2022-10-27, 14:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, om det är så är jag vinnare också och har haft gratis el ett år... Till och med tjänat lite på det. Låter helt galet.
Och om dom använder samma ersättningsmodell efter denna vintern som grundar sig på medelpriset så hoppas vi på utav bara helvetet högt elpris nu i vinter..😜
Citera
2022-10-27, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Åkessons regering presenterar ett elstöd.

Vad tycker vi om det? (Tjohoo!)
Stödet gäller alla elanvändare med elnätsavtal och förbrukning i elområde 3 eller 4. Modellen gör enligt Svenska kraftnät ingen skillnad på elanvändare utan hanterar alla lika, oavsett om det är en privatperson, företag, förening eller annan organisationsform.

Olika exempel på hur stödet kan falla ut

Storleken på stödet bestäms utifrån två parametrar: om elanvändaren har sin elförbrukning i elområde 3 eller 4 och hur hög elförbrukningen har varit under perioden oktober 2021-september 2022.

För de med elförbrukning i elområde 3 uppgår stödet till 50 öre per förbrukad kWh under 12-månadersperioden. För elområde 4 ligger stödet på 79 öre per förbrukad kWh.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-presenterar-elprisstod

(Uppdaterat)
Ett extremt högerförslag. Det blir riktigt stora pengar för stora industrier som förbrukar många MegaWatt men hjälper inte så mkt i hushåll om elen kostar flera kr per kWh. Det här blir mer till de som redan har mest. Och peanuts till vanligt folk. Som vanligt när högern får bestämma.
Citera
2022-10-27, 14:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så man får ersättning utifrån föregående års snittpris?

Jag förstår inte. Säg att jag förbrukade 17000kwh förra året, hur mkt för jag i stöd om jag bor i område 3?
17000 ggr 55 öre antar jag.
Citera
2022-10-27, 14:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är väl för pris över dessa nivåer man får ersättning?
Ditt ligger under 50 öre så då blir det inget?

Inte som jag fattar det?

Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Det är bara att hålla tummarna för det. Har man 30 öre/kwh så tjänar man på att maxa all elförbrukning. Har någon ett bra tips på hur jag bäst maxar? Köra utomhuspoolen i 40 grader hela vintern? Bastum på 110 grader dygnet runt?
Absolut! Speciellt om dom använder samma modell efter denna vintern. Då kanske det blir 10kr/kWh i ersättning nästa år..
Citera
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Har du mindre än 50 respektive 79 öre i totalt elpris per kWh, inklusive elavgift, nätavgift, skatt och moms? Låter helt galet. Jag har ett jättebra avtal med ca 70 öre/kWh och jag betalar ca 2.50 kronor per kWh i slutändan.
Då får jag i alla fall en fet rabatt. Betalar 49 öre per kilowattimme fram till i maj, fast det är ju bara elpriset, inte nätavgifter och skatter... I vilket fall rätt så trevligt då förbrukningen legat på 25 000 kilowattimmar.
Citera
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är väl för pris över dessa nivåer man får ersättning?
Ditt ligger under 50 öre så då blir det inget?

SLUTA. Man betalar elpris, kraftpris, moms och skatt, så även den som har 45 öre/kWh i sitt avtal betalar flera kronor i slutändan för sin kWh. Så ingen kommer att gå plus.
Citera
2022-10-27, 14:27
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
17000 ggr 55 öre antar jag.

9350kr alltså?

Men hur hänger det ihop med årets förbrukning? Det är ju nu jag vill få stöd för det som förbrukas
Citera
2022-10-27, 14:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Gäller detta alla konsumenter i elområde 3 och 4? Även dom som har låga bundna avtal?

Ja om de har tillräckligt högt pris gäller det.
Citera
2022-10-27, 14:29
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ett extremt högerförslag. Det blir riktigt stora pengar för stora industrier som förbrukar många MegaWatt men hjälper inte så mkt i hushåll om elen kostar flera kr per kWh. Det här blir mer till de som redan har mest. Och peanuts till vanligt folk. Som vanligt när högern får bestämma.
Ändå fick jag som bor i villa 50% mer än med sossarnas elprisstöd?

Handlingskraftig och pragmatisk regering, heja tuffe Uffe!! Som städar upp sossarnas katastrofala sörja.
Citera
2022-10-27, 14:29
Medlem
Så stödet gäller hur mycket man förbrukade förra året?

Ett högkostnadsskydd hade varit betydligt bättre. Enda fördelen är väl att man förra året hade ett lågt elpris och förbrukade en jefla massa kontra hur man förbrukar nu.
Citera
2022-10-27, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
9350kr alltså?

Men hur hänger det ihop med årets förbrukning? Det är ju nu jag vill få stöd för det som förbrukas

Det brukar inte skilja så mycket mellan åren antar jag. Förra året var ju kallt tidigt till skillnad från året innan.
Citera
2022-10-27, 14:30
Medlem
heggeness avatar
Direkt från Chat i Expressen:

Så här räknar du, enligt Svenska kraftnät:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Så stödet är inte ens baserat på verklig förbrukning under kommande vinter, utan baserat på vad du förbrukade förra året. Bara att slå upp sin förbrukning förra året, så vet du exakt hur mycket stöd du kommer att få. Oavsett hur kallt det blir i år.

Undrar hur de räknar för nyinflyttade personer eller nya hus, där det inte finns någon förbrukning förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in