Citat:
Ursprungligen postat av
jayman1
Okej. Men att förbrukningen baseras delvis på tidigare ägare förstår jag, för att få ihop en 12 mån period. Men det är ju orimligt att att utflyttande person från min nuvarande villa ska få retroaktivt stöd för mina kommande höga elpriser. + att denne redan fått stöd för perioden. (Jag flyttade in i slutet av jan och således fick tidigare ägaren elprisstöd för jan 2022.)
Den tidigare ägaren kommer inte få något av detta elstödet.
Du kommer att få elstöd baserat på den energi som använts vid din anslutningspunkt under tiden okt 2021 - september 2022. Om du nu inte hinner flytta innan den sk. brytpunkten bestäms, då får den nya ägaren hela elstödet.
Citat:
Stödet kommer alltså att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som står på elnätsavtalet vid brytpunkten.
Brytpunkten är satt till dagen efter Energimarknadsinspektionen har fattat sitt beslut om Svenska kraftnäts ansökan. Vi kan nu inte säga exakt datum för brytpunkten.
https://www.svk.se/stod-till-elanvandandare/fragor-och-svar-om-stodet/
Det här är ett stöd för historiska kostnader inte framtida. Även om det i praktiken fungerar så att du använder detta elstödet för att betala framtida elkostnader.