2022-10-27, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Som sagt jag har inga problem om regeringen skulle se till att satsa här uppe också istället för att strunta i oss men så fort vi får det lite bättre då ska man minsan fixa det... kolonialtänket om oss som ett Indien från Oxenstierna lever i allra högsta grad där i Stockholm

Fan vad ni gnäller nu. Varför gnällde ni inte under nästan hela detta året när vi här nere betalat skyhöga elkostnader?
Då passade det sig att va tyst när ni hade det så billigt?

Fan folk flyttar från sina hus, eller släcker ner och bor hos mamma.

Ändå gnäller ni nu, inte en enda skyhög räkning har ni betalat under nästan ett år, och ni lär inte betala mer framöver heller. Jädrans själviska och empatilösa ni är.
Senast redigerad av Martlet 2022-10-27 kl. 19:09.
Citera
2022-10-27, 19:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Norrland får ju inget elprisstöd som du säkert vet. Skulle inte du bli förbannad om alla fick men inte du? Oavsett hur prisläget ser ut?

Bara om jag var dum i huvudet och otroligt självisk.

Elen är ju praktiskt taget gratis i elområde 1 & 2. Vafasen grinar du för?
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Helt rätt. Dvärgen sa att vi " Ska ena Sverige" ...tog nio (9) dagar att slå en yxa mellan norr och syd.

Ja han gör ett dåligt jobb på sitt enande... jävla idiot fan vad förbannad jag blir.
Citera
Medlem
Lokasyes avatar
Hur blir de om man tidigare bott i lägenhet och gjort av med t.ex 2000Kwh under perioden och sedan flyttat till hus med större förbrukning? Baseras stödet då på den tidigare adressen eller vad den nya adressen man flyttar till gjort av med under perioden? Om så är fallet blir då dom som flyttar in i nyproducerade bostäder utan stöd. Och om det inte är så får då två personer som tidigare bott på olika adresser men flyttat ihop till en bostad dubbel ersättning?
Citera
Medlem
Citat:
Som sagt jag har inga problem om regeringen skulle se till att satsa här uppe också istället för att strunta i oss men så fort vi får det lite bättre då ska man minsan fixa det... kolonialtänket om oss som ett Indien från Oxenstierna lever i allra högsta grad där i Stockholm

Smör gör vi själv här... och mjölk... vete importeras...

Ja, det är självklart att det ska satsas. Samtidigt som vi måste se till att överföringskapaciteten inom landet ej får överstiga den som lämnar landet. Det bör ligga som högsta prio att trots EUs olika elområden att jämna ut så att flaskhalsar ej uppstår.
Jag är dessvärre inte övertygad att nuvarande regering är kapabel att göra detta, oförmågan att göra en analys av svenska Kraftnäts rapport visar tydligt vilka brister som finns.
Citera
2022-10-27, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ska och ska. Om den svenska modellen utifrån svenska förutsättningar tillåtits varit kvar, innan klåfingriga politiker fick för sig att avreglera och lägga ner kärnkraft, så skulle Sverige ha låga elpriser. Att samma politiker beskrev en avreglerad elmarknad med lägre priser och stabilare kraftleverans är ju bara så galet det kan bli.

Det minsta man kan kräva i ett land är väl en grundläggande, långsiktig och stabil energipolitik? Det ska väl inte läggas över på enskilda att läsa sin elsituation själva? den som tycker det måste ju vara helt emot ett gemensamt VA-system och fjärrvärme.

Det som tillåtits ske är ett brutalt brott mot allt det ett samhälle ska vila på. Det är speciellt allvarligt i ett land som har så mycket mörker och så mycket vinter som Sverige. Om man under detta sekel byggt upp samhället på el så ska man väl inte helt plötsligt börja ställa den som har ett eluppvärmt hus till ansvar för att den borde ha tänkt till bättre? Jag brukar säga att inte ens elbolagen anade vad som var på väg i fjol. I början på detta år kunde man fortfarande teckna tämligen förmånliga avtal över längre period. Det visar hur rudimentär och ointelligent elmarknaden är och den största boven är politiker som jagat efter gröns omställning till varje pris. Ett pris som nu medborgarna dyrt får betala.

Jag hållered dig ganska mycket men saker och ting förändras tyvärr. På 50-60-talen satta väl "alla" in oljepannor. Nu finns det knappt kvar. Man kan hävda att vi varit bortskämda med billig el länge. Men att priserna ska öka på detta vis är naturligtvis inte ok. Folk gillar sällan när saker blir sämre
Citera
2022-10-27, 19:09
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Fan vad ni gnäller nu. Varför gnällde ni inte under nästan hela detta året när vi här nere betalat skyhöga elkostnader. Då passade det sig qtt va tyst när ni hade det så billigt.

Och? Vi producerar den... ni har bättre infrastruktur nya vägar osv vad får vi här uppe inte ett skit... man lägger ner sjukhus och annat här uppe... för att det är för "dyrt"
Citera
2022-10-27, 19:09
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Berätta vilket avtal du har där du betalar 64 öre/kWh för allt, dvs elkostnad, nätkostnad, skatt och moms. Du tänker sannolikt bara på el-delen, netto.
Elhandel 64 öre+ 300 kr/år
Elnät 30 öre+ 1170 kr/år
Energiskatt 45 öre.
Allt inkl. moms.
Så visst går jag inte med vinst med elbidraget, men varför jag ska ha detta bidrag är märkligt.
Citera
2022-10-27, 19:11
Medlem
Citat:
Och? Vi producerar den... ni har bättre infrastruktur nya vägar osv vad får vi här uppe inte ett skit... man lägger ner sjukhus och annat här uppe... för att det är för "dyrt"

Ni har inte producerat ett skit. Ni får jobben med detta.

Det läggs ner en hel del här med, bla en elförsörjnings anläggning. Dumt, enormt dumt.
Citera
2022-10-27, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Bara om jag var dum i huvudet och otroligt självisk.

Elen är ju praktiskt taget gratis i elområde 1 & 2. Vafasen grinar du för?

Och så tjänar de mindre också, högre skatter m.m. Prisökningarna drabbar alla.
Citera
2022-10-27, 19:14
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Ja, det är självklart att det ska satsas. Samtidigt som vi måste se till att överföringskapaciteten inom landet ej får överstiga den som lämnar landet. Det bör ligga som högsta prio att trots EUs olika elområden att jämna ut så att flaskhalsar ej uppstår.
Jag är dessvärre inte övertygad att nuvarande regering är kapabel att göra detta, oförmågan att göra en analys av svenska Kraftnäts rapport visar tydligt vilka brister som finns.

Ja det enda vi kräver är att vi isåfall ska få samma nybyggda vägar osv som i söder våra vägar här skit.

Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag har mig veterligen inte plundrat någon på något, men vilka är ni som har blivit plundrade, samen, en svensk norrlänning, pizzabagaren från Turkiet som bor i Norrland? Vilka är ni som har blivit plundrade?

Fortsätt att spela dum du... Du vet mycket väl vad jag menar... när regeringen skiter fullständig i oss när vi vill ha bättre infrastruktur och annat som i söder men när ni får lite dyrare el då ska regeringen genast lägga sig i.
Citera
2022-10-27, 19:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Jag hållered dig ganska mycket men saker och ting förändras tyvärr. På 50-60-talen satta väl "alla" in oljepannor. Nu finns det knappt kvar. Man kan hävda att vi varit bortskämda med billig el länge. Men att priserna ska öka på detta vis är naturligtvis inte ok. Folk gillar sällan när saker blir sämre

Det stämmer att det var oljepannor från 50-talet ända fram till oljekrisen 1973. Då började fler och fler att sätta in elpatroner till oljepannan och nybyggnationer gjordes med direktverkande el. Det har ju fungerat bra ända till nyss, då allt havererar i ett slag och priserna ökar flera hundra procent.

Det är inte sunt och naturligtvis är en helt vanvettig energipolitik anledningen. Egentligen är det helt otroligt hur Merkel och EU fick hållas utan att någon såg till att det gjordes en genomgripande konsekvensanalys. Varför var det ingen som pekade på vad som skulle hända om gas plötsligt blev en knapp resurs, genom krig exempelvis? Nu är ju i och för sig gas mindre knapp än den är sanktionerad.

Det har byggts upp ett energisystem som inte klarar det som alla borde ha med i varje seriös kalkyl. Hur har det överhuvudtaget varit möjligt. Varför låser man inte in klåparna som ansvarat för detta med motiveringen samhällsförstörande verksamhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in