2022-10-27, 14:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Direkt från Chat i Expressen:

Så här räknar du, enligt Svenska kraftnät:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Så stödet är inte ens baserat på verklig förbrukning under kommande vinter, utan baserat på vad du förbrukade förra året. Bara att slå upp sin förbrukning förra året, så vet du exakt hur mycket stöd du kommer att få. Oavsett hur kallt det blir i år.

Undrar hur de räknar för nyinflyttade personer eller nya hus, där det inte finns någon förbrukning förra året?

Det är ju faktiskt både en osolidarisk och komplett huvudlös beräkningsmodell. Till och med sämre än den som S genomdrev i vintras.
Citera
2022-10-27, 14:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Dom har väl ungefär 5 gånger billigare el de senaste året ändå så lär knappast behövas?
SE1 hade snittpriset 63öre 2021.

I år kollar man månaderna hittills är SE3 och 4 tre till sju gånger dyrare ungefär.
Dom kan hävda dyrare uppvärmning. Men ja, det är ändå inte proportionerligt skillnaden.
Citera
2022-10-27, 14:38
Medlem
6stringlevins avatar
Det är ingen vits att bara pytsa ut pengar till elstöd. Vi får inte mer el för att staten öser ut pengar utan ger bara inflation. Vi kan nu betala mer för elen.

För det första kunde vi sluta exportera el. På så sätt skulle vi få mer el till SVerige.

Jag har skrivit det innan. Hur många av våra riksdagsmän vet ens vad pengar är eller hur de skapas?

Det hade varit bättre om staten delade ut kaminer och solpaneler. Det skulle skapat mer energi och pressa priset neråt.
Man skall inte kunna rösta för "gratis" pengar. Djävla idioter!

Är jag så djävla kunnig i ekonomi då? Nej, egentligen inte. Jag är däremot kunnig i ekonomisk historia och sett hur människorna skapar nya bubblor gång på gång.
Citera
2022-10-27, 14:39
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Men du får väl inte stöd baserat på vad du förbrukar nu? Utan förra året, därav tjänar du på att minska din förbrukning.

Men om man antar att stödet kommer gälla för 2022-2023 så kan man brassa på

Ja, precis! Det var det senare som jag tänkte på.
Citera
2022-10-27, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det är ingen vits att bara pytsa ut pengar till elstöd. Vi får inte mer el för att staten öser ut pengar utan ger bara inflation. Vi kan nu betala mer för elen.

För det första kunde vi sluta exportera el. På så sätt skulle vi få mer el till SVerige.

Jag har skrivit det innan. Hur många av våra riksdagsmän vet ens vad pengar är eller hur de skapas?

Det hade varit bättre om staten delade ut kaminer och solpaneler. Det skulle skapat mer energi och pressa priset neråt.
Man skall inte kunna rösta för "gratis" pengar. Djävla idioter!

Är jag så djävla kunnig i ekonomi då? Nej, egentligen inte. Jag är däremot kunnig i ekonomisk historia och sett hur människorna skapar nya bubblor gång på gång.

Sen kommer man säga att det är slut på pengar och lånar. Man pratar om såssar som ekonomiska imbeciller. M +SD är ju ta mig fan Venezuela.
Citera
2022-10-27, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Och nordliga kommuner suger ut sydliga i form av kommunala utjämningssystemet. Norr har väldigt liten ekonomi och skulle inte klara sig utan söder.

Jösses, är du nykter? De nordligaste länen producerar och exporterar för fullt just. Det är en verklig högkonjunktur i norr. Arbetslösheten är lägst i Sverige. Norr skulle mycket väl klara sig utan södra Sverige men norra Sverige skulle absolut inte klara sig om det blev en svår lågkonjunktur ute i Europa.
Citera
2022-10-27, 14:40
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)

Katastrof att pengarna går till storförbrukare av el. Borde det inte pengarna gå till att förbättra situationen?

När ska dom som faktiskt investerat i sina fastigheter för bättre energiprestanda få bidrag? Nu ger vi problemhushållen grädde på moset. Smart..
Citera
2022-10-27, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Dom kan hävda dyrare uppvärmning. Men ja, det är ändå inte proportionerligt skillnaden.

De kan inte hävda skit. Det är synnerligen obegåvat om man inte kan förstå varför elprisområde 1, 2 får stöd. Man måste vara helt jävla bränd som människa.

Räckte det inte att betala spottstyver för elen, nu ska man ha stöd också? Jävla puckon rent ut sagt.
Citera
2022-10-27, 14:41
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, precis! Det var det senare som jag tänkte på.
Med risken att stödet slopas, eller görs om
Citera
2022-10-27, 14:43
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
De kan inte hävda skit. Det är synnerligen obegåvat om man inte kan förstå varför elprisområde 1, 2 får stöd. Man måste vara helt jävla bränd som människa.

Räckte det inte att betala spottstyver för elen, nu ska man ha stöd också? Jävla puckon rent ut sagt.
Jag protesterar inte. Jag bor söderöver. Som sagt, skillnaden är inte proportionerlig.
Citera
2022-10-27, 14:43
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jösses, är du nykter? De nordligaste länen producerar och exporterar för fullt just. Det är en verklig högkonjunktur i norr. Arbetslösheten är lägst i Sverige. Norr skulle mycket väl klara sig utan södra Sverige men norra Sverige skulle absolut inte klara sig om det blev en svår lågkonjunktur ute i Europa.

Hela Norrland är oerhört stora bidragstagare netto. Nettobetalare är Stockholm, samt alla län i södra Sverige.
Citera
2022-10-27, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Och inget av det förändrar det jag sa. Jag vet inte om du är allmänt obegåvad eller har någon form av kognitiv svikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in