2022-10-28, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
OK, då är jag med. Men då kan SE inte "hinna bli" Fauzzis efterföljande man väl?

Vi kan ju bara förhålla oss till Engströms utstämplingstid och när han kommer ut från Skandia...

Skulle han se Paret Palme på ca 20-25m och möta dom och sen vända på klacken så måste Fauzzi ha lite fel ang vart han möter dessa 3 personerna...

Om Engström skulle veta att Olof gick på bio och komma därifrån så kanske han känner igen Olof på 50m och då kan det iofs stämma bättre !?
Citera
2022-10-28, 14:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja naturligtvis kan det väl vara så också, att SE syftade på tunnelbanan redan när han direkt efter mordet skall ha sagt till Anna-Lisa Gahn att han hade missat tåget. Och visst kan han ha syftat på tunnelbanan även när enligt Roland Bergström dagen efter sade att han hade missat tåget. SE kanske var så snabbtänkt att han redan där under mordnatten hade insett att han förr eller senare skulle behöva förklara hur han hade kunnat hamna på mordplatsen, som alltså låg söderut (åt vänster).

Han lämnar Skandia i lagom tid för att åka hem med t-banan, vilket är det transportmedel han brukar använda.

Mordplatsen ligger mellan Skandia och t-banan.

Varför behöver han ha nån särskild förklaring till att passera den?

En högersväng hade dock krävt en förklaring eller någon omständighet som är okänd.
Citera
2022-10-28, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Han lämnar Skandia i lagom tid för att åka hem med t-banan, vilket är det transportmedel han brukar använda.

Mordplatsen ligger mellan Skandia och t-banan.

Varför behöver han ha nån särskild förklaring till att passera den?

En högersväng hade dock krävt en förklaring eller någon omständighet som är okänd.

Många insatta delar inte din uppfattning om södersvängen, det flesta är ense om högersväng, åklagaren och PU, exempelvis, de resonerar tvärtom dig. Har de arslet på axlarna?
Citera
2022-10-28, 15:11
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vi kan ju bara förhålla oss till Engströms utstämplingstid och när han kommer ut från Skandia...

Skulle han se Paret Palme på ca 20-25m och möta dom och sen vända på klacken så måste Fauzzi ha lite fel ang vart han möter dessa 3 personerna...

Om Engström skulle veta att Olof gick på bio och komma därifrån så kanske han känner igen Olof på 50m och då kan det iofs stämma bättre !?

Ja, håller med, men undrar vart Fauzzi då skulle ha mött paret Palme? alt 1.
Fauzzis position i första förhöret då han möter paret Palme är dessutom helt fel. Han placerar detta möte vid nästa kvarter norr ut, där paret Palme aldrig (enligt egen uppgift) varit.
I nästa förhör(vallningen) så knyter han mötet till iakttagelsen av "Lennart" på Le Carterie som står i skyltfönstret och jobbar. Han menar att han såg Lennart precis efter mötet.

Men med "precis" så har vi ingen aning om det var 10 sekunder efter eller 1 sekund.
Oavsett så skulle ett möte längre söder ut ge än större differens än dessa 42 sekunder som är fallet här. D.v.s. Fauzzi borde ha hört skotten redan vid Sari typ?
Till alla mötesscenario-anhängares stora lycka kan jag tro?

Fauzzis vittnesmål är knepigt.
Men det finns nog en klar möjlighet för SE att hinna ut mellan Fauzzi och paret Palme.
Dock är det en rad andra förutsättningar då som måste stämma. Hur han får syn på paret Palme och kan identifiera Olof, han kan inte ha gått mot Tunnelbanan som han skulle ha påstått o.s.v.

Gällande alt.2 så kan han väl utan hjälp inte ha en aning om vart paret Palme tog vägen efter biobesöket eller hur långt de kommit?
Om han nu skulle vara Mårtens grandman, så släpper han paret Palme för att springa tillbaka och stämpla ut.
De kan ju då ha tagit av från Sveavägen för att gå ex. Drottninggatan. De kanske pinnat på längs västra sidan Sveavägen och varit ända uppe vid Kungsgatan då SE kommer ut på Sveavägen?
Citera
2022-10-28, 15:19
Avstängd
Citat:
Ja, håller med, men undrar vart Fauzzi då skulle ha mött paret Palme? alt 1.
Fauzzis position i första förhöret då han möter paret Palme är dessutom helt fel. Han placerar detta möte vid nästa kvarter norr ut, där paret Palme aldrig (enligt egen uppgift) varit.
I nästa förhör(vallningen) så knyter han mötet till iakttagelsen av "Lennart" på Le Carterie som står i skyltfönstret och jobbar. Han menar att han såg Lennart precis efter mötet.

Men med "precis" så har vi ingen aning om det var 10 sekunder efter eller 1 sekund.
Oavsett så skulle ett möte längre söder ut ge än större differens än dessa 42 sekunder som är fallet här. D.v.s. Fauzzi borde ha hört skotten redan vid Sari typ?
Till alla mötesscenario-anhängares stora lycka kan jag tro?

Fauzzis vittnesmål är knepigt.
Men det finns nog en klar möjlighet för SE att hinna ut mellan Fauzzi och paret Palme.
Dock är det en rad andra förutsättningar då som måste stämma. Hur han får syn på paret Palme och kan identifiera Olof, han kan inte ha gått mot Tunnelbanan som han skulle ha påstått o.s.v.

Gällande alt.2 så kan han väl utan hjälp inte ha en aning om vart paret Palme tog vägen efter biobesöket eller hur långt de kommit?
Om han nu skulle vara Mårtens grandman, så släpper han paret Palme för att springa tillbaka och stämpla ut.
De kan ju då ha tagit av från Sveavägen för att gå ex. Drottninggatan. De kanske pinnat på längs västra sidan Sveavägen och varit ända uppe vid Kungsgatan då SE kommer ut på Sveavägen?

Han ser dem lämpligast inifrån Skandias reception, genom de två inglasade skyltfönstren (en på vardera sida om om entrén) Sveav. lyses upp en smula tack vare Skandia, ska man ha i minne. SE kan ha tjattrat med HO om ditten och datten typ 30 sekunder, önskar honom sedan tr-evlig helg och påpekar att han måste med tåget, kilar ut på Sveav. Enligt min beräkning bör han vara 8-10 meter bakom LOP då. Fauzzi lägger nu märke till dem, missade att SE kom ut från Skandia, antagligen för att han hade blicken sänkt och var fokuserad på musiken eller sin walkman? Min grissning,
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-28 kl. 15:24.
Citera
2022-10-28, 15:25
Medlem
MOPspanarens avatar
När SE stämplade ut 23:19 så var Kohut och Olofsson i receptionen.
När SE återvände ca. 23:40 var Olofsson och Gahn där.

Olofsson uppfattar att SE ska ha varit på väg till Tunnelbanan
Gahn uppfattar att SE missat sista Tunnelbanan

Ska man då försöka förklara detta så att uppgiften inte stämmer med att SE sagt detta innan han lämnande så skulle förklaringen troligen bli.

SE nämner detta först när han återvänt och som en bra förklaring till varför han hamnade på Tunnelgatan och "kom där ifrån som vittne"

Olofsson minns fel, Gahn minns "rätt", men SE ljuger.

Men det finns ju samtidigt annat att beakta.
Varför gick SE norrut och hamnade rätt i famnen på paret Palme?
Citera
2022-10-28, 15:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Han ser dem lämpligast inifrån Skandias reception, genom de två inglasade skyltfönstren (en på vardera sida om om entrén) Sveav. lyses upp en smula tack vare Skandia, ska man ha i minne. SE kan ha tjattrat med HO om ditten och datten typ 30 sekunder, önskar honom sedan tr-evlig helg och påpekar att han måste med tåget, kilar ut på Sveav. Enligt min beräkning bör han vara 8-10 meter bakom LOP då. Fauzzi lägger nu märke till dem, missade att SE kom ut från Skandia, antagligen för att han hade blicken sänkt och var fokuserad på musiken eller sin walkman? Min grissning,

Ja, det är en hypotes. Skrev lite om den precis innan.
(FB) Skandiamannen

Men då menar du att Fauzzi iakttar paret Palme och SE(i detta fall) mellan Skandia entrén och mordplatsen (I närheten av AB?) och inte straxt innan Le Carterie som Fauzzi nämner?

Fauzzi bör ju då ha hört skotten innan han ens var framme vid Sari då?
Förutsatt att inget samtal ägt rum, vilket ex. AB inte vittnar om alls.
Citera
2022-10-28, 15:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Jag har lite svårt att få ihop det "flödet"....

Hur tänker du kring AB där?

Man behöver ju få in honom bakom också.
Menar du att AB är Tensonmannen?
Citera
2022-10-28, 15:39
Avstängd
Citat:
Ja, det är en hypotes. Skrev lite om den precis innan.
(FB) Skandiamannen

Men då menar du att Fauzzi iakttar paret Palme och SE(i detta fall) mellan Skandia entrén och mordplatsen och inte straxt innan Le Carterie? I närheten av AB?

Fauzzi bör ju då ha hört skotten innan han ens var framme vid Sari då?
Förutsatt att inget samtal ägt rum, vilket ex. AB inte vittnar om alls.

Ja, precis. Min hypotes går ut på att Fauzzi ser SE i det närmaste omgående när SE gått ut från entrén, när Fuazzi då lyfter blicken, är det ju för honom omöjligt att veta, om den efterföljande personen gått med dem sen Grand (NF visste ju inte var LOP varit ens) eller en längre bit med Stråket. Men säg att han lyfte blicken precis, så kan han ju inte veta vart SE kom ifrån, och när? Därför känns det som ett hyggligt scenario trots allt, men medger så klart att den kan ha sina brister. Gissningsvis stod väktarna vinklade i receptionen så de inte såg ut genom Skandias fönster, annars borde ju även dessa påpekats LOP?

SOm jag skrivit tidigare, vill jag ogärna rota för mycket, att fantisera kring vart NF och AB befann sig längs stråket, AB är hopplöst att få kläm på, pga de saknade minuterna, exempelvis. Dock ska man (tycker jag) vara lite ödmjuk och öppensinnad, för att öven NF kan ha misstagit sig med några meter, precis Delsborn misstagit sig om "mötet" vid Dekorima och "herrhatten", osv. Lätt hänt i stundens allvar, och kanske lätt hänt av trötta poliser att anteckna någon liten detalj fel, som gör att hela utredningen bli "bananer", om du förstår. Men, vi är alla männisor.
Citera
2022-10-28, 15:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Jag har lite svårt att få ihop det "flödet"....

Hur tänker du kring AB där?

Man behöver ju få in honom bakom också.
Menar du att AB är Tensonmannen?

AB kan ju i sin uppenbara desperation att söka kontakt med de ytterligare eftersläntrarna ha ställt sig vid vägrenen, gått vägrenen fram till den södra annonspelaren intill Dekorima och spejat, skymd flr merparten, sedan traskar in mot vägen och huskroppen, mumlar, höjer blicken, och ser GM & LOP.
Senast redigerad av HermanSerman 2022-10-28 kl. 15:55.
Citera
2022-10-28, 16:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
AB kan ju i sin uppenbara desperation att söka kontakt med de ytterligare eftersläntrarna ha ställt sig vid vägrenen, gått vägrenen fram till den södra annonspelaren intill Dekorima och spejat, skymd flr merparten, sedan traskar in mot vägen och huskroppen, mumlar, höjer blicken, och ser GM & LOP.
Det är lätt att det blir rörigt om man blandar in Anders B. Eftersom ingen (förutom möjligen Inge M) ändå verkar ha sett honom så kanske man helt enkelt kan strunta i var han befann sig och vad han sysslade med. Här är ett förslag till sammanställning av de förekommande teorierna om hur SE, makarna Palme och Nicola F rörde sig i förhållande till varandra:

1. SE pratar lite med väktarna, går sedan ut åt höger/norrut, möter makarna Palme någonstans norr om Skandiaentrén, vänder och följer efter dem söderut mot mordplatsen. Nicola F som går norrut möter trion strax norr om Skandiaentrén (precis som han själv minns det).

2. SE står och pratar med väktarna i receptionen, och ser då genom fönstret att makarna kommer gående. SE får plötsligt bråttom, avslutar snabbt samtalet och går ut åt vänster/söderut och följer efter dem. Nicola F som går norrut möter trion någonstans strax söder om Skandiaentrén (dvs. lite längre söderut än som han själv minns det).

3. SE pratar länge med väktarna, och kommer därför ut först efter att makarna Palme redan har passerat Skandiaentrén. Han tittar åt vänster och känner då igen dem bakifrån, går direkt åt vänster/söderut och skyndar sig ikapp. Nicola F som går norrut möter trion någonstans mellan mordplatsen och Skandiaentrén (dvs. längre söderut än som han själv minns det).
Senast redigerad av Draifos 2022-10-28 kl. 16:41.
Citera
2022-10-28, 16:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Många insatta delar inte din uppfattning om södersvängen, det flesta är ense om högersväng, åklagaren och PU, exempelvis, de resonerar tvärtom dig. Har de arslet på axlarna?

Jag vet inte.

Jag har så tydligt som möjligt visat vad jag anser talar för vänstersväng.

Vad menar de insatta talar för högersvängen? Jag känner faktiskt inte till något.

Man tänker sig att det går bussar till Täby från Odenplan även på dag- och kvällstid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in