2022-10-27, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Då är frågan vad ni som är glada ska göra med denna subvention? Tacka för det och konsumera som vanligt eller pengarna på något vettigt så att kommande räkningar inte når upp till likande nivåer i framtiden?
Jag själv ska avsätta mina tusenlappar till solceller.

Har redan sänkt temperaturen till 14 grader och bastun är igenspikad samt köpt fårskinns tofflor. Försökte titta på solpaneler i år men finns inga som kan installera eftersom de har så mycket att göra. Förhoppningsvis ser det lite annorlunda ut nästa år.
Citera
2022-10-27, 18:24
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Chockerande dåligt förslag. Bättre med ett pristak. Helt idiotiskt att vissa som bundit till lågt pris ändå kommer få ta del av våra skattepengar då förslaget inte tar hänsyn till folks verkliga elräkning, utan oavsett elräkning kommer alla i område 4 få betalt per förbrukad kwh.

Du menar det här pristaket som Moderaterna pratade om i augusti: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m-foreslar-hogkostnadsskydd-for-elpriser

Jag har en hälsning från Kristersson där: Sorry, du är lurad! Men tack för din röst!
Citera
2022-10-27, 18:25
Avslutad
Citat:
Förutseende? lol... När du skaffade fast avtal, vilken riskbedömningsmetod använde du?
Jag hade såklart tur att jag inte hade ett fast avtal som löpte ut under fel period. Men man kunde räkna ut med en pinne i röven att det skulle gå åt helvete förr eller senare med hela västvärldens energipolitik, det var därför jag för första gången valde att binda priset i 5 år under 2020, efter att alltid ha kört 3 år tidigare.
Citera
2022-10-27, 18:25
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Nej det spelar ju ingen roll hur mycket kraft vi har om Tyskland betalar multum för naturgas.
Det kommer dom att fortsätta med medan vi projekterar ny kraft i en oändlig karusell.
Naturgasen, oavsett varifrån den kommer måste kopplas bort från priset på el.
Naturgasen är (mig veterligen) inte koppplad till elpriset på något annat sätt än marginalprissättningen på el (som i och för sig är kontroversiell). Behöver man naturgas till exempelvis de sista 20 procenten el man producerar så behöver man också betala för motsvarande mängd gas, vad det nu än kostar. Men alla producenter i det ögonblicket, även de som har inga eller mycket låga bränslekostnader (kärnkraft, vindkraft etc.), får samma höga pris per kilowattimme. Detta är som sagt kontroversiellt.

Å andra sidan, om man istället bestämmer (vilket EU-kommissionen har gjort) att producenter som inte använder naturgas får ett annat, mycket lägre pris, för samma mängd producerad el under en viss timme, så finns ju risken att dessa producerar mindre el. (Det är dock inte säkert att det faktiskt blir så, speciellt inte på kort sikt.) Då kommer andelen av elproduktionen som använder naturgas plötsligt bli högre än de tidigare 20 procenten, och man får betala ännu mer för naturgas eftersom man behöver mer av den.

Hur man än vrider och vänder på detta så har man i EU (och resten av västvärlden) nått slutet av marknadsbaserad finansiell planering av grundläggande infrastruktur. Det ledde till total katastrof. Man kan skratta åt Sovjetunionens problem, men det här är mycket värre. Det är bara att se på det faktum att vi i Sverige för bara några år sedan (mellan 2017 och 2021) lade ner både stora mängder planerbar elkapacitet med gasturbiner (Öresundsverket) och kärnkraft (Ringhals 1 och 2) för att det med den tidens perspektiv "inte lönade sig att driva vidare". Men bara något år senare har man plötsligt elbrist på hela kontinenten och baskraftterminer (alltså inte spotpriser) i Tyskland och Frankrike för ett år framåt som handlas för motsvarande 10 SEK/kWh.
Citera
2022-10-27, 18:26
Medlem
Citat:
Vad säger du om de väljer att bli självständiga?

Sossarna fick väl runt 60% av rösterna i Luleå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Har redan sänkt temperaturen till 14 grader och bastun är igenspikad samt köpt fårskinns tofflor. Försökte titta på solpaneler i år men finns inga som kan installera eftersom de har så mycket att göra. Förhoppningsvis ser det lite annorlunda ut nästa år.
Oj, du har ju gjort enorma uppoffringar och du förtjänar all min respekt. Hoppas att subventioneb hjälper dig en bit med solceller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Sossarna fick väl runt 60% av rösterna i Luleå?
Och?
Citera
2022-10-27, 18:27
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Vad säger du om de väljer att bli självständiga?
Vad betyder det? Förstår inte ens frågan.
Citera
2022-10-27, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag hade såklart tur att jag inte hade ett fast avtal som löpte ut under fel period. Men man kunde räkna ut med en pinne i röven att det skulle gå åt helvete förr eller senare med hela västvärldens energipolitik, det var därför jag för första gången valde att binda priset i 5 år under 2020, efter att alltid ha kört 3 år tidigare.

Nja, jag köper inte den förklaringen. Men låt gå.
Citera
2022-10-27, 18:28
Medlem
Citat:
Och?

De klarar inte av att bli självständiga
Citera
2022-10-27, 18:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Konsumtion alltså.
Jo, ja, jag är väl lika skyldig till den fortsatta inflationen som alla andra...
Citera
2022-10-27, 18:29
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Då hade ju folk förbrukat som dårar i tider som vi måste spara. Bättre att det betalas ut 2kr/kWh efter vintern.

Haha denna kommentar ser man titt som tätt. Skulle man verkligen det? Du menar att du förbrukar t.ex vatten som en dåre bara för att det nästan är gratis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in