Citat:
Ursprungligen postat av
Rengen
Jag säger inte du har fel. Men om jag får spekulera så kan det lika gärna bli bli långvarigt. För tex billigare energi kan vi glömma än på 10 år. OPEC stryper leveranserna som gör fossilt dyrare. Kommer ta tid bygga grön energi och kärnkraft.
Sen kommer bostadspriserna framöver som du säger lägga sig på en lägre nivå. Om det sen blir 10 eller 50% lägre låter jag vara osagt.
Det känns inte fel att vi styr bort från Kina. Och att de nu har katastrofsiffror i tillväxt, demografiproblem m m.
Risken är väl att de tar Taiwan också. Eftersom inte väst hunnit ut tillräckligt ur Kina så kommer en total nedstängning av affärerna med Kina skaka hela världen på ett tio gånger värre sätt än Rysslandsnedstängningen. Förutom att det kan starta världskrig på riktigt om USA försvarar Taiwan.
Men om det inte händer är jag inte så orolig för energin egentligen. Det finns mycket kol och olja att elda länge än.
Tyskland eldar ju hellre fossilt än kärnkraft. De har ju inget val när de stänger fungerande KK.
Men på det hela taget har du nog en poäng att en ny slags global ekonomi utan Kina och Ryssland nog har en tendens att generera högre inflation än tidigare. Vi får se.
Fastighetspriserna kommer nog att tuffa uppåt igen om ett tag. Frågan blir från vilken nivå och hur mycket i förhållande till inflationen.