Citat:
Ursprungligen postat av
cern
Vad tippar folket här i tråden om när kriget kan vara över?
Jag har helt slutat läsa artiklar som talar om hur svaga ryssarna är, hur nära de är att de kapitulerar osv.. Det känns som att detta kommer hålla på minst 3-5 år.
Bra fråga. Man kan väl först konstatera ett par saker:
- inget av länderna kommer att behöva avsluta kriget av ekonomiska eller samhällskritiska skäl. Mobiliseringsgraden är låg i % för både Ryssland och Ukraina, och vi vet från t.ex. WWI att Frankrike hade miljontals man i militären i 4 år (!).
- ekonomiskt är Ryssland mycket större, men Ukraina stöds av ekonomier med en samlad BNP ~25 ggr Rysslands och flera hundra (!) gånger sin egen.
- Ryssland har ett övertag i artilleri, pansarfordon och stridsflyg. Ukraina får å andra sidan leveranser från hela västvärlden. Oavgjort?
- Rysslands ekonomi har drabbats av sanktionerna, men inte på något sätt som påverkar möjlighetem att ha ~500’ i fält. Möjligen är förmågan till att ersätta t.ex. missiler redan begränsad, men vi vet faktiskt inte.
- På andra sidan är det uppenbart att Putins gasvapen med hot om att EU skall frysa har klickat. Gaspriset kollapsade just, och oljepriset har närmat sig nivån innan kriget.
- Zelenskyj har tydligt deklarerat att målet är att driva ut Ryssland ur hela Ukraina. Jag tolkar det ändå som att Krim är mindre prioriterad, och inom förhandlingsutrymmet.
- Putin och Kreml har ställt till det för sig genom att annektera 4 ytterligare oblast som man inte kontrollerar något av i sin helhet. Det gör det svårt att släppa dem utan att helt förlora ansiktet inrikespolitiskt.
- Till sist har vi USA och Nato som helt uppenbart tidigare kunde leva med Rysslands annektering av Krim, men där stödet för att driva ut Ryssland ur resten av Ukraina förefaller kompakt.
Baserat på ovanstående så bedömer undertecknad det som högst osannolikt att det blir vapenstillestånd och fred i år. Min gissning är att kriget fortsätter åtminstone till sommaren 2023, låt säga in i juni. Då har kanske Rysslands mobiliering utjämnat numerären, men samtidigt så har kanske också nya vapenleveranser av t.ex. 500-1000 M1A1 Abrams svängt pendeln tillbaka. Då kanske båda sidor är beredda till samtal om inget genombrott är i sikte.