2022-10-27, 18:15
Medlem
beheadeds avatar
Bra modell. Föregående års förbrukning är en god indikation på hur stor den kommer bli i år.

Med den här modellen är det fortfarande ett incitament att minska sin förbrukning och att hålla koll på att man har ett bra elavtal.
Citera
2022-10-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Sällar mig till skocken som blir glada i plånboken, tack!
Likväl tycker jag alltsammans liknar en djävla lekstuga.

Då är frågan vad ni som är glada ska göra med denna subvention? Tacka för det och konsumera som vanligt eller pengarna på något vettigt så att kommande räkningar inte når upp till likande nivåer i framtiden?
Jag själv ska avsätta mina tusenlappar till solceller.
Citera
2022-10-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggsecken
Någon som vet om stödet berör de som värmer upp huset med gas?
Med tanke på att det är knutet till elområden har jag svårt att se att gasen räknas in. Men jag kan ha fel.
Citera
2022-10-27, 18:17
Avslutad
Citat:
Sällar mig till skocken som blir glada i plånboken, tack!
Likväl tycker jag alltsammans liknar en djävla lekstuga.
Alltså jag tycker egentligen det är rätt att vi som varit förutseende och skaffat oss fina fasta avtal också får suga lite på moder Sveas tutte. Men jag är förvånad att det faktiskt blev så.
Citera
2022-10-27, 18:18
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Norrlänningar får ingenting, vad tycker ni om det? Ångrar ni att ni röstade på sd och M?
Norrlänningar har stött sossarna i generationer,det kan de ha.
Citera
2022-10-27, 18:19
Medlem
Durochmolls avatar
Chockerande dåligt förslag. Bättre med ett pristak. Helt idiotiskt att vissa som bundit till lågt pris ändå kommer få ta del av våra skattepengar då förslaget inte tar hänsyn till folks verkliga elräkning, utan oavsett elräkning kommer alla i område 4 få betalt per förbrukad kwh.
Citera
2022-10-27, 18:19
Medlem
Om jag förstått det rätt så hämtas alla dessa pengar från SvKs flaskhalsavgifter. Pengar som konsumenter främst i snitt 3 och 4 betalar och betalt som påslag på sitt elpris.
Det är alltså inga skattepengar det rör sig om. Pengarna är ju egentligen tänkta att användas till att bygga bort flaskhalsar mellan snitten, men SvK har svårt att omsätta alla dessa tiotals miljarder i faktiska projekt.

Konsumenterna i snitt 1 och 2 har i stort sett inte betalat någonting till denna pengarpott. Därför är det också orimligt att dessa ska få kompensation i min mening.
Citera
2022-10-27, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Alltså jag tycker egentligen det är rätt att vi som varit förutseende och skaffat oss fina fasta avtal också får suga lite på moder Sveas tutte. Men jag är förvånad att det faktiskt blev så.

Förutseende? lol... När du skaffade fast avtal, vilken riskbedömningsmetod använde du?
Citera
2022-10-27, 18:21
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Då är frågan vad ni som är glada ska göra med denna subvention? Tacka för det och konsumera som vanligt eller pengarna på något vettigt så att kommande räkningar inte når upp till likande nivåer i framtiden?
Jag själv ska avsätta mina tusenlappar till solceller.
Ser framför mig att jag kommer betala vinterns elräkningar med pengarna. Därför hoppas jag att stödet betalas ut kontant, nätavgiften har jag fortfarande tillgodo på sedan förra stödet, och det är ju elförbrukningen som kommer att bli dyr.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Med tanke på inflationen var detta idiotiskt… men inte så idiotiskt som att betala en del av elkostnaderna kommande vinter. Det hade tömt Sverige och det borde även de som skriver svikare nu, inse. Förstår däremot reaktionen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Norrlänningar har stött sossarna i generationer,det kan de ha.
Vad säger du om de väljer att bli självständiga?
Citera
2022-10-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ser framför mig att jag kommer betala vinterns elräkningar med pengarna. Därför hoppas jag att stödet betalas ut kontant, nätavgiften har jag fortfarande tillgodo på sedan förra stödet, och det är ju elförbrukningen som kommer att bli dyr.

Konsumtion alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in