2022-10-26, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarna snor ju allt på västra sidan om floden Dnipr i Khersonprovinsen. Brandbilar, statyer, fönster etc. Men nu säger de själva att de stjäl kvarlevorna efter begravda historiska personer i kyrkorna!
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1585266292545798147

Det verkar ju inte som att Ryssland planerar att någonsin komma tillbaka dit för de rensar allt.
Citera
2022-10-26, 18:04
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ta avstånd från vad? Jag väljer ingen sida i den här konflikten.

Tar inte parti för någon????

Citat:
Varför vill man inte ha fred i Ukraina? Hur kan man vara så pro-krig så att man vill att ännu mer Ukrainare ska dö? Jävla sjukt sätt och se på saker. Zelensky och Putin måste förhandla.

Den frågan ska du ställa till din ledare. Varför han är så pro-krig och vill att fler ukrainare ska dö. Han vill inte att Ukraina ska få leva i fred. Du har redan valt sida för man hör inget från dig att rySSnaZZarna ska lämna Ukraina som inte ens ingår i deras land. Ukraina är ett självständigt land. Kom inte dragandes att putler blev tvungen att invadera Ukraina för det är skitsnack. putler skulle ha fokuserat på problemen i sitt land istället.
Citera
2022-10-26, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
USA var smarta. De kom på de kunde sätta sin egen hyra för sin bas på Kuba (Guantanamo) så de satte hyran till ca 4000 dollar per år. En jäkla bra deal med så låg hyra
Men har du inte tänkt på att HW Bush kan flyta?
Den har ju permanent kärnvapen ombord. Och nu står den parkerad hos NATO-land. Alltså är vilken landplätt eller sjöplätt som helst som tillhör NATO en möjlig parkeringsplats för USA och deras hela arsenal av både kärnvapen och övrigt. Du ser inget potentiellt hotfullt med det alltså? Eller menar du att USA endast bombar länder i självförsvar?
Svårt att parkera ett hangarfartyg på vilken liten sjö eller markplätt som helst😂😂😂

Stackare…
Citera
2022-10-26, 18:05
Medlem
leachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Har turkarna verkligen släppt igenom USS George H.W. Bush in i Svarta havet?
Googlar man "current position" verkar den befinna sig utanför Italien.

https://www.marinevesseltraffic.com/vessels/USS-George-H.W.-Bush-(CVN-77)/CURRENT-POSITION/1/369970663

Känns rätt självklart att den inte kommer att gå in i Svartahavet. Alla vapen som finns ombord når tänkta mål från Medelhavet.
I Svartahavet så är dom sårbara.
Citera
2022-10-26, 18:06
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag tror Putin har underskattat EU under den kommande gas/elkrisen, jag har väldigt svårt och se att EU kommer tvingas antingen släppa sanktioner eller sätta tryck på Zelensky så han måste förhandla med Putin och få slut på kriget. Det kommer nog bli stora protester, industrier kommer gå i konkurs men jag tror EU kommer se den större bilden i det hela.

Lagren är fulla i EU, likaså i Norge läste jag nyss, rekordlåg efterfrågan på ström vilket gjort att vattenmagasinen fyllts upp ordentligt. Glada dagar är slut på börsen gällande energi aktier som gått som tåget under prishöjningar, men nu är det rekordlåga priser, igår var gasen gratis ett tag, det sker inte varje dag.
Citera
2022-10-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarna snor ju allt på västra sidan om floden Dnipr i Khersonprovinsen. Brandbilar, statyer, fönster etc. Men nu säger de själva att de stjäl kvarlevorna efter begravda historiska personer i kyrkorna!
https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1585266292545798147

Det verkar ju inte som att Ryssland planerar att någonsin komma tillbaka dit för de rensar allt.
De har nog fattat det vid det här laget!

Bra för moralen i deras trupper😂😂😂🇺🇦🇺🇦
Citera
2022-10-26, 18:07
Medlem
Citat:
Jag tror Putin har underskattat EU under den kommande gas/elkrisen, jag har väldigt svårt och se att EU kommer tvingas antingen släppa sanktioner eller sätta tryck på Zelensky så han måste förhandla med Putin och få slut på kriget. Det kommer nog bli stora protester, industrier kommer gå i konkurs men jag tror EU kommer se den större bilden i det hela.
Du verkar ha väldigt lite förståelse för hur sanktionerna fungerar. Den negativa effekten utav de snabba sanktionspaketen är inte statisk utan en reaktion från marknaden just här och nu. Eftersom att där inte finns någonting annat än gas och vissa andra råvaror som kan påverka EU's import/marknad, så är denna effekt endast en engångsföreteelse som redan håller på att ebba ut. Däremot består sanktionerna mot Ryssland, och eftersom att Ryssland till skillnad från EU är fullständigt beroende utav import för att kunna "kvitta" sin export, så är det mer än fara och färde för Ryssland nu. Det handlar inte om att sitta på råvaror utan hur dessa råvaror blir deras största ekonomiska fiende inom kort. Marknad byggs inte på att någon klarar odla potatis för ett år och därmed vara "självförsörjande". Kanske dags för herr jonjones att sätta sig in i det han använder som vapen i sin hand....annars är vapnet endast en trubbig tyngd du drar runt på
Citera
2022-10-26, 18:08
Medlem
leachs avatar
FORTE10 Northrop Grumman RQ-4B Global Hawk har transpondern på över Svartahavet.
Ny fin intel till hjältarna
https://www.flightradar24.com/FORTE10/2dfb42b6
Citera
2022-10-26, 18:10
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Känns rätt självklart att den inte kommer att gå in i Svartahavet. Alla vapen som finns ombord når tänkta mål från Medelhavet.
I Svartahavet så är dom sårbara.
Nä, jag förstår det. Tyckte bara att det var ett märkligt påstående från att båten skulle vara inne i Svarta havet.
Senast redigerad av Thelonegunman 2022-10-26 kl. 18:21.
Citera
2022-10-26, 18:10
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Om Putin har uttalat dessa planer sedan 2008, hur får du det till att vara en slump?
Helt obegripligt.
Det har han gjort, men av vilken anledning? Gav inte Nato något löfte om att inte expandera?
Citera
2022-10-26, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Archer är visserligen hjulgående men mycket kapabel i terräng då den bygger på ett Volvo A30E terrängvagnschassi.

Jag vet. Men den ukrainska Rasputitsan är inget att leka med även för stridsvagnar.
Citera
2022-10-26, 18:12
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Japp. Putin ser ett demokratiskt och västorienterat Ukraina som ett direkt hot mot hans absoluta och enväldiga makt. Ett välmående "broderland" skulle visa ryssarna hur lurade de är av Putin, hans vanstyre, korruption och makthunger.

Dessutom vill Putin enligt många bedömare (bl a den ryska författarinnan Vera Efron) bli en historisk storfurste med epitetet "den store". Då måste han likt tidigare tsarer erövra land.

Putin hade en enorm förmögenhet, älskarinnor, datjor och palats men mer vill ha mer.
Nu kommer han istället att sluta som Putin den lille. Rysslands mest avskydda tsar någonsin?
Eller så var det så att Nato expanderade för nära Ryssland kanske? Bara kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in