2022-10-28, 09:07
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Va?!?! Där bor väl Sveriges mest värdeskapande individer
Ja! Typ Virtanen och gräddan av PK eliten, att de drabbas av ekonomisk bakgång kan vi bevittna med ett leende, dessutom har de marginaler att ta av. Värre är det när riktiga människor drabbas, vilket tyvärr Alla de sent in på på marknaden kommer att göra! Och som vanligt kommer media leta reda på de som råkar allra mest illa ut och göra ett snyft reportage
Citera
2022-10-28, 10:06
Medlem
Jag har tappat koll på alla diskussioner...

Till slut nu när intresset har gått upp och den bostadsmarknaden går ner.

Kan vi förvänta oss en uppgång snart när folk inte säljer längre men ytterligare andra vill köpa?

Lite som 2017? Sen 6 månader senare var det högre än före sept/okt ?
Citera
2022-10-28, 10:19
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vishnuh

Kan vi förvänta oss en uppgång snart när folk inte säljer längre men ytterligare andra vill köpa?

Vi kommer inte tillbaka till peaknivåerna. Det är lånelöftena som styr priserna. Och de lär dras åt.
Sen har vi ett nytt element: Risk. Stora globala omvälvningar pågår och väntar.
Risk kommer definitivt inte höja priserna.
Citera
2022-10-28, 10:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Nja. Någon sådan rekyl är svår att se med det långvariga ränteläget som förutspås av centralbanker, räntemarknader och analytiker. Vi kommer ha 3-4% boränta rätt länge under 2020-talet.

Arbetslösheten ska däremot inte upp så fasligt mycket och nominell högre löneökningar kan givetvis ge ett visst stöd. Likaså den låga nybyggnationen som nu sker.

Så jag gissar på en stabilisering andra halvan 2023 och en långsam uppgång från 2024.
Citera
2022-10-28, 10:30
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Måste ju ha blivit en nolla för mycket där. 485k är ju nästan för mycket redan det. Söderköping herregud...

Fast det är vad stugorna representerar som är viktigt. Du förstår, det finns något som heter strandskydd. Strandskyddet förhindrar i dagsläget bygge av allt större än en hundkoja närmare vattnet än 100 meter. Köper du en obebyggd strandtomt är det 100 meter från stranden som gäller. Vill du ha en brygga måste du ansöka om avsteg från strandskyddet.

Här har du en strandtomt med befintliga byggnader nära vattnet. Du får sannolikt ersätta byggnaderna med nya i liknande storlek. Sen kan man även göra en Attefallsutbyggnad om 15 kvm. Detta var vad Annie Lööf ville komma åt med ändring av strandskyddet. Men alla i riksdagen ville ha kvar dom extrema priserna för dessa tomter istället.
Citera
2022-10-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Vi kommer inte tillbaka till peaknivåerna. Det är lånelöftena som styr priserna. Och de lär dras åt.
Sen har vi ett nytt element: Risk. Stora globala omvälvningar pågår och väntar.
Risk kommer definitivt inte höja priserna.
Precis, priset är kausalt 1:1 till lånelöften då köparen på marginalen sätter försäljningspriset. Märkligt inte fler förstår detta enkla samband. Lånelöftet beviljas utifrån kalkylräntan (som korrelerar med 5 årig bostadsobligation) och den nu ökade KALP-kalkylen som måste vara över noll.

Här är sambandet i en graf mellan Brf pris i Stockholm vs 5 årig bostads obligation sedan 2008
https://kortsikt.files.wordpress.com/2022/10/namnlos221020.png

Är det på något sätt annorlunda denna gången, så är det just p g a justering av KALP. Vilket gör raset än större framöver
Citera
2022-10-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Arbetslösheten ska däremot inte upp så fasligt mycket och nominell högre löneökningar kan givetvis ge ett visst stöd. Likaså den låga nybyggnationen som nu sker.

Jag jobbar i byggbranschen, (arkitekt) och allt från och med förra månaden saktar ner hårt.

Nästan alla nya projekt stoppas och inget nytt kommer
Citera
2022-10-28, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag jobbar i byggbranschen, (arkitekt) och allt från och med förra månaden saktar ner hårt.

Låter som det kan hålla priserna uppe på befintliga bostäder. Just bostadsrätter i bra föreningar med låga avgifter borde vara efterfrågade i dagsläget. Villor med dåliga energilösningar kommer bli svårare att sälja till fantasipriser.
Citera
2022-10-28, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Låter som det kan hålla priserna uppe på befintliga bostäder. Just bostadsrätter i bra föreningar med låga avgifter borde vara efterfrågade i dagsläget. Villor med dåliga energilösningar kommer bli svårare att sälja till fantasipriser.

Jag pratade inte om villor utan kollektivbostäder med faktiskt effektiv design i Stockholmsmiljön.
Citera
2022-10-28, 10:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag pratade inte om villor utan kollektivbostäder med faktiskt effektiv design i Stockholmsmiljön.

Ja om produktionen bromsas så bör priset på befintliga bostäder hållas uppe var min reflektion. Inte minst i bostadsrättsföreningar med bra ekonomi plus moderna energilösningar.
Citera
2022-10-28, 10:58
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Precis, priset är kausalt 1:1 till lånelöften då köparen på marginalen sätter försäljningspriset. Märkligt inte fler förstår detta enkla samband. Lånelöftet beviljas utifrån kalkylräntan (som korrelerar med 5 årig bostadsobligation) och den nu ökade KALP-kalkylen som måste vara över noll.

Här är sambandet i en graf mellan Brf pris i Stockholm vs 5 årig bostads obligation sedan 2008
https://kortsikt.files.wordpress.com/2022/10/namnlos221020.png

Är det på något sätt annorlunda denna gången, så är det just p g a justering av KALP. Vilket gör raset än större framöver

Tack för att du gjorde det tydligare. Är också förvånad att inte fler förstår detta.
Citera
2022-10-28, 11:01
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

Ja. När betalviljan/förmågan inte räcker till att betala produktionskostnaden så stannar produktionen av.

När priserna är tillbaka och möter produktionskostnaden så kan produktionen rulla igång igen.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja. När nyproduktionen "upphör" så kommer priserna krypa upp på de platser där efterfrågan stiger.

Så i Stockholm där många vill bo (vilket märks tydligt i den här tråden bland alla som pratar om bubbla och väntar på att fynda i Stockholm) kommer det bara bli en kort dip och så är priserna stigande igen. Och när de stigit tillräckligt så rulla nyproduktionen igång igen.

Utmaningen blir att pricka in botten och hitta en bra bostad som råkar vara ute till försäljning då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in