2022-10-27, 09:00
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är väl bara att titta på vilka/vilken som är mest demokratisk av de spelare som varit inblandade?

Ryssland har aldrig ens försökt att demokratisera något land någonsin? Det har aldrig hänt och begreppet är helt okänt i Ryssland. Eller hur?

USA är ett demokratiskt land och har försökt och förvisso även misslyckats vid ett antal tillfällen, men även lyckats.

Ryssland har bara ett långt track-record av att införda diktaturer i närstrid. Ta Tjetejeninen Georgien och Belarus så utifrån det så är jag helt övertygad om att du är tillräckligt smart för att räkna ut vilken sida som stått för vad i den här konflikten. Ryssland har aldrig någonsin i världshistorien demokratiserat något.

Ryssland är överlag sämre på demokratisering än USA. Det gör inte att vi bör stödja Ukraina, bortom att säkra deras överlevnad. (däremot kan man stödja ukros av andra anledningar). Vad jag anser om USA som kraft för demokratisering i ett bredare perspektiv blir nog off-topic här.
Citera
2022-10-27, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Nej, de angriper istället för att stjäla resurser och byta regimer i länder och på så sätt kontrollera dom utan att behöva annektera. Är det på något sätt bättre? Norska inavel…

Du kommer aldrig kunna förneka detta oavsett hur mycket rätt eller fel Ryssland har med sin invasion i Ukraina. Tiden får visa er dårar vilka som hade rätt i denna tråd, precis som med covidvaccinen.

Nej nu projicerer du Russisk handlemåde over på USA - Rusland tømte Østtyskland for produktionsudstyr efter anden verdenskrig, og nu tømmer Rusland Ukraine for spannmål.

Tror du att argumentation förbättras genom att använda trash-språk?

Tror du att Rysslands brott kommer att försvinna genom att prata om saker som inte har med Rysslands brott att göra?

Hilsen Danskeren.
Citera
2022-10-27, 09:05
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att ange ett anonymt inlägg på twitter är inte någon källa din utvecklingsstörda clown😂.

Du använder att det skulle bli olagligt att kritisera kriget i Ukraina som ett argument för att försvara en regim som verkligen lagstiftat om att det är just är olagligt att kritisera kriget i Ukraina. Det är rekord i hyckleri.

Du har ju i 200 inlägg redan förklarat att demoktrati och yttranderfrihet är skit? Så om man då skulle inskränka din frihet att uttrycka dig? Vad är problemet. Då har du väl vunnit? Eller?

Allt du skriver och postar är ju bara skit och lögner så om jag ska vara ärlig så ser jag inte något större problem att små äckliga Putinrunkare som du fick sitta bakom lås och bom. Förrädare som bara är ute efter att sabotera och underminera hör hemma där.
Demokrati och yttrandefrihet är skit när det endast är ord och ej verklighet. Demokratur har vi i Sverige och sann yttrandefrihet har vi ej, eftersom vi sitter här och debatterar anonymt av någon anledning.

Du är en hjärntvättad ZelenZkyrunkare och förrädare!
Citera
2022-10-27, 09:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Katalysatorn var givetvis att Putin nu trodde att hans armé var tillräckligt stark för att kunna ta över hela Ukraina, och att hans underrättelser sa att det var möjligt.

En annan katalysator är sannolikt Putins ålder och potentiellt sjukdomstillstånd. För att kunna bygga sig ett namn som den nye store tsaren som enade det splittrade ryska folken, så behövde han agera nu.

Ren självbevarelsedrift. Som den 'store härföraren' skulle han vara oantastlig och undgå det sedvanliga ödet för diktatorer. Han tänkte sig verkligen på riktigt en kröning till tsar putler. Och som nämnt en flådig ålderdom i sitt tsarpalats vid svarta havet.
Citera
2022-10-27, 09:07
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Katalysatorn var givetvis att Putin nu trodde att hans armé var tillräckligt stark för att kunna ta över hela Ukraina, och att hans underrättelser sa att det var möjligt.

En annan katalysator är sannolikt Putins ålder och potentiellt sjukdomstillstånd. För att kunna bygga sig ett namn som den nye store tsaren som enade det splittrade ryska folken, så behövde han agera nu.
Det kan du bevisa eller är det en konspirationsteori du tror på? Jag undrar bara.
Citera
2022-10-27, 09:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ryssland är överlag sämre på demokratisering än USA. Det gör inte att vi bör stödja Ukraina, bortom att säkra deras överlevnad. (däremot kan man stödja ukros av andra anledningar). Vad jag anser om USA som kraft för demokratisering i ett bredare perspektiv blir nog off-topic här.

Är väl en skiljelinje här. Jag tycker inte det räcker med att säkra Ukrainas överlevnad. Om Ukraina överlever som ett stympat lydrike till Ryssland som Ryssland när som helst kan använda som de vill, som Vitryssland idag, så är det inte värt det anser jag. Sen är det självfallet upp till Ukraina och ukrainarna att göra det valet. Finland valde ju den vägen under/efter andra världskriget. Lät sig stympas brutalt men hamnade bara delvis under Sovjet/Rysslands inflytande och förblev en demokrati och kunde frigöra sig mer och mer med tiden. Jag är ambivalent huruvida Finland gjorde rätt eller inte, svårt veta, och är egentligen lika svårt med Ukraina idag.
Senast redigerad av FockeWulf190d 2022-10-27 kl. 09:14.
Citera
2022-10-27, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Mycket svammel om OT. Tråden handlar om Rysslands angrepp på Ukraina, inte dina fria fantasier och konspirationsteorier.

Så ett angrepp kan inte ske till följd av något
Citera
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Utifrån ironin igen då.. vilka lögner anser du media sysslar med angående Rysslands invasion?
Halvsanningar och totala lögner som USA/EU betalar vår media att förmedla. Hela deras narrativ går ut på en enda sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Men just detta. Man sa inte flaska när Baltländerna gick med, men jävlar om Ukraina går med? Var är logiken i det? Om NATO hade velat placera ut missiler och allt vad du skrev kunde man lika gärna redan ha gjort det i Lettland som nästan ligger lika nära Moskva som Ukraina.

Haha tack så mycket

Just de här argumenten "NATO kommer så nära Ryssland om Ukraina går med" , "NATO ställer kärnvapen vid gränsen tilll Ryssland om Ukraina går med i NATO" är för mig så ologiska argument när baltländerna redan varit med i NATO sen 2004.
Citera
2022-10-27, 09:12
Medlem
Citat:
Halvsanningar och totala lögner som USA/EU betalar vår media att förmedla. Hela deras narrativ går ut på en enda sak.

Är det så konstigt? Med tanke på att hela Rysslands narrativ också går ut på en enda (och mycket otrevligare) sak?
Citera
2022-10-27, 09:13
Medlem
Citat:
Demokrati och yttrandefrihet är skit när det endast är ord och ej verklighet. Demokratur har vi i Sverige och sann yttrandefrihet har vi ej, eftersom vi sitter här och debatterar anonymt av någon anledning.

Du är en hjärntvättad ZelenZkyrunkare och förrädare!

Så vi har inte fri yttrandefrihet för att du debatterar här anonymt??
Ditt stolpskott det är ingen som tvingar dig att skriva här. Finns många forum där du inte behöver skriva anonymt. ÄR du där? Nej knappast för du vågar inte .

Gå och lär dig ett o annat ditt stolpskott. Du borde gå o lägga dig för det är för sent för dig.
Du är verkligen misslyckad
Citera
2022-10-27, 09:13
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Så ett angrepp kan inte ske till följd av något

Det får stå för dig.

Jag menar att självfallet kan ett angrepp ske till följd av något, tex skedde USA:s anfall på Afghanistan 2001 som en följd av terrorattacken på World Trade Center i New York. Ditt svammel sa dock inget om något som var relevant för Rysslands anfall på Ukraina, utan det var fråga om ett oprovocerat angrepp i syfte att skaffa sig mark, makt och inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in