2022-10-27, 00:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det var inte det ukrainska folket. Det var en minoritet.

Varför envisas ni med att upprepa ukrainsk propaganda med klicheer som "det ukrainska folket"? Tror ni själva på det eller tror ni bara andra är idioter?

Se Ukraine on Fire, läs om EUs lösning på konflikten.

Det ukrainska folket hade chansen till demokrati men tyvärr tog de inte den. Och ryssarna försvårade så klart också processen genom att annektera Krim.
Nu svajar du till rejält igen i Ukrainakonflikten med ett häpnadsväckande påstående. När Ukrainas folk 2019 väljer Zelenskyj till president med ~75% av rösterna, då har de ändå ”missat chansen till demokrati”? Eller vad menar du egentligen? Är det några speciella sorters val eller resultat som krävs för att få godkänt frågar jag mig.
Citera
2022-10-27, 00:53
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leckerlele
Vill Kina ha en bra ekonomi så behöver dom väst. Väst har teknologin, Kina har inte den, alltså lär Kina tillslut ge Vladimir en knäpp på nosen.
Ryssland är på många sätt ett U-land, med en fattig befolkning och i stort sett ingen industri som håller internationell standard. Kina kommer aldrig välja att handla med Ryssland, om det innebär att de samtidigt klipper banden med resten av världen. Däremot håller jag inte med dig om att Kina saknar teknologi - vi i väst har lärt dem hur man producerar högkvalitativ teknik och numera har de kunskap och kapacitet att designa och producera all teknik som behövs för att kunna konkurrera med västerländska bolag.
Citera
2022-10-27, 00:58
Medlem
leckerleles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Uppskattar ditt genuina svar. Jag tänker inte sitta och påstå att jag är 100% säker på att mina teorier stämmer, jag kan mycket väl ha fel och om det kommer fram så erkänner jag det. Provocerar mycket här för att jag är trött på alla infantila människor som endast sitter och skrattar åt att människor dör i ett totalt onödigt krig, oavsett vems fel det är att det startade. Det får mig att känna avsmak för mänskligheten och jag dras väl ned på deras nivå ibland…

Med det sagt, så TROR jag ändå att detta krig aldrig hade startat utan USAs delaktighet, de har självklart sina sätt och makten att påverka andra länder (Ukraina i detta fall, enligt mig), precis som Ryssland säkert inte varit helt oskyldiga i vissa krig. Får erkänna att jag måste fördjupa mig gällande Georgien innan jag uttalar mig om det. Dock så låter det som ett krig om global makt, från båda hållen, som jag skrivit tidigare.

Putin har trots allt varit tydlig med att han inte kan acceptera att NATO expanderar närmare Ryssland och har ändå varit återhållsam. Man kan ha sina aningar om varför, men ingen vet egentligen helt säkert, förutom Putin själv.

Påstår inte heller att mina teorier är 100%, men för mig som är dom mest logiska. (ang ditt påstående att NATO skulle vara påtvingat). Att människor dör i krig är fördjävligt, men man måste ändå kunna se en typ av fiende i varje krig TYCKER jag. T.ex USA i Irak, var fullständigt efterblivet, eller deras agerande i Libyen. Men jag är inte mindre människa för att jag tycker att Ryssland absolut meningslösa krig mot Ukraina är totalt meningslöst, för att dom ''tyckte'' att NATO närmade sig deras gärns, o biolabb, o nazister hit o dit. OCH sen tycker sig ha rätten att demillitarisera ett land? Vem gör ens så? ''Hej jag heter Bosse och är diktator över Sverige, dags att demillitarisera och avnazifiera Finland, för dom hatar svenskar''. För mig blir det lite konstigt tycker jag..
Absolut, kan köpa att folk inte är insatta i vissa grejer. Men ändå så påstår du att USA är insatta i grejer. På vilket sätt, skulle USA vara insatt, eller på någotvis ha tvingat in Georgien i NATO?
https://www.youtube.com/watch?v=qiFQzcrPowc
https://www.youtube.com/watch?v=eIt1U5N0UWo&t=513s
https://www.youtube.com/watch?v=YYesPU-Ws0o&t=550s

Jag tycker att dessa videos reflekterar ett rätt bra svar ifrån Georgien, som ändå är granne med Ryssland, som ändå har varit i en konflikt med Ryssland, om hur deras relationer är med Ryssland är.
Tack.
Senast redigerad av leckerlele 2022-10-27 kl. 01:02.
Citera
2022-10-27, 00:59
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det blir ju till sist den perfekta stormen. Slut på pengar till löner, pensioner, utbetalningar till företag. Mer arbetslösa utan pengar utanför offentlig sektor också när staten inte betalar underleverantörer. Nytryckta pengar ger inflation som gör pengar mindre värda för precis alla. Till sist blir alla säkerhetstjänsters tiotusentals anställda utan pengar också.

Joo-o...

Jag "ser den" utvecklingen som du beskriver det i ditt scenario. Innan dess dock.., innan det har gått totalt åt pipsvängen i Ryssland.., så förväntar jag mig att Putin har noterat dessa tendenser.

Det i sig kommer att ge en reaktion ifrån Putin. Då med att återigen försöka "tighta till" lagstiftning, mera kontroll och mindre frihet. Dvs ännu mer diktatur. I tillägg till detta tänkte jag skriva att retoriken skulle hårdna ännu mer..

.., men det kan jag inte säga. Retoriken är alleredan skruvad upp till "11", i.o.m man önskar att dränka ukrainska barn.

(Man kan inte skruva upp retoriken mer, ifrån ryssland)
Senast redigerad av Snapcount 2022-10-27 kl. 01:04.
Citera
2022-10-27, 01:01
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu flyttas målstolparna så snabbt att nätet riskerar att blåsa bort.

Det du sade var att 1000 personer var ett för litet urval för möta opinionen i frågan. Det var helt fel, och en kvalificerade majoritet (dvs >2/3) för ’ja’ i frågan om militärt stöd till Ukraina är statistisk säkerställd. Detta var alltdå frågan vi diskuterade, och du visade att du inte satt dig in i hur opinionsundersökningar fungerar.

Nu vill du i stället hävda att ”Anna 36” har påverkats av media. Ja? Det har hon högst troligt, men det gäller alla frågor. Eller menar du att när en stor majoritet säger sig ha större förtroende för Magdalena Andersson jämfört med Ulf Kristersson så är det inte sant eller relevant bara för att de läser och ser på nyheterna?
Ok. Jag erkänner att jag inte är expert på undersökningar, vilket du så klart redan förstod. Nöjd?

En apa kan dock lista ut att EU som vill göra allt för att fortsätta finansiera kriget, kommer göra precis allt i sin makt. Är det då sannolikt att de inte kan manipulera en webbundersökning till sin fördel så att de kan hävda att majoriteten av befolkningen står bakom besluten de tar och därför fortsätta med finansiering utan att känna någon press? Tror du de vill att folk protesterar mot kriget? Det hade varit effekten om undersökningen visade tvärtom och de ändå fortsatte skänka resurser. De behöver folket på sin sida…
Citera
2022-10-27, 01:05
Medlem
JymdKjams avatar
En sak är säker - ryssen tänker inte stanna i Cherson länge till:

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1585266292545798147?s=46&t=DHTV8x3EPFzKa7lburE6WQ

Orcherna har alltså grävt upp ett 231 år gammalt lik efter Gregorij Potemkin för att transportera hem till Mordor.

När man trodde botten var nådd så hittar RyZZland på en ännu lägre lägstanivå…
Citera
2022-10-27, 01:06
Medlem
Citat:
Mm. Vi får se hur länge det håller sig…

Vår ekonomi blir knappast starkare av att vi skänker bort våra resurser till Ukraina.

Sveriges statsfinanser är starka.
Citera
2022-10-27, 01:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Med skrämselpropaganda menar jag att media talar om för oss att ”om” Ukraina förlorar kriget, så nöjer sig inte Putin. Självklart sätter det skräck hos svensson som inte har tid eller ork att fördjupa sig och därför väljer att lita på att det media säger stämmer. Sedan har vi russofobin som byggts upp under alla år, just nu avhumaniserar vi ryssar och kallar dom orcher.

Kanske har våra politiker haft bra kontakt med Putin innan och därför har man inte behövt oroa sig, trots det du nämner. Varför inte bevara god kontakt med de man sägs vara rädda för, så länge de är villiga, istället för att låta den glida isär?

Det är nog så man bevarar fred. Inte genom att skrämma upp befolkningen och föra en påverkanskampanj som gör att alla får en direkt negativ bild av landet, vilket man inte haft i samma grad innan. För det går inte att förneka, media vill att vi har en viss bild av Ryssland och en annan gentemot Ukraina, det är glasklart. Förklaringen de ger oss är en simpel sådan. Russian bad, Ukraine good.

Man får inte heller glömma att ”money talks”, alltid. Korrupta politiker finns garanterat i Norden såväl som övriga Europa.
Fast jag påstår att det var kriget och hoten som skrämde människor. För de var förstås Ryssarna som attackerade. Det kunde alla se. Finns inget tvivel.
Att då påstå att USA eller Nato skulle ha orsakat kriget blir då konstigt. Vilka man menar, är också väldigt oklart och förvirrande. Väst föredrar jag för den goda sidan.
Man har en massa teorier som bygger på ryska påståenden om det. Men ingen håller egentligen.

Nato var inte aktuellt för Ukraina.
Ukraina försökte redan att vända sig mot väst ekonomiskt. Varför skulle väst vilja att det skulle ändras med ett ryskt anfall. Den delen hade man redan vunnit.
Nazismen verkar även till och med konspirationsteoretiker ha övergett.
Den ekonomiska vinsten för väst, med ett krig som samma personer säger ska leda till väst ekonomiska undergång, är förstås en motsägelse.
Ingen tvingade heller Ryssland att gå till anfall. Det var ett eget val.
Senast redigerad av EnCarte 2022-10-27 kl. 01:14.
Citera
2022-10-27, 01:12
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
På vilket sätt menar du att Putin varit återhållsam? Invasionerna av Georgien, Krim och Donbas har ju i praktiken drivit alla Rysslands grannländer i Natos armar. Självklart vill Putin inte att grannländerna ska gå med i Nato eftersom det är mycket svårare att invadera dem då.
Med tanke på hur aggressiva USA är i världen, som har fört massvis med krig sedan 2001 med en coverup om att de är hjältar, så kan man till viss del förstå varför Ryssland vill att de helst håller sig långt borta från dem. De håller på att ockupera Haiti samtidigt som vi skriver, har de inte plågats tillräckligt?

Återhållsam för att han kunde ha invaderat Ukraina redan 2014 eller tidigare, som exempel. Vet du varför han inte gjort det tidigare?
Citera
2022-10-27, 01:13
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad tippar folket här i tråden om när kriget kan vara över?

Jag har helt slutat läsa artiklar som talar om hur svaga ryssarna är, hur nära de är att de kapitulerar osv.. Det känns som att detta kommer hålla på minst 3-5 år.

Jag håller fast vid min prognos att specialoperationen kan avslutas till våren och att Ukraina officiellt ansluts till Ryssland lagom till Segerdagen den 9.e maj.
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Sovjetunionen existerar inte längre = överenskommelsen är ogiltig
Dumheter.
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Vad tippar folket här i tråden om när kriget kan vara över?

Jag har helt slutat läsa artiklar som talar om hur svaga ryssarna är, hur nära de är att de kapitulerar osv.. Det känns som att detta kommer hålla på minst 3-5 år.
Bra fråga. Man kan väl först konstatera ett par saker:
- inget av länderna kommer att behöva avsluta kriget av ekonomiska eller samhällskritiska skäl. Mobiliseringsgraden är låg i % för både Ryssland och Ukraina, och vi vet från t.ex. WWI att Frankrike hade miljontals man i militären i 4 år (!).
- ekonomiskt är Ryssland mycket större, men Ukraina stöds av ekonomier med en samlad BNP ~25 ggr Rysslands och flera hundra (!) gånger sin egen.
- Ryssland har ett övertag i artilleri, pansarfordon och stridsflyg. Ukraina får å andra sidan leveranser från hela västvärlden. Oavgjort?
- Rysslands ekonomi har drabbats av sanktionerna, men inte på något sätt som påverkar möjlighetem att ha ~500’ i fält. Möjligen är förmågan till att ersätta t.ex. missiler redan begränsad, men vi vet faktiskt inte.
- På andra sidan är det uppenbart att Putins gasvapen med hot om att EU skall frysa har klickat. Gaspriset kollapsade just, och oljepriset har närmat sig nivån innan kriget.
- Zelenskyj har tydligt deklarerat att målet är att driva ut Ryssland ur hela Ukraina. Jag tolkar det ändå som att Krim är mindre prioriterad, och inom förhandlingsutrymmet.
- Putin och Kreml har ställt till det för sig genom att annektera 4 ytterligare oblast som man inte kontrollerar något av i sin helhet. Det gör det svårt att släppa dem utan att helt förlora ansiktet inrikespolitiskt.
- Till sist har vi USA och Nato som helt uppenbart tidigare kunde leva med Rysslands annektering av Krim, men där stödet för att driva ut Ryssland ur resten av Ukraina förefaller kompakt.

Baserat på ovanstående så bedömer undertecknad det som högst osannolikt att det blir vapenstillestånd och fred i år. Min gissning är att kriget fortsätter åtminstone till sommaren 2023, låt säga in i juni. Då har kanske Rysslands mobiliering utjämnat numerären, men samtidigt så har kanske också nya vapenleveranser av t.ex. 500-1000 M1A1 Abrams svängt pendeln tillbaka. Då kanske båda sidor är beredda till samtal om inget genombrott är i sikte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in