Citat:
Ursprungligen postat av
frageFisk
Vilka problem brukar uppstå under låg och högfartsdelen?
Jag utgår från att de kan manövrera helt utan problem? Det känns ändå som en förutsättning innan man dyker upp.
Man kan få problem pga att det faktiskt är lite svårt! Jag var rätt kaxig innan jag började utbildningen, men det var för att jag aldrig hade varken suttit på eller kört en 200kg maskin med sjukt mkt kraft utan stödhjul förut… Trodde nästan att min erfarenhet av att köra trimmad moppe med växel i tonåren kvalificerade mig för mc-kort 🙄. I lågfartsbanan är det balans och kontroll - det är ganska lätt att få motorstopp som nybörjare, och om man råkar vrida än så lite på gasen och/eller missa lite med sliret på kopplingen så är de kört. Kör man ”fort”, dvs ca 5-6 km/h är det lätt, men det får man inte! 3-4 km/h ska det vara, och då är det betydligt mer krävande att hålla balansen. I högfartsbanan så är det mod och teknik som behövs. Jag övningskörde inte privat alls, bara lektioner på körskolan. När jag körde upp så hade jag övat tillräckligt (uppenbarligen eftersom jag klarade det), men det var långt ifrån att det satt i ryggmärgen och jag skulle inte blivit jätteförvånad om jag hade gjort misstag.
Sen kommer eventuell nervositet ovan på det när det är dags att köra upp.