2022-10-28, 11:40
Avslutad
Enorma investeringar behövs i elnätet, kanske det är bättre att ge stöd till elanvändarna i stället?
ELNÄT Investeringsbehovet för elnäten kommer att landa på cirka 670 miljarder kronor fram till 2045, vilket är 170 miljarder kronor mer än tidigare prognoser. Det visar en ny analys från Sweco som utförts på uppdrag av Ellevio.11 mars 2022
Citera
2022-10-28, 11:46
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)

Snälla, kalla inte detta för "Åkessons regering" när SD är det enda partiet som agerar opposition till flertalet ministrar.

Vad gäller förslaget så är den klart undermålig. Jag kan förstå försiktigheten med att inte strö på allt för mycket pengar, utan att riktigt veta hur prisutvecklingen blir under vintern. Men att särbehandla norra Sverige så här gör att det redan gjort det enkelt för (S)VT att hitta en angreppsyta.
Citera
2022-10-28, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Mm, det är även sossarna som försatt oss i denna extrema ekonomiska kris. Som att pissa någon i ansiktet och sedan ta åt sig äran för att man har erbjudit en handduk.

Egentligen inte. Sverige exporterar el 363 dagar om året i vanliga fallet

Problemen

ligger i prismekanismen - EU - Den funkar jättebra i normala tider men inte i krig.

Sen yttre påverkan - Sverige stängt kärnkraftverk för lagning, Frankrike hälften av deras reaktorer är nere. Gaspriset på grund av kriget.

Sen har vi överföringsproblem inom Sverige men det borde ha gjort något åt sedan länge. Börjat för 20-25 år sedan

Att svenskar i Elområde 3-4 är NOBs

Hade vi haft kärnkraftverken kvar hade hjälpt lite. Titta på finnarnas nu de hjälper lite på marginalen.
Citera
2022-10-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Det jag personligen skulle vilja ha är ett förslag på hur man ska hantera det i framtiden. Så man kan planera. Nu kompenseras man för historiska kostnader och har en oviss vinter framför sig.

Det var exakt det jag skrev i ett tidigare inlägg. Det måste finnas med någon form av incintament för att spara på förbrukningen i framtiden och samtidigt förhindra orättvisor på bästa möjliga sätt. Som det är nu betalar staten mig för min historiska förbrukning och lite till då jag har ett fast avtal på 38 öre/kwh.
Citera
2022-10-28, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Jag tycker inte heller att elstödet är bra utformat.

Som elmarknaden fungerar idag så är det enda sättet att få ner elpriserna att se till så kapaciteten i exportkablarna är maxad.

Hur menar du med att säljare och köpare delar på spreaden?
De som säljer EL är med i budgivningen och säger vad de kan leverera till vilken kostnad.
Köparna talar om hur mycket de behöver. Börsen ser matchar så att priset blir det högsta som
uppfyller köparnas mängd, sedan får alla säljare det priset. Vill du sälja för 1 kr kWh och marknaden sätter 2 kr kWh så får du två. Det vore mycket rimligare att man köparen och säljaren fick dela på skillnaden. Dvs 1.5 kr kWh för de säljare som vill 1 kr, men de som kan behöver 2 får två. Man får summera ihop med den totala energin som levereras. Tex om 1 kr/ kWh tillverkar 1000 kWh och 2 kr kWh 10 kWh så blir den totala effekt 1010. Priset till kund blir (1000*1.5 + 10*2)/1010 =1.50495049 kr/kWh
eller om det är tvärt om 1.99504950 om den dyra producerar 1000 och den billiga 10.
Citera
2022-10-28, 12:17
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast då blir ju ersättningen högre nästa år. Dessutom kan ju folk använda årets utbetalning som grundplåt för vinterns kommande kostnader.

Ehh va?

Javisst. Folk blir nog jätteglada över en elräkning för dec, jan och feb på 41.500 istället för 45.000:-.
Citera
2022-10-28, 12:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Ehh va?

Javisst. Folk blir nog jätteglada över en elräkning för dec, jan och feb på 41.500 istället för 45.000:-.
Min poäng är ju att pengarna som betalas ut nu är en grundplåt för att betala vinterns räkningar. Sedan får man tillbaka pengarna man betalar denna vintern nästa år.
Citera
2022-10-28, 12:39
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Det var exakt det jag skrev i ett tidigare inlägg. Det måste finnas med någon form av incintament för att spara på förbrukningen i framtiden och samtidigt förhindra orättvisor på bästa möjliga sätt. Som det är nu betalar staten mig för min historiska förbrukning och lite till då jag har ett fast avtal på 38 öre/kwh.
Jag antar att man gjort en avvägning av snabbhet och enkelhet mot rättvisa.

Varför skulle det inte finnas ett incitament för att minska elanvändningen? Det kommer alltid att löna sig att använda mindre än mer el.

Att du blir överkompenserad är bara att gratulera.
Citera
2022-10-28, 12:44
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Min poäng är ju att pengarna som betalas ut nu är en grundplåt för att betala vinterns räkningar. Sedan får man tillbaka pengarna man betalar denna vintern nästa år.
Ersättningen är lite som ett urinläckage. Det blir inte ens varmt en kort stund. Bara så man precis märker att den sker.
Citera
2022-10-28, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)
Jag bor i elområde 4 - och hade sista månaden 230 kwh - och en rabatt på 79 öre skulle alltså betyda 181 kr mindre på räkningen. (13 % rabatt)
Citera
2022-10-28, 12:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Så du menar att det endast var norr som fick elstöd? Stort T för tvek på den du.

Nej för fan alla fick det, men priset i norr var ju så lågt och referenspriset högt. Det gjorde att många i norr fick hela sin elförbrukning betald i vintras.
Citera
2022-10-28, 13:01
Medlem
Q6s avatar
Många i Norrland som skriker över att de inte får ta del utav stödet som utbetalas ur de astronomiska vinster som Svenska kraftnät har samlat på sig i överföringsavgifter mellan de olika områdena.

Det som gnällspikarna ofta glömmer är att det framför allt är boende i SE3 och SE4 som har betalat in nästa allt i överföringsavgifter.
De som har betalat överföringsavgifter är de som också får tillbaka pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in