2022-10-27, 14:50
Medlem
AldoRaines avatar
När får vi räntestöd?
Citera
2022-10-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Direkt från Chat i Expressen:

Så här räknar du, enligt Svenska kraftnät:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Så stödet är inte ens baserat på verklig förbrukning under kommande vinter, utan baserat på vad du förbrukade förra året. Bara att slå upp sin förbrukning förra året, så vet du exakt hur mycket stöd du kommer att få. Oavsett hur kallt det blir i år.

Undrar hur de räknar för nyinflyttade personer eller nya hus, där det inte finns någon förbrukning förra året?
Det här tycker jag är konstigt. Jag har redan fått flera tusenlappar tillbaka i elstöd för förbrukningen förra vintern. Det fick jag i våras. Och nu ska jag få ännu mer. Jag har totalt missuppfattat vad pågående diskussioner handlat om. Det har alltså hela tiden handlat om att få tillbaka ännu mer pengar för föregående års förbrukning. Det har aldrig handlat om kommande vinter.
Citera
2022-10-27, 14:54
Medlem
Det är ett helt snurrigt förslag. Skall gynna borgare som har värmt sina badtunnor och spa-bad.
Kom igen Rotebro-Conny.
Citera
2022-10-27, 14:56
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Öh nej. Om man är storförbrukare så har man också betalt in mer i överförelseavgifter - som det nu sker återbäring. De har betalt mest och får tillbaka mest det är fan inte mer än rätt. De som investerar i sina fastigheter tjänar garanterat på detta i längden eftersom stödet inte är särskilt högt.

Som man bäddar får man ligga.

I längden är det fullständigt idiotiskt att hålla på att elda för kråkorna och värma upp med el när det finns lägre mer lättutvunna energislag. Vi betalar nu dessutom dom som bidrar till högre priser. Och räddar dem från konsekvenserna av deras korkade beslut.

"Vem ska ta ansvar för det här då?"-gänget
Citera
2022-10-27, 14:56
Medlem
Som jag förstår så kommer stödpengarna att tas från SVK.

"Totalt har Svenska Kraftnät 97 miljarder i tillgängliga medel.

– Vi bedömer att 55 miljarder kronor är lämpligt att betala ut, säger Lotta Medelius-Bredhe, vd för Svenska Kraftnät. "

https://www.expressen.se/nyheter/sa-...ch-4-far-stod/

Jag antar att dessa pengar var fonderade för att bygga ut elnätet. Rimligen blir det i framtiden mindre utbyggnad av överföringskapaciteten mellan norr och syd och vi står där igen på ruta ett.

Det enda som hjälper är att bygga ut elproduktionen i syd.
Citera
2022-10-27, 14:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr1931
Om femtio år får skolbarnen lära sig att det var så här inbördeskriget 2023 började i Sverige. Nord mot syd. Pga elprisstödet

Är det Åkesson som är "Orry Main"?
Citera
2022-10-27, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Dras från framtida elräkningar retroaktivt, som tidigare.

Nej, verkligen inte. Det är en engångsutbetalning baserat på förflutet år. 2021-10-01 till 2022-09-30 om jag inte missminner mig. Och det baseras på snittpriset för elhandel, inte vad du betalade.

Det ska bli spännande att ser hur det löses administrativt.

Ev. subventioner för kommande vinter kommer om ett år.
Citera
2022-10-27, 14:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattjag
Klar förbättring, men hela prissättningssystemet där dyraste producerade kWh styr är fortfarande åt helsike.
Ehh... Marknadsekonomi är alltså åt helsike och bör genast ersättas med planekonomi.
Citera
2022-10-27, 14:59
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Det är ett helt snurrigt förslag. Skall gynna borgare som har värmt sina badtunnor och spa-bad.
Kom igen Rotebro-Conny.

Vi får döpa om det till: Jacuzzibidrag.
Citera
2022-10-27, 15:00
Medlem
Jag har som sagt redan fått tillbaka pengar för förra vintern. Då fick jag 2000kr/kwh, trots att min kostnad (inkl nätavgift och fastpris på el) var sammanlagt 1.50 kr. Det om något var skevt, eftersom jag "tjänade" på det. Nu får jag 50 öre. Det här stödet kommer ingen "tjäna på" på samma sätt som det förra, eftersom ingen har haft ett totalt elpris (inkl el-handel, nätavgifter, moms, skatt, moms, på skatt, certifikat, ditt och datt) på sammanlagt under 50 öre/kwh.
Citera
2022-10-27, 15:00
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Kom igen Rotebro-Conny.

Det är ju omöjligt att analysera vad du förbrukar el på. Ska man ha en spabadstillsynsmyndighet eller?
Citera
2022-10-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Öh nej. Om man är storförbrukare så har man också betalt in mer i överförelseavgifter - som det nu sker återbäring. De har betalt mest och får tillbaka mest det är fan inte mer än rätt. De som investerar i sina fastigheter tjänar garanterat på detta i längden eftersom stödet inte är särskilt högt.

Ja men just de pengarna som var reserverade för en utbyggnad av överföringskapaciteten kommer nu att användas till slappa bidragspengar.

Den här Regeringen har inte börjat bra. Bidrag, bidrag och åter bidrag värre än sossarna på 70-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in