2022-10-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrtramparen
Undrar om det inte blir ett himla liv på dem som bor i område 1 och 2. Dessa områden producerar mycket el via vattenkraften. Södern suger ju ut vattenkraften, malmen, skogen från norra sverige redan tidigare. Dessutom så är vintrarna kallare i dessa områden med ofta höga elräkningar dom följd där det inye finns fjärrvärme.

Och nordliga kommuner suger ut sydliga i form av kommunala utjämningssystemet. Norr har väldigt liten ekonomi och skulle inte klara sig utan söder.

Nord och syd behöver varann så som Sverige ser ut. Givetvis ska vi betala liknande elpris. Varför ska de ha stöd? De har ju inget dyrt pris? De har redan gått vinnare i hela krisen.

Alla ska betala liknande, det är inte mer än rätt. Antingen så betalar syd mindre eller nord mer. Jag tror de föredrar att fortsätta betala mindre.
Citera
2022-10-27, 14:30
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
bra för den som har bundet avtal och lågt pris?

Ja jo, de var väl samma visa när sossarna kom med förra elstödet. I princip fick de som bodde i norr gratis pengar. Helt ogenomtänkt som vanligt när det gäller våra politiker..
Citera
2022-10-27, 14:31
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
9350kr alltså?

Men hur hänger det ihop med årets förbrukning? Det är ju nu jag vill få stöd för det som förbrukas
Man räknar väl med att du kommer förbruka lika mycket i år? Antar summan dras på immande elräkningar.
Citera
2022-10-27, 14:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Och om dom använder samma ersättningsmodell efter denna vintern som grundar sig på medelpriset så hoppas vi på utav bara helvetet högt elpris nu i vinter..😜
Ja, det gör vi...
Citera
2022-10-27, 14:32
Medlem
Ad-infinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
9350kr alltså?

Men hur hänger det ihop med årets förbrukning? Det är ju nu jag vill få stöd för det som förbrukas

Multiplicera din förbrukning med 0,5.
Så får du fram kronor du får tillbaka.
50 öre är summan. Såg att du fått felaktiga 55 öre som info i förra inlägget.

Hur det blir med kommande räkningar kunde de inte svara på.
Detta var tydligen endast för Oktober-21 t.o.m. September -22.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Och nordliga kommuner suger ut sydliga i form av kommunala utjämningssystemet. Norr har väldigt liten ekonomi och skulle inte klara sig utan söder.

Nord och syd behöver varann så som Sverige ser ut. Givetvis ska vi betala liknande elpris. Varför ska de ha stöd? De har ju inget dyrt pris? De har redan gått vinnare i hela krisen.

Alla ska betala liknande, det är inte mer än rätt. Antingen så betalar syd mindre eller nord mer. Jag tror de föredrar att fortsätta betala mindre.

ja kommunalskatten borde vara lika i hela landet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Direkt från Chat i Expressen:

Så här räknar du, enligt Svenska kraftnät:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Så stödet är inte ens baserat på verklig förbrukning under kommande vinter, utan baserat på vad du förbrukade förra året. Bara att slå upp sin förbrukning förra året, så vet du exakt hur mycket stöd du kommer att få. Oavsett hur kallt det blir i år.

Undrar hur de räknar för nyinflyttade personer eller nya hus, där det inte finns någon förbrukning förra året?

Eller folk som flyttat från hus? Bingo för dessa? Kanske kopplat till fastigheten?
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Det brukar inte skilja så mycket mellan åren antar jag. Förra året var ju kallt tidigt till skillnad från året innan.

Oklart tycker jag, får jag 55 öre/kwh oavsett vad priset är nu? Kollade nyss tibber 177 öre/kwh

Så mitt stöd är förra årets förbrukning gånger 0,55= x kronor
Citera
2022-10-27, 14:34
Medlem
Dalulvens avatar
Så de som brassar på med extra värmefläktar och njuter i jacuzzin är vinnarna?

Hade det inte varit bättre att uppmuntra till minskad elanvändning? Utom för företag förstås ...

För egen del har jag minskat ner med 45% i år ... Men nu blir det vidöppna spjäll!

Varför sitta som en fryst fiskpinne under filten när man istället kan gå runt naken?

P.S.
Kommer alla i rätt område att få ersättning, eller måste man förbruka över ett visst antal kWh?
Citera
2022-10-27, 14:34
Moderator
v50s avatar
På svenska kraftnät kan man läsa mer om den tänkta modellen för elprisstödet.

Citat:
Hur mycket just du får i stöd beror på stödnivån i ditt elområde och på din elförbrukning under en bestämd tolvmånadersperiod. I elområde SE3 blir stödet 50 öre/förbrukad kWh och i elområde SE4 blir stödet 79 öre/förbrukad kWh.

Citat:
Räkna ut ditt stöd
  • SE4: 0,79 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE3: 0,5 kronor x din elförbrukning i kWh under oktober 2021-september 2022
  • SE1 och SE2: Stöd utgår inte eftersom medelpriset har inte nått upp till det nationella referenspriset

https://www.svk.se/stod-till-elanvandandare/

Så förbrukar man t.ex. 20 000 kwh i elprisområde 3 föregående år får man 10 000 kr i stöd och för elprisområde 4 är motsvarande summa 15 800 kr. De i elprisområde 1 och 2 får 0 kr i stöd.
Citera
2022-10-27, 14:35
Medlem
Återigen huvudlös politik. Jag investerar bergvärme för att sänka min förbrukning och därmed kostnader. Och så ska jag betala för apor som whitetrashat sig igenom.
Citera
2022-10-27, 14:36
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så de som brassar på med extra värmefläktar och njuter i jacuzzin är vinnarna?

Hade det inte varit bättre att uppmuntra till minskad elanvändning? Utom för företag förstås ...

För egen del har jag minskat ner med 45% i år ... Men nu blir det vidöppna spjäll!

Varför sitta som en fryst fiskpinne under filten när man istället kan gå runt naken?

P.S.
Kommer alla i rätt område att få ersättning, eller måste man förbruka över ett visst antal kWh?

Men du får väl inte stöd baserat på vad du förbrukar nu? Utan förra året, därav tjänar du på att minska din förbrukning.

Men om man antar att stödet kommer gälla för 2022-2023 så kan man brassa på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in