• 1
  • 2
2022-10-23, 09:15
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frageFisk
Det brukar vara en helt annan ton och inställning till allt beroende på var i landet man är.
Med det sagt så är jag mer orolig för körning i trafik än lågfart då det är just i trafik en instruktör kan blanda in känsla och personliga åsikter och kugga en för sådant som nästa instruktör kanske hade tyckt var helt korrekt. Allt beroende på humör och vilken typ av instruktör man får.

Lågfart är väl ändå mer svart på vitt? Antingen så klarar man av att manövrera och att bromsa in korrekt eller så gör man det inte?? Jag tänker mig att där är det väldigt svårt för instruktörens humör att väga in.
Nja, jag har varit handledare för flera vänner och jag har varit med på några av deras uppkörningar så jag har sett en del. Jag tycker inte att låg- och högfarten är svart på vitt om det inte är så att du kör helt 100 % perfekt vilket inte alla kan.

Typ 60-80 % av all träning går väl åt till just låg- och högfarten.
Citera
2022-10-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telepatisk
Nja, jag har varit handledare för flera vänner och jag har varit med på några av deras uppkörningar så jag har sett en del. Jag tycker inte att låg- och högfarten är svart på vitt om det inte är så att du kör helt 100 % perfekt vilket inte alla kan.

Typ 60-80 % av all träning går väl åt till just låg- och högfarten.

Vilka problem brukar uppstå under låg och högfartsdelen?
Jag utgår från att de kan manövrera helt utan problem? Det känns ändå som en förutsättning innan man dyker upp.

Vad är det instruktörerna får för sig inte är bra nog? Är det en viss teknik som inte är godtycklig?
Är det småsaker eller hitte på orsaker baserade i instruktörens egen åsikt?
Citera
2022-10-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Innan du köper en hoj så kolla vad den kostar att försäkra.
Köper du en sporthoj och är ung så kan försäkringen ligga på 20 000 kr/mån

Håller man fortfarande på med mc-kurser så här års?
Brukar trafikverket inte sluta med uppkörningen.

Vilken hoj kostar 20k/månad?

Har en kompis som är 26 och kör en Yamaha R1, han försäkring ligger på ca7k/månad. Han bor i centrala Malmö.
Citera
2022-10-28, 08:17
Medlem
Citat:
Jag utgår från att de kan manövrera helt utan problem? Det känns ändå som en förutsättning innan man dyker upp.

Vad är det instruktörerna får för sig inte är bra nog? Är det en viss teknik som inte är godtycklig?
Är det småsaker eller hitte på orsaker baserade i instruktörens egen åsikt?

Jag tog mitt kort i våras, det dom kollar på är helheten. Missar du lite i högfarten får du testa igen, råkar du få ner en fot i lågfarten får du testa igen, detta baserat på att dom ser att du kan köra bra "egentligen". Sen ute i trafik gjorde jag två tabbar, missade av avfart och körde i fel fil i en rondell, jag blev godkänd trots det då det inte var "upprepade misstag av samma karaktär".

Övningskörning är a och o, bli bekväm i trafiken och lära känna hojen du kör. Du ska inte kolla ner på styret vid växling och när du blinkar till exempel.
Citera
2022-10-28, 08:50
Medlem
Citat:

Man kan få problem pga att det faktiskt är lite svårt! Jag var rätt kaxig innan jag började utbildningen, men det var för att jag aldrig hade varken suttit på eller kört en 200kg maskin med sjukt mkt kraft utan stödhjul förut… Trodde nästan att min erfarenhet av att köra trimmad moppe med växel i tonåren kvalificerade mig för mc-kort 🙄. I lågfartsbanan är det balans och kontroll - det är ganska lätt att få motorstopp som nybörjare, och om man råkar vrida än så lite på gasen och/eller missa lite med sliret på kopplingen så är de kört. Kör man ”fort”, dvs ca 5-6 km/h är det lätt, men det får man inte! 3-4 km/h ska det vara, och då är det betydligt mer krävande att hålla balansen. I högfartsbanan så är det mod och teknik som behövs. Jag övningskörde inte privat alls, bara lektioner på körskolan. När jag körde upp så hade jag övat tillräckligt (uppenbarligen eftersom jag klarade det), men det var långt ifrån att det satt i ryggmärgen och jag skulle inte blivit jätteförvånad om jag hade gjort misstag.

Sen kommer eventuell nervositet ovan på det när det är dags att köra upp.
Citera
2022-10-28, 10:59
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jebanegrubi
Vilken hoj kostar 20k/månad?

Har en kompis som är 26 och kör en Yamaha R1, han försäkring ligger på ca7k/månad. Han bor i centrala Malmö.

Trafikförsäkring antar jag, kolla vad en helförsäkring kostar till den hojen.
Vad det är för årsmodell är också intressant, är den lite äldre så blir premien lägre också.
Citera
2022-10-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Trafikförsäkring antar jag, kolla vad en helförsäkring kostar till den hojen.
Vad det är för årsmodell är också intressant, är den lite äldre så blir premien lägre också.

Kollade upp vad en R1 2009 skulle kosta mig i månaden, 3600:- för helförsäkring.

Undrar fortfarande vad du ska köra för hoj för att komma upp i 20k?!

Låter hutlöst.
Citera
2022-10-28, 15:49
Medlem
tnems avatar
Citat:
Kollade upp vad en R1 2009 skulle kosta mig i månaden, 3600:- för helförsäkring.

Låter hutlöst.

Var du kan påverka en del, jmf lugn villa förort med innerstadlägenhet.

För en ninja var de var de priserna förr i storstäderna. Kanske inte gäller längre.
Citera
2022-10-28, 16:18
Medlem
Varför skulle trafikskolorna inte köra nu? 16 grader i Lund just nu. Fick knäppa upp jackan en bit så varmt det var.
Citera
2022-11-28, 12:14
Medlem
kaoriblasts avatar
Citat:

Låter hutlöst.

Om du är 20 år gammal och köper en sprillans ny Ducati Panigale V4 Superleggera eller BMW M1000RR så kan det dra iväg ordentligt. Men då pratar vi också maskiner som har mer effekt än vikt, som är väldigt stöldbegärliga och har ömtåliga komponenter (tex fälgar i kolfiber). Då prisar en del bolag ur sig, har sett förslag från tex Gjensidige på mer än dubbla värdet av maskinen per år. Svedea tex kör en annan taktik och erbjuder enbart trafikförsäkring för närmre 30k om året, som inte går att dela upp och som inte återbetalas vid avställning. På så vis prisar bolagen ut sig själva för att slippa försäkra de kunder som statistiskt sett medför de största riskerna. Men bolagen lever fortfarande upp till lagkravet att erbjuda minst en trafikförsäkring till alla fordon i den grupp de erbjuder försäkringar.

En risig gammal R1 har ju knappt något värde alls längre. Där är den enda egentliga risken ett försäkringsbolag tar, din eventuella invalidisering. Vilket fortfarande betyder att vissa bolag inte vill ha dig som kund.
Citera
2022-11-29, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaoriblast
Om du är 20 år gammal och köper en sprillans ny Ducati Panigale V4 Superleggera eller BMW M1000RR så kan det dra iväg ordentligt. Men då pratar vi också maskiner som har mer effekt än vikt, som är väldigt stöldbegärliga och har ömtåliga komponenter (tex fälgar i kolfiber). Då prisar en del bolag ur sig, har sett förslag från tex Gjensidige på mer än dubbla värdet av maskinen per år. Svedea tex kör en annan taktik och erbjuder enbart trafikförsäkring för närmre 30k om året, som inte går att dela upp och som inte återbetalas vid avställning. På så vis prisar bolagen ut sig själva för att slippa försäkra de kunder som statistiskt sett medför de största riskerna. Men bolagen lever fortfarande upp till lagkravet att erbjuda minst en trafikförsäkring till alla fordon i den grupp de erbjuder försäkringar.

En risig gammal R1 har ju knappt något värde alls längre. Där är den enda egentliga risken ett försäkringsbolag tar, din eventuella invalidisering. Vilket fortfarande betyder att vissa bolag inte vill ha dig som kund.

Tack för ett ordentligt svar, inte alltid man blir så bortskämd.
Citera
2022-12-07, 12:26
Medlem
Revelationss avatar
Jag tog MC kort på MT07. Min Vulcan S räckte inte för A uppkörning (men kräver A-kort att köra med).
Flera körskolor kör på MT07. Det är en enkel mc att lära sig köra på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in