2022-10-27, 15:01
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)
Är inte det här som att göra ren vindrutorna på bilen när det är punka på framhjulet?
Att elpriset är så högt beror väl på att vi låter EU-mupparna diktera villkoren för oss Svenskar?
Om vi har lite ström här i landet så ska vi väl inte exportera den till de som är beredda att betala mer för den. Först ska väl svenska behov tillgodoses och finns det något över så kan vi sälja till Danmark och Tyskland.
Eller ska allt vara en enda jävla stor och lycklig (EU)marknad nu?
Citera
2022-10-27, 15:02
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrtramparen
Undrar om det inte blir ett himla liv på dem som bor i område 1 och 2. Dessa områden producerar mycket el via vattenkraften. Södern suger ju ut vattenkraften, malmen, skogen från norra sverige redan tidigare. Dessutom så är vintrarna kallare i dessa områden med ofta höga elräkningar dom följd där det inye finns fjärrvärme.
De röstar å andra sidan rödgrönt och har därför orsakat elkrisen.

Rödgröna väljare borde inte omfattas av något elstöd alls.
Citera
2022-10-27, 15:04
Medlem
Hmm, detta var dåligt alltså!

Jag bor i Norge. Här får ALLA privatpersoner/hushåll i HELA landet elstöd. Staten står för 90 % av det som överstiger 70 öre. Detta kommer klart på fakturan varje månad. Kan ta min september faktura som ett eksempel. Den kostade mig 1855 kr. Utan elstödet skulle den kostat nästan 8000 kr.

Jävligt glad att jag bor här alltså!

Edit: Ulf sa innan valet att han skulle använda sig av norska modellen. Bullshit
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Ehh... Marknadsekonomi är alltså åt helsike och bör genast ersättas med planekonomi.

Det verkar som så med tanke på hur Regeringen agerar. Snart ska du se att Regeringen inför ett enda elområde för Sverige i sann kommunistisk anda.
Citera
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
När får vi räntestöd?
Har funnits länge i form av ränteavdrag. Syns i deklarationen som skattereduktion.
Citera
2022-10-27, 15:05
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Jag bor i Norge.

Ett rikt land. Detta gäller Sverige.
Citera
2022-10-27, 15:05
Medlem
Det finns väldigt många här inne med svag till ingen fattningsförmåga......

Stödet är en fast klumpsumma baserad på ett års förbrukning, okt -21 till sept -22, det är alltså redan klart hur mycket alla elkonsumenter får i stöd, oavsett vad elen kostar i vinter. Den utbetalas genom att nätleverantören krediterar sina fakturor, alltså på samma sätt som vid det förra paketet.

Någon som fortfarande inte förstått?

Edit: Man kan tycka att det är ett trubbigt system, men kom ihåg att Regeringen inte vill låta Maggan segra genom att påstå att de inte kunde bli klara med ett stödpaket före 1 nov.
Senast redigerad av Whyback 2022-10-27 kl. 15:09.
Citera
2022-10-27, 15:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja om de har tillräckligt högt pris gäller det.
Hur menar du nu? Jag som har bundet pris på 40öre/kWh i ekobrödet 3 kommer alltså inte få tillbaka 50öre/kWh? Det är precis så jag uppfattar det överallt där jag läser.
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Räknade ihop med uppgifter från Elbruk.se att medelspottpriset mellan Okt 21 - Sep 22 legat på 150 öre i SE4. 150-79=71. Så jag har det senaste året betalat 71öre/kwh i spotpris. Inte jättefarligt ändå.
Frågan är bara om det kommer komma ett liknande stöd nästa år vid samma tidpunkt.

Ja precis. Vi kommer ju förmodligen ha extrema priser under vintern lite beroende på vind o kyla.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ja men just de pengarna som var reserverade för en utbyggnad av överföringskapaciteten kommer nu att användas till slappa bidragspengar.

Den här Regeringen har inte börjat bra. Bidrag, bidrag och åter bidrag värre än sossarna på 70-talet.

Utbyggnad pågår hela tiden, men de har fått mer än de klarar av att bygga ut. Inget konstigt med återbäring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det verkar som så med tanke på hur Regeringen agerar. Snart ska du se att Regeringen inför ett enda elområde för Sverige i sann kommunistisk anda.
Som det var innan vi gick med i EU.
Citera
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RichEM
Jag bor i Norge. Här får ALLA privatpersoner/hushåll i HELA landet elstöd. Staten står för 90 % av det som överstiger 70 öre. Detta kommer klart på fakturan varje månad. Kan ta min september faktura som ett eksempel. Den kostade mig 1855 kr. Utan elstödet skulle den kostat nästan 8000 kr.
Går bra när staten har gigantiska intäkter från olja och gas.

All subvention av något leder f.ö. till slöseri. I Norge lär ju ingen sänka inomhustemperaturen för att spara el.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in