Flashback bygger pepparkakshus!
2022-10-27, 10:41
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Utmärkt att använda för få fart på grillen eller en brasa om de inte vill ta sig som man tänkt.
Låter smidigt. Fungerar de även om man har gasolgrill
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Lövblås? 😂 är du stadsbo eller? Spelar du paddel också?! Kör ”SUV” kanske?

Nä, lövblås är nog den dummaste uppfinning som gjorts. Totalt meningslös.

Löven försvinner av sig självt förstår du, och blir mumma till allt mikrobiologiskt liv i gräsmattan. Men sånt tänker väl inte du på, du stadsbo, där du sitter i din SUV påväg för att spela paddel 🤣 och som måste blåsa bort alla löv från din gräsmatta annars tittar grannarna surt på dig.
Haha nej jag är inte stadsbo, spelar inte paddel och kör ingen suv.
När det är mycket löv som inte hinner förmultna kväver de gräset. Och nej ja bryr mig inte om vad mina grannar tycker om min tomt. Dom klipper dessutom knappt gräset så tror inte dom bryr sig hur det ser ut hos mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Riktigt bekvämt när man blåser löv 3-4 timmar i sträck i flera dar. Bra flås i min tycker jag. Huskvarna bensinare, kostade ca 5k vid köpet.
Låter bra!
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Beror väl helt på hur man bor. Själv bor jag på landet och köpte en rygg buren lövblås och den är kanon. Då jag inte har några grannar att tänka på så blåser jag bara över löven från min tomtgräns. Smidigt och inga grannar som klagar att löven hamnar på deras tomt😁
Ja bor också på landet men tyvärr mitt emellan några grannar. Hade varit skönt att göra som dig att bara blås över allt på andra sidan.
Citera
2022-10-27, 13:43
Medlem
Mordormodems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Låter smidigt. Fungerar de även om man har gasolgrill

Haha nej jag är inte stadsbo, spelar inte paddel och kör ingen suv.
När det är mycket löv som inte hinner förmultna kväver de gräset. Och nej ja bryr mig inte om vad mina grannar tycker om min tomt. Dom klipper dessutom knappt gräset så tror inte dom bryr sig hur det ser ut hos mig.

Låter bra!

Ja bor också på landet men tyvärr mitt emellan några grannar. Hade varit skönt att göra som dig att bara blås över allt på andra sidan.

Ok, förlåt för att jag kallade dig för stadsbo. Det var taskigt av mig, jag tar tillbaka.
Citera
2022-10-27, 22:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Låter bra!

Ja det är faktiskt smidigt att inte ha några grannar på hösten när höstlöven börjar falla. Bara att blåsa bort skiten över tomtgränsen.😁
Citera
2022-10-28, 14:29
Medlem
Il.Malizias avatar
De är bra om du vill elda upp saker; en vän med en bondgård tände eld på en massa bråte och blåste på med en sådan; då brann det bra mycket fortare.

Vet inte om man kan blåsa bort snö på uppfarten också? Kanske om man gör det medan det snöar.
Citera
2022-10-28, 15:36
Medlem
Citat:
Jag har den minsta elsågen från Husqvarna 120i.
Köpte till ett större batteri bara.
Gubben är ju nu mera pensionär (75+) men håller igång och har svårt att sitta still.
När ja sa att jag skulle köpa en elsåg (efter att ha testat en kompis, av annat märke) kommenterade han bara att "ja de kanske funkar om du ska såga någon pinne".
Sen var han med mig ut i skogen en dag när jag skulle hämta hem lite ved.
Efter lite övertalning fick jag honom att testa, och han minst sagt skeptisk. Men när han väl fick den i händerna så fick ja inte tillbaka den utan han va den som körde sågen den dagen.
Han köpte stuga på en skogstomt i somras och har tagit ner en del träd med min såg (5-6st), fram tills morsan tvingade honom att ta hjälp då det var minst 25 träd till som skulle ner utmed en elledning. Vore ju lite pinsamt om han fick ner elledningen. Och sen är ju gubben inte lika smidig längre så morsan är ju orolig att han ska hamna under nåt träd.
Så nu var dom där från elbolaget och tog ner 25-30 träd som han nu går och kvistar och ska kapa upp, med den här elsågen. Och nu köpte han sig en egen för att inte behöva slita på min.
Han tycker sågen är smidig, lätt att bära osv och så tycker han det är skönt att de inte blir nåt kladd med bensin och olja. Speciellt då han har den liggandes i bilen.
Han tycker att sågen klarar allt de han behöver. Kanske att man måste tänka lite när man kapar grova träd så den inte nyper kedjan då den inte är inte lika stark som en kraftigare på bensin men han kör på. Fördel också att inte behöva hörselkåpor när man kör.
Enligt honom är det inte så stora skillnader mellan bensinen och el mer än tillgången till elen för att ladda, och ja håller nog med honom.

Jag valde inte att kliva in på elgrejer av miljöskäl eller nåt sånt trams utan mer för att kunna jobba utan hörselskydd och utan att behöva tänka på grannarna när man vill göra nåt.
Sen har det blivit fler och fler grejer då det visat sig hålla riktigt bra kvalitet och klarar av att göra bra jobb.
Lövblåsen nu kommer ju lite av att ja redan har batterierna, för de är ju trist att dom ska va så dyra att köpa extra. Större batterier är ju att föredra när man ska jobba en längre stund och tyvärr är de ju alltid dom mindre som följer med i div paket.
Man märker ju stor skillnad på hur mycket varje grej drar i ström. Trimmern drar nästan ingenting. Sågen drar så klart mer men med större batteriet kan man i alla fall jobba ca 3 timmar och ungefär halva tiden med de mindre. (har en tråd med min elsåg här)
Blåsen verkar va den som kommer att dra mest ström. Men när man har flera batterier så blir man ju aldrig stående halvfärdig så de ska nog funka bra även med den.

Tack för svar. 👍
Citera
2022-10-29, 15:54
Medlem
aina08s avatar
Beställde en igår men ingen hade någon hemma så tror ja får den först om ett par veckor.
Ska bli kul och se hur bra den är sen.
Väntar med att kratta så jag har nåt att köra den med sen
Citat:
Ursprungligen postat av Mordormodem
Ok, förlåt för att jag kallade dig för stadsbo. Det var taskigt av mig, jag tar tillbaka.
Ja är inte typen som är lättkränkt så jag förlåter dig
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ja det är faktiskt smidigt att inte ha några grannar på hösten när höstlöven börjar falla. Bara att blåsa bort skiten över tomtgränsen.😁
Skulle helst bo helt utan grannar av många skäl, men så har man en sambo som helst skulle vilja bo i stan så då blev det en kompromiss

Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
De är bra om du vill elda upp saker; en vän med en bondgård tände eld på en massa bråte och blåste på med en sådan; då brann det bra mycket fortare.

Vet inte om man kan blåsa bort snö på uppfarten också? Kanske om man gör det medan det snöar.
Kan tänka mig att de blir bra fart med en sån blås.
Enligt tidigare svar här så ska de gå bra att blåsa bort en del snö så de lär man ju också testa.
Citera
2022-10-29, 16:02
Medlem
Ser mer fördel med en lövsug. Biltema har en där man väljer mellan blås och sug. Tyvärr är påsen för klent byggd så den går sönder efter en halvtimmes körande men under den halvtimmen, perfekt att snabbkratta ihop en hög (eller blåsa för den delen), köra sugen som finfördelar löven i påsen och sen hälla ner i en säck eller dumpa i en kompost. 1/10 menar biltema själva att den komprimerar så en tiondel så mycket rester att hantera. Skulle väl säga att det kanske är 1/5 men oavsett en enorm skillnad.
Citera
2022-10-29, 17:46
Medlem
glajarns avatar
[quote=aina08|82217639]

Skulle helst bo helt utan grannar av många skäl, men så har man en sambo som helst skulle vilja bo i stan så då blev det en kompromiss

Med tanke på hur det har blivit i vårt land så skulle jag aldrig flytta in till stan. Det fanns en anledning till varför jag valde landet och är inget jag ångrar idag. Man vet aldrig vad man får för grannar i stan. Att inte ha några grannar i närheten är för jäkla skönt samt att man kan blåsa ut löven utanför tomtgränsen på hösten.
Citera
2022-10-31, 23:18
Medlem
Citat:
Vad har du för någon och hur länge räcker batteriet?
Batteri? Njet.
En 230V eldriven med sladd. Inget krångel med att ladda och med batt som blir dåliga.
Citera
2022-11-01, 11:20
Medlem
elbels avatar
Torkar håret på nolltid
Citera
2022-11-01, 12:10
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Batteri? Njet.
En 230V eldriven med sladd. Inget krångel med att ladda och med batt som blir dåliga.
Fast kräver kontakt att ansluta till och lång sladd om man har stor tomt.
Men bra om de fungerar för dig.
Citera
2022-11-06, 16:47
Medlem
Alla vi som har en fin stor trädgård äger givetvis en lövblås. Okej om man har en liten plutte på 800kvm med bara någon enstaka träd så går det med räfsa någorlunda bra men det tar ändå lång tid att få upp alla blad. Och vi har ett par hundra år gamla ekträd på tomten och skulle löven stanna kvar på marken till nästa sommar så har vi bara lera kvar på tomten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in