Citat:
Ursprungligen postat av
DjPutte
Många i Södra Sverige har eluppvärmda hus det drar ström som sjutton om man jämför mot vattenburet system, Här har regeringen gjort avkall på det dem sade vilket jag misstänkte snabbt för man skiter i norr och drar det i söder på ren Svenska!
Elradiatorer är strömslukare visst du har nya modeller men dem dra också merparten gissar jag är den gamla modellen som är påslagna utan fungerade termostat, Tycker synd om dem i söder och då är jag ärlig många sitter på rörliga avtal då blir det dyrt tror många inte brytt sig om att kolla fast pris el och binda upp det där då man hade bra pris!
Kommer bli ett jäkla liv här i norr bland politiker gissar kravet kommer att klippa exporten till söder vid Västerbottens läns gräns för vi är eg självförsörjande på elkraft här i norr via vattenkraften, Kommer bli intressant följa debatten som kommer gissar det kommer en KU anmälan iom man brustit i löftet till väljarna...
Det finns ingen möjlighet för någon att klippa något. Dessutom blir ju även SE2 utan elstöd och SE2 har centrum i Sundsvall (söder om Västerbotten). Elproducenterna i norr vill givetvis sälja hela sin produktion så dyrt som möjligt. I nuläget förbrukar exempelvis SE1 40 % av vad som produceras i området. Dock är området tvingat att exportera 70 % enligt EU-direktiv. Det innebär att man bara har 30 % kvar och tvingas importera 10 % från Norge.
Modellen som presenterats är givetvis helt idiotiskt. Det borde ha gjorts som i Norge att bidra framåt med 90 % på allt över 70 öre/kWh.