2022-10-27, 18:06
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Typiskt Melin att vara efterbliven är ju svårt att göra ett stödpaket INNAN man vet vad elpriserna kommer att ligga på.

Men det kvittar vad regeringen gör, hon skulle kalla det fiasko ändå, för valarbetet har börjat. Det började den 12 september för sossarna och deras minions...

Denna regering kan göra vad som helst men Lena kommer ändå tycka att det är fiasko och dåligt förslag. Hade de kommit med förslaget att bara Lena Melin ska få elstöd och helikopterpengar på ett par miljoner så hade det säkerligen varit fiasko det också.
Kärringen är rabiat.
Citera
2022-10-27, 18:07
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att hon är efterbliven är vi överens om. Däremot hade man ju kunnat införa t.ex ett pristak som man gjort i andra länder så helt omöjligt är det inte.

Min fråga gällde mer om det kommer att komma fler paket då detta verkade vara ett retroaktivt paket.
Klart det kommer mer framöver. Men nu blev det ett snabbt stöd som folk kan lägga på dom kommande elräkningarna.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det sista du skriver är ju Beken-modellen. Jag håller med om att den borde tillämpas.
Problemet blir möjligen att sådana som jag kanske inte hade brytt oss om att kapa elförbrukningen med 20-50% ifall priserna legat kvar på normala nivåer.
Jag ställer ju inte termostaten på 15°C och eldar dygnet runt istället bara för att det är så fantastiskt mysigt, och det är väl effektbrist man är rädd för i vinter, alltså måste vi hur som helst spara på elen.

Visst var det vansinnigt att stänga av kärnkraft, men Sverige kan svårligen kompensera för Tysklands nedlagda och Frankrikes ickefungerande reaktorer.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja naturligtvis. Beräkningsmodellen tar fasta på förfluten tid, där priset under en längre tid var lägre än det sedan blev. Den tittar alltså inte på den situation som kommer att gälla för konsumenten. Tar man SE1 och SE2 så tyder allt på att de kommande vinter kommer att få de högsta priserna de någonsin haft. Tittar man på enstaka konsumenter även i SE3 och SE4 så kan de ha bott i lägenhet när prisberäkningen sker och nu flyttat till hus med betydligt högre kommande kostnader.
Men det är ju också ersättning som utgår för tidigare förbrukning (oktober 2021-september 2022). Vad ersättningsnivån blir för kommande månaders elförbrukning vet vi helt enkelt inte ännu.

För att hushållen inte ska behöva ligga ute med enorma kostnader får man ju dock hoppas att det faktiskt blir ett framåtsyftande högkostnadsskydd man sätter på plats, istället för att om ett år åter igen retroaktivt betala ut ersättning för föregående helår.
Citera
2022-10-27, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Så eftersom just DU inte får något du inte hade rätt till ifrån början, då svamlar du på med en massa sossefloskler..

Bästa regering vi haft på länge! Klockrent elstöd, för 13k tillbaka, och köraavdraget behålls och höjs, det ger en 9-10000 mot sossarnas förslag som gav noll.
Stolt över ett stöd. Du skulle söker gå till soc och skryta om det.
Citera
2022-10-27, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag tycker det där behöver nyanseras lite. Så länge Tyskland importerar till fantasipriser kommer ju våra priser också att vara höga, alldeles oavsett hur många kärnreaktorer vi än har.
EU har bestämt att vi inte får ha vilka priser vi vill inom landet, trots att elen knappast har blivit dyrare att producera, samt att vi exporterar så gott som hela tiden.

Nej det spelar ju ingen roll hur mycket kraft vi har om Tyskland betalar multum för naturgas.
Det kommer dom att fortsätta med medan vi projekterar ny kraft i en oändlig karusell.
Naturgasen, oavsett varifrån den kommer måste kopplas bort från priset på el.
Citera
Medlem
TheFinals avatar
Vet inte om jag över huvud taget reagerar alls på detta elprisstöd, för alla kommer bli rövkörda ändå.
Ni som inte får stödet kommer ha relativt låga priser i vinter också jämfört med SE3 och SE4 och i långa loppet betala mindre.
Ni som får stödet får en slant nu och kan sprida den i kommande vinter på de extrema priserna som kommer.

I slutändan är det Norrland som går vinnande ur det totalt sett om man räknar med vintern, eller om man räknar med hela sommaren till o med så har nog de flesta i norr betalat mindre än söderlänningar.

Jajaja, sen finns de alltid dendär smarta Flashbackaren som bundit priset, klarar 42% ränta och den berömda gigantiska fb-kewken som bara gör vinst så fort den blinkar med ögonen, men jag pratar om gemene man nu.

Tak på priserna i söder hade varit lämpligare, hushållen tappar ju köpkraft också som påverkar oss norrut i långa loppet.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke

Detta håller jag fullständigt med om. Blir en fruktansvärt fin slant som kommer in.
Sällar mig till skocken som blir glada i plånboken, tack!
Likväl tycker jag alltsammans liknar en djävla lekstuga.
Citera
2022-10-27, 18:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Att hon är efterbliven är vi överens om. Däremot hade man ju kunnat införa t.ex ett pristak som man gjort i andra länder så helt omöjligt är det inte.

Min fråga gällde mer om det kommer att komma fler paket då detta verkade vara ett retroaktivt paket.

Det är inte ett retroaktivt stödpaket men man har beräknat det på förra årets elförbrukning för att kunna få ut pengarna så fort som möjligt och dessutom veta hur stor kostnaden blir direkt.
Citera
2022-10-27, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Men det är ju också ersättning som utgår för tidigare förbrukning (oktober 2021-september 2022). Vad ersättningsnivån blir för kommande månaders elförbrukning vet vi helt enkelt inte ännu.

För att hushållen inte ska behöva ligga ute med enorma kostnader får man ju dock hoppas att det faktiskt blir ett framåtsyftande högkostnadsskydd man sätter på plats, istället för att om ett år åter igen retroaktivt betala ut ersättning för föregående helår.

Nej, högkostnadsskyddet nu är för kommande vinter. Det utgavs ett elstöd i våras som var för föregående vinter. Det gavs i efterskott och detta ges i förskott. Naturligtvis kan man lägga in ett pris- och förbrukningstak så att man hamnar i realtid.

Vad det handlar om är ju att detta stöd bygger på flaskhalspengar som går tillbaka till konsumenterna i stället för till Svenska kraftnät. Det är alltså inget riktigt stöd som staten subventionerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är inte ett retroaktivt stödpaket men man har beräknat det på förra årets elförbrukning för att kunna få ut pengarna så fort som möjligt och dessutom veta hur stor kostnaden blir direkt.

Precis det är inte retroaktivt stöd, bara historiskt beräknat.
Citera
2022-10-27, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Om man boende i elprisområde 4 har bundet elpris på säg 75 öre/kwh eller 49 öre/kwh i elprisområde 3 så kommer man gå vinst med 1-4 öre / kwh med det stöd som presenterades idag var i ligger logiken i det?

Det stöd som presenterades idag omfattar inte kommande vinters elpris hade man velat skydda svenska konsumenter från en elprischock i vinter hade man presenterat ett stöd likt t.ex. det i norge där staten går in och subventionerar elpriset om det övestigert x antal öre och det gäller då alla oavsett om man bor i smygehuk eller treriksröset.

Jag ger dig rätt i det! Min poäng var bara att ingen ska gå med vinst.
Citera
2022-10-27, 18:15
Medlem
Någon som vet om stödet berör de som värmer upp huset med gas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in