närmast skrattretande...hur lite denna hypotes stöds av verkligheten.

Att sen Engström är 52år. Fullt etablerad i samhället. Gör ju inte teorin mindre besvärande för de som gör honom skyldig.
Citera
2022-10-28, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
En fruktansvärt svag teori att en kränkning eller en mindre kränkning skulle leda till ett statsministermord av någon som aldrig varit i närheten av våld tidigare. Därtill att LP skulle mörka eller inte märka kränkningen. Det är närmast skrattretande...hur lite denna hypotes stöds av verkligheten.

Att sen Engström är 52år. Fullt etablerad i samhället. Gör ju inte teorin mindre besvärande för de som gör honom skyldig.

Nu kan ju ett jävla hat mot Olof Palme funnits tidigare och då blir en kränkning droppen...

Det är inte du som avgör vad som kan slå slint i en skalle..

Folk mördas för rätt lite ibland...
Citera
2022-10-28, 17:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Nu kan ju ett jävla hat mot Olof Palme funnits tidigare och då blir en kränkning droppen...

Det är inte du som avgör vad som kan slå slint i en skalle..

Folk mördas för rätt lite ibland...

Jo så är det. Men tycker du att Engström visat på sådana händelser eller tendenser tidigare? Har han visat på Palmehat? Har han några domar? Straffregister? Psykiska sjukdomar?
Citera
2022-10-28, 17:43
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Har en sak vi eg inte granskat så mkt i tråden...

Om vi bara följer Engströms egna berättelse så stämplar Engström ut senast 23:19:59 och kanske säger hejdå till väktarna och kommer ut senast 23:20:20

Vad gör Engström i 1min och 10sek ?

Alltså varför fick inte Engström väldigt tidigt frågor ang vad han gjorde i 70sek ?

Att väktarna vill minnas ett samtal 3mån senare kan likagärna varit att Engström var förbi väktarna 3 gånger samma kväll när han möjligen blev insläppt ...

Sen undrar jag varför inte väktarna fick den frågan redan 1mars eller 2mars..

Då hade minnet varit mkt bättre och vi hade inte behövt undra i 35år..

Men frågan jag ställer är alltså Engströms egna berättelse som alltså han inte blev pressad på ?

70sek är lång tid på den sträckan

Exakt detta har jag tjatat om länge nu!

Han ska gå ca 60 m för att "snubbla" in på brottsplatsen.
Han stämplar ut 23:19 och säger själv i förhör att han går mer eller mindre direkt ut på gatan.
Han säger själv också att han är stressad och går raskt.

Varför ser ingen galenskapen i detta?!

I bästa fall är det ju en och en halv minut till mordet!
Till och med två och en halv minut är möjligt!

Det är så sjukt att ingen 86 reagerade på detta!
Citera
2022-10-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee

Han stämplar ut 23:19 och säger själv i förhör att han går mer eller mindre direkt ut på gatan.

Ja redan 1mars eller 2mars så ska ju Engström och ev väktarna förhöras ang detta...

Vart är Engström i nästan 2min ?
Citera
2022-10-28, 18:14
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

För det första har du ingen exakt koll på tiden.
För det andra vet du inte hur länge Engström var i receptionen.
För det tredje har du antagligen fel.
För det fjärde har jag inte tid just nu att förklara varför du har fel.
Citera
2022-10-28, 18:38
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja redan 1mars eller 2mars så ska ju Engström och ev väktarna förhöras ang detta...

Vart är Engström i nästan 2min ?

Exakt den frågan borde någon ställt till honom mars 86!

Det är så oerhört sjukt att ingen någonsin reagerar eller ifrågsätter hans trams.

Jag menar...den första detaljen i hans förlopp går inte ens ihop!
Det tar inte 2 min att gå 60 meter när man har bråttom!

Man blir fan upprörd
Citera
2022-10-28, 19:08
Medlem
Citat:
Exakt den frågan borde någon ställt till honom mars 86!

Det är så oerhört sjukt att ingen någonsin reagerar eller ifrågsätter hans trams.

Jag menar...den första detaljen i hans förlopp går inte ens ihop!
Det tar inte 2 min att gå 60 meter när man har bråttom!

Man blir fan upprörd

Det sjuka är ju att Engström fattar ju själv detta när han ringer RB för han vet att hans jävla utstämplingstid kommer bli dryg för honom...

Visste Engström att utstämplingstiden gick lite sent och hoppades att RB skulle ge honom 23:21 .....Jag tror det !

Sen hade det tagit polisen ca 5min att sätta Engström under jävligt hård press ang vad han gör under dessa 2min...

Sen ta in väktarna och fråga dom om hur länge dom pratade ev med Engström just vid tiden 23:20...

Sen fattar inte jag hur väktarna skulle minnas detta helt "klyschiga samtalet " 3mån senare. .

Dom kan ju likagärna pratat med Engström om Idre dagen innan eller vid 21 tiden...

Så sjukt eg....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in