2022-10-27, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Precis sådana här kommentarer som alla norrlänningar behöver se. Det totala föraktet mot Norrland. Denna regering kommer skapa en utbrytarrepublik snart.

Jag har ej tänkt betala för sörlänningars självförvållande idioti. Har ej tänkt betala era jävla räkningar. Äckliga snyltare.

Som om efterblivna norrlänningar hade kunnat skapa sin egen elproduktion

Majoriteten av vattenkraften är investerad i och betald av södra Sverige. Norrland har bara fått allt jävla ting serverat. Sveriges Alabama. Inkompetenta, inavlade och parasiterar på Sydsverige. Det är lugnt, vi tar hand om er.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Citat:
Jag blir fan galen, nu ska vi i Norrland alltså betala sörlänningars elpriser? Vad i hela helvete sker???
Det som händer är att Svenska kraftnät betalar ut pengar till folk i SE3 och SE4. Pengar som konsumenterna i SE3 och SE4 betalat till SVK, genom högre elpriser. Dessa pengar har betalats av konsument till SVK för "överföring" av el från norra till södra Sverige. Folk i norra Sverige har inte betalat in till SVK dessa pengar som nu betalas ut.

Nu ska 55 miljarder kronor från kapacitetsavgifterna betalas ut i stöd. Men den totala summan kapacitetsavgifter som Svenska kraftnät förfogar över är 97 miljarder. Vad händer med mellanskillnaden?

– Det är endast interna kapacitetsavgifterna som kan användas till stödet, det vill säga cirka 65 miljarder kronor. Den större del av mellanskillnaden avser kapacitetsavgifter på utlandsförbindelser som inte får användas utifrån uppdraget...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Nej det ska ni inte. Det är en del av våra pengar vi får tillbaka för att ha betalt hutlösa rörliga elpriser. Man har fortfarande haft billigare el om man bor i Norrland.
En norrlänning fattar inte hur mycket mer vi betalt in i skatt.
Citera
2022-10-27, 15:44
Medlem
Citat:
Jag blir fan galen, nu ska vi i Norrland alltså betala sörlänningars elpriser? Vad i hela helvete sker???

Nej, för ni har inte betalt ett jävla skit av den summan. Syd har betalat och syd får tillbaka. Sluta parasitera. Det räcker med bidragen vi betalar till dig.
Citera
2022-10-27, 15:44
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Som om efterblivna norrlänningar hade kunnat skapa sin egen elproduktion

Majoriteten av vattenkraften är investerad i och betald av södra Sverige. Norrland har bara fått allt jävla ting serverat. Sveriges Alabama. Inkompetenta, inavlade och parasiterar på Sydsverige.

Exakt.

norrlänningar är fan de girigaste svinen i Sverige.

Förstår de inte att de inte har skapat något i Sverige, de bara finns där och bidrar med inget och råkar ha investeringar gjorda i sitt området. MEN inte byggt eller investerat av norrlänningar.
Citera
2022-10-27, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Exakt.

norrlänningar är fan de girigaste svinen i Sverige.

Förstår de inte att de inte har skapat något i Sverige, de bara finns där och bidrar med inget och råkar ha investeringar gjorda i sitt området. MEN inte byggt eller investerat av norrlänningar.

Hade varit roligare om vi infört ett enda elprisområde i Sverige. Så ska vi se hur roligt det är för dom att betala samma elpriser som Sydsverige. Om de nu tycker det är orättvist att inte få elstöd när man har pisslåga elpriser.
Citera
2022-10-27, 15:49
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns ingen möjlighet för någon att klippa något. Dessutom blir ju även SE2 utan elstöd och SE2 har centrum i Sundsvall (söder om Västerbotten). Elproducenterna i norr vill givetvis sälja hela sin produktion så dyrt som möjligt. I nuläget förbrukar exempelvis SE1 40 % av vad som produceras i området. Dock är området tvingat att exportera 70 % enligt EU-direktiv. Det innebär att man bara har 30 % kvar och tvingas importera 10 % från Norge.

Modellen som presenterats är givetvis helt idiotiskt. Det borde ha gjorts som i Norge att bidra framåt med 90 % på allt över 70 öre/kWh.
Du förstår vad jag menade men det är inget som skulle fungera och det vet man, Modellen är fel men problemet är Norra delen glöms bort av regeringen och Uffe sade han skulle vara hela Sveriges statsminister bättre säga då halva Sveriges statsminister passar bättre!
Citera
2022-10-27, 15:50
Medlem
De sätter alltså ett genomsnittspristak på elen på 75 öre. De bidrag som betalas ut är de faktiska genomsnittspriserna minus 75 öre multiplicerat med förbrukningen. Det intressanta är väl om detta gäller framöver och inte bara retroaktivt? Gäller pristaket på 75 öre även denna vinter och inte bara föregående 12 månader?

Om detta gäller framöver kan man alltså tjäna stora pengar på att maximera förbrukningen när det är billigt. Bitcoin-mining kanske?
Citera
2022-10-27, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Du förstår vad jag menade men det är inget som skulle fungera och det vet man, Modellen är fel men problemet är Norra delen glöms bort av regeringen och Uffe sade han skulle vara hela Sveriges statsminister bättre säga då halva Sveriges statsminister passar bättre!

I just det här fallet är det helt orimligt. Du menar att du ska ha en skatteåterbäringen för något du ej betalat för.

Det är som att säga att jag ska ersättning för pendling till jobbet trots att jag ej pendlar och blir sur över det.
Citera
Medlem
Klemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Norrlänningar får ingenting, vad tycker ni om det? Ångrar ni att ni röstade på sd och M?
Vi får dyrare el! Roligt att man inte står utanför!

Jävla stolpskott i hela regeringen.

LKAB står och planerar för att ställa om produktionen till el, ett projekt som tar lika mycket el som en stad med 50000 invånare så kommer regeringen och spontanhöjer elpriset med 50-100%.

Denna ändring är bokstavligen för att suga sörmalndskuk och låtsas som att man faktiskt gör något för majoriteten som bor i Sverige och helt frångår de geogrtafiske skälen till att elen är billigare i norr, nämligen att den tillverkas där.
Citera
Medlem
Rätt smart sätt ändå att få ut pengar & ändå främja till elbesparing.
Synd dock att jag snålade så mycket som jag ändå gjorde med elen förra vintersäsongen :P
Men jag hoppas kunna minska ner med ytterligare 3-400kWh i månaden i vinter.

Det kommer säkert vara många i SE1 & SE2 som tjurar över att inte få något men förhoppningsvis ökar inte deras elpriser så mycket.
Citera
2022-10-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Det är väldigt typiskt politiken att svara med någon form av bidrag eller stöd istället för att helt enkelt ta ut mindre i skatt. Röstboskapet ska vara tacksamma för sin ökade beroendeställning till de generösa stormogulerna i Stockholm; kaptenen bär blå mössa men Sossebåten seglar vidare.

Det som förvånar är att t.ex M föredrar bidrag före sänkta skatter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in