2022-10-27, 16:28
Medlem
Giant Squids avatar
Jag är böjd att hålla med MidLifeMommy om att lägenheten för den tyska intervjun gjordes hos Penguin/Polaris förlaget.
Mycket promo grejjer ifrån samma ställe.

https://www.nrk.no/video/db38306a-3543-4e42-aba2-e3f2ce375db3
Senast redigerad av Giant Squid 2022-10-27 kl. 16:31.
2022-10-27, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
"Greta Thunberg and the Generation of Moral Authority:
A Systematic Literature Review on the Characteristics of Thunberg’s Leadership"

Det finns några i tråden som säger sig ha forskarbakgrund. Ovan artikel bör särskilt intressera dem.
Själv är jag naturvetare, så jag rådfrågade hustrun som undervisar i bl a ledarskap och organisationsteori. Hon beskriver transformational leadership theory som en fluga som blev populär på 1990-talet och hade sin topp för ca 15 år sedan. Tämligen flummig idé (hon vill inte ens kalla det för en teori). Tidskriftens namn är Sustainability. Jag tror inte att jag tänker lägga någon tid på att läsa artikeln om Greta Thunbergs transformativa ledarskap. All forskning håller inte högsta kvalitet.
2022-10-27, 18:43
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1602908/FULLTEXT01.pdf&ved=2ahUKEwiegq2Hz4D7AhUvXvEDHa_HBE QQFnoECBgQAQ&usg=AOvVaw13h4hiaQCLtlQmtsaXOkNW

"Greta Thunberg and the Generation of Moral Authority:
A Systematic Literature Review on the Characteristics of Thunberg’s Leadership"

Det finns några i tråden som säger sig ha forskarbakgrund. Ovan artikel bör särskilt intressera dem.

...och Gävle University är höjden av vetenskapligt tänkande (är de förresten "University" nuförtiden eller bara en stackars aspirant till titeln?)... :-) Det här är en lite halvslarvigt skriven masteruppsats från Lund, framför allt när allt som Greta säger accepteras at face value dvs utan någon kritisk kontroll.

Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoerens länk
Thunberg not only sacrifices her time and energy, but she puts aside material
comforts as well, which strengthens her stance as a figure of moral authority.

Second, there is the element of self-sacrifice, in which no personal gain is involved.
According to Hanbing and Maolin, self-sacrificing leadership is an essential attribute
of moral authority.
De glömde tillskriva detta en skicklig PR-person eller -personer.

Nästa intressanta del:
Citat:
Some argue that Thunberg, by denying herself new clothes, various foods, and comfortable traveling arrangements, evokes people’s will to change.
Vet de här två ärade personerna hur en Aspergare fungerar? An Aspergare kan får för sig att äta en viss maträtt tills han eller hon storknar. Har någon av de här två försökt handla nya kläder med an Aspergare? I vissa fall är det omöjligt. Det här är rappakalja på hög nivå.

Uppsatsen är skriven fram till sommaren år 2021 och bygger på analys av populärvetenskapliga artiklar från perioden 18 januari 2021 - 1 maj 2021 (inte 2022, som de felaktigt uppger i artikeln). Det året sjöng fortfarande de flesta media Gretas lovsång. Analyserar man lovsånger så får man en hyllningsbild. :-)

EDIT: Nej, jag har ingen forskarbakgrund, men kan ändå skilja på forskning och socionom-trams - båda författarna är socionomer. Därmed inte sagt att socionomer tramsar i största allmänhet, men det finns säkert mera trams där än i naturvetenskapen där allt går att härleda och det är lite svårare att tolka verkligheten subjektivt.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-27 kl. 18:55.
2022-10-27, 18:50
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag är böjd att hålla med MidLifeMommy om att lägenheten för den tyska intervjun gjordes hos Penguin/Polaris förlaget.
Mycket promo grejjer ifrån samma ställe.

https://www.nrk.no/video/db38306a-3543-4e42-aba2-e3f2ce375db3

Såg i en scen på denna video att Greta visade för påven skylten med budskapet "Join the climate strike". Undras varför påven inte tog till sig detta fantastiska budskap, t.ex. genom att strejka på söndagar. Ingen mässa då... ;-) ;-) ;-)
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-10-27 kl. 18:55.
2022-10-27, 19:19
Avslutad
Är inte Greta lite passed her prime?

Jag menar för 5-6 år sedan när halva landet hade camsex med henne på skype (ja ni skulle bara veta vilka styggelser hon sysslade med då) så hade man kunnat tänka sig detta prakt-emo .. men nu? Besudlad av klimatpolitik och garvad in på bara stödjevävnaden p.g.a. alla söt-salta solresor över atlanten till the Big Daddy Obama. Nej jag tror inte det .. sötedagarna är över och kvar blir med tiden 400kg klimatterror och cellulitkaos. Nu kan hon inte längre spela på sin flickiga kåthet .. nej, vi vänder oss bort ifrån henne nu, vi behöver henne inte längre.

.. och ändå .. sitter vi här och drömmer om fornstora dagar. Att få sitta nära dig med plakatet, att smyga ut ifrån svenskalektionen och bada i din glans på torg och skolgårdar. Jag vet att jag är mycket äldre än dig Greta, men snälla, hör av dig om du ser det här .. vi kanske inte kan göra allt men ta mig fan jag ska ändra mig och bli den man som du behöver.

Din nyponros må vara plockad men jag ger dig min ståndar här och nu utan att tveka.
2022-10-27, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vilka tror du kommer läsa upp ljudboken, lär ju bli på flera språk?
Woody Harrelson, Lennart Jähkel?
Geras med fleras stora klimatbok går redan nu att beställa som ljudbok.

https://blog.unicef.se/

"Stiftelsen Greta Thunberg Foundation skänker nu
275 000 euro till UNICEFs arbete för att hjälpa barn i Pakistan, Afrikas horn och andra katastrofdrabbade platser."

Publicerad: 22 september, 2022"

Stiftelsen som bär Gretas namn har alltså mycket vänligt skänkt tre miljoner Kr till Unicef.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-27 kl. 23:12.
2022-10-27, 23:06
Medlem
Reuters har nu gjort en ny kortare videointervju med Greta. I slutet betonar Greta att det är viktigt att vi inte ger upp även om några tipping points skulle passeras! Publicerad för åtta timmar sedan.

https://youtu.be/q005NRF4lMM
2022-10-27, 23:54
Medlem
”Capitalism has failed”, säger Greta kaxigt i den långa BBC-intervjun.

Journalisten är dock inte lika k-klös som jag befarade. Han påpekar att medellivslängden har ökat rejält under 1900-talet. Han berättar om sin mamma som har möjlighet att flyga och besöka släktingar i Indien.

Han kunde ha berättat att jordens befolkning snabbt har ökat från 2 till 8 miljarder, samtligt som svälten har minskat (delvis beroende på ökade växthusgaser, enligt vissa). Han kunde ha berättat att allt som Greta tar för givet, och det som har lett henne till berömmelse, är konsekvenser av kapitalism. Som att 900 miljoner kineser lyfts ur fattigdom.

Hon hade aldrig kommit till USA om inte BMW hade plöjt ner delar av sina miljardintäkter i att konstruera en fossilfri båt. (Tyvärr haft hon då heller inte fått en vacker, maskintillverkad sjal i plastemballage, helgad eller ej.) Hon hade inte haft någon mobiltelefon, eBook eller synth om det inte hade varit för det västerländska, kapitalistiska tänkandet. Hon hade inte kunnat sprida sina irrläror i sociala medier och farsan Svante hade aldrig kunnat cruisa omkring i en Tesla. Inte på Kungsholmen och ingen annanstans.

Familjen hade eventuellt bott i ett torp på den uppländska landsbygden eller liknande, med utedass och utan hälso- och tandvård. Om hon hade envisats med att vara vegan så hade hon drabbats av blodbrist och nervskador som ett brev på posten eftersom det inte hade gått att köpa B12-tillskott, vare sig veganska eller icke-veganska.

Men Greta hade förstås jublat över all missväxt och alla umbäranden eftersom hon slapp fossila bränslen och kapitalism. Vad kan vara viktigare i hennes inskränkta lilla värld?

Nej, något Mensa-ämne tror jag inte att hon är. Frågan är om hon ens når upp till ett tresiffrigt IQ med tanke på hennes bristande logiska tänkande?
2022-10-28, 00:14
Medlem
Citat:
Geras med fleras stora klimatbok går redan nu att beställa som ljudbok.

https://blog.unicef.se/

"Stiftelsen Greta Thunberg Foundation skänker nu
275 000 euro till UNICEFs arbete för att hjälpa barn i Pakistan, Afrikas horn och andra katastrofdrabbade platser."

Publicerad: 22 september, 2022"

Stiftelsen som bär Gretas namn har alltså mycket vänligt skänkt tre miljoner Kr till Unicef.

Vad då ”mycket vänligt”? Var inte det krassa syftet med stiftelsen att slussa pengar vidare?

Tyvärr för Greta blir hon mycket misstänkliggjord på sitt Twitterkonto. När hon skrev att hon inte skulle tjäna några pengar på sin bok eftersom intäkterna går till stiftelsen med hennes namn, vaknade många till liv och påstår att det hela bara är ett sätt att slippa skatt och minska insynen.

Många är också arga över att boken ges ut i fysiskt format (= många träd som måste fällas) i stället för enbart som e-bok och ljudbok. En del tycker också att den kunde ha distribuerats gratis för att göra så många som möjligt medvetna.

Så nu finns det risk för att hon hamnar i en shitstorm. Kan inte Svante rycka ut och försöka försvara henne? Ser inte så bra ut när hon inte ens försöker försvara sig och komma med motargument.
2022-10-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
”Capitalism has failed”, säger Greta kaxigt i den långa BBC-intervjun.

Journalisten är dock inte lika k-klös som jag befarade. Han påpekar att medellivslängden har ökat rejält under 1900-talet. Han berättar om sin mamma som har möjlighet att flyga och besöka släktingar i Indien.

Han kunde ha berättat att jordens befolkning snabbt har ökat från 2 till 8 miljarder, samtligt som svälten har minskat (delvis beroende på ökade växthusgaser, enligt vissa). Han kunde ha berättat att allt som Greta tar för givet, och det som har lett henne till berömmelse, är konsekvenser av kapitalism. Som att 900 miljoner kineser lyfts ur fattigdom, helt rätt.

Greta har förut sagt att hon höjer medvetandet om problemen, men inte har egna lösningar, då hon ännu varken är politiker eller forskare, utan aktivist.

Hon hade aldrig kommit till USA om inte BMW hade plöjt ner delar av sina miljardintäkter i att konstruera en fossilfri båt. (Tyvärr haft hon då heller inte fått en vacker, maskintillverkad sjal i plastemballage, helgad eller ej.) Hon hade inte haft någon mobiltelefon, eBook eller synth om det inte hade varit för det västerländska, kapitalistiska tänkandet. Hon hade inte kunnat sprida sina irrläror i sociala medier och farsan Svante hade aldrig kunnat cruisa omkring i en Tesla. Inte på Kungsholmen och ingen annanstans.

Familjen hade eventuellt bott i ett torp på den uppländska landsbygden eller liknande, med utedass och utan hälso- och tandvård. Om hon hade envisats med att vara vegan så hade hon drabbats av blodbrist och nervskador som ett brev på posten eftersom det inte hade gått att köpa B12-tillskott, vare sig veganska eller icke-veganska.

Men Greta hade förstås jublat över all missväxt och alla umbäranden eftersom hon slapp fossila bränslen och kapitalism. Vad kan vara viktigare i hennes inskränkta lilla värld?

Nej, något Mensa-ämne tror jag inte att hon är. Frågan är om hon ens når upp till ett tresiffrigt IQ med tanke på hennes bristande logiska tänkande?
https://www.tv4.se/klipp/va/13303380/ny-dokumentar-om-greta-hon-ar-otroligt-rolig

"”Hon är otroligt intelligent men också otroligt rolig, det tror jag att vi har missat lite”," Nathan om Greta.

Du skrev lite fel om Gretas datautrustning. Hon har bara dataprodukter från en berömd firma med ett äpple på, vad jag vet.

Den välsignade sjalen kan mycket väl vara sydd för hand. Greta har som målsättning att återvända till Vancouver. Idag vill hon dock låta skolan gå först.

Kanske de andliga hövdingarna i First nations istället kan komma till Sverige för att träffa Greta. En av dem, Vattenbevararen, är själv en ung tjej som Greta. Inte alla av dem är alltså gamla.

Ja vi har haft stora framsteg, men ändå ökar svälten i världen nu en hel del, som Greta påpekar. Länge minskade den dock påtagligt, helt rätt.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-10-28 kl. 01:09.
2022-10-28, 09:33
Medlem
Citat:
Ja vi har haft stora framsteg, men ändå ökar svälten i världen nu en hel del, som Greta påpekar. Länge minskade den dock påtagligt, helt rätt.
Och eftersom lilla greta™ inte tänker så bra, utgår hon från att svält på Afrikas horn måste bero på att medeltemperaturen i världen stigit med en grad på 100 år (mindre närmast ekvatorn). Vi andra misstänker att det snarare hänger samman med att befolkningen i området har ökat tolvfaldigt under samma tid, och nästan trefaldigt sedan förra svälten 1985. Nej, greta™ framstår verkligen inte som särskilt högbegåvad.
2022-10-28, 16:46
Medlem
Noterar att en av medförfattarna till greta™:s bok är Michael "hockeyklubban" Mann. Det säger allt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in