2022-10-26, 17:11
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du gör ett imponerande arbete för att visa att du kan någonting om statistik.

En undersökning med 1000 svarande med ett ja/nej har en osäkerhet på 3% (95% konfidensintervall) om alternativen är lika troliga*. Om ett alternativ är mer troligt (som i detta fallet) så minskar osäkerheten något. Om man har 75% som svarar ’approve’ eller ’strongly approve’ på en fråga om vi skall stöda Ukraina med vapen** så är chansen helt försumbar att den verkliga frekvensen (dvs andelen av befolkningen som faktiskt tycker så) är mindre än 50%. Vi kan alltså vara statistikt helt säkra på att en majoritet faktiskt skulle svara så på frågan***. Det spelar ingen roll om befolkningens storlek är 1, 10 eller 100 miljoner, osäkerheten är lika liten oavsett. Ett urval på 1000 personer är inte litet på något sätt.

*) https://en.m.wikipedia.org/wiki/Margin_of_error
**) https://webgate.ec.europa.eu/ebsm/api/public/deliverable/download?doc=true&deliverableId=81577, fråga Q4_4.
***) däremot finns alltid en risk för att urvalet inte är representativt eller att frågans formulering är missledande, men det var inte din invändning.
Du har också glömt att EU har en agenda samt missat protesterna mot EU + NATO.

Sedan får vi inte glömma den västerländska propagandan, för det är inte bara Ryssland som för propagandakrig. Tror du inte att media påverkar hur människor svarar? Tror du att Anna 36 år, florist, har någon som helst aning om varför det krigas i Ukraina? Har hon läst om deras historia själv eller matats med information EFTER invasionen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Orkar inte dra in listan av alla saker USA pysslat med. Jag nöjer mig med att citera Palme.
https://www.youtube.com/watch?v=5zwBYkbMZFA
Jag tror inte det var Nato som bombade Hanoi😂😂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jr.Soprano
Ukraina är en naturlig statsbildning med tusenåriga anor, svenska anor, ryssland däremot är ett horland och en onaturlig statsbildning, utan kultur och historia. ryssland härstammar från furstendömet moskva, vilket är en plats befolkad av lågbegåvade bönder, utan någon som helst kulturell förfining. moskva var som bekant lågprishoror till mongolerna och det faktumet syns fortfarande i deras mentalitet. Det rimliga är att Ukraina tar det dem vill ha från ryssland efter kriget och att man låter restryssland gå under. Det vore bättre för alla inklusive rysspacket som uppenbarligen inte klarar av att styra sig själva.
Så mycket sanning i ett litet stycke. Sanningen i en liten textruta och attans vad spot on du är Junior! Allt annat är ovidkommande och detta är precis vad det stackars inavlade dysfunktionella Ryssland borde höra. Än värre är att de innerst inne är så slaviskt förstörda att de inte ens klarar av att se sin egen spegelbild utan att fly eller försöka måla över den med lögner. Därav deras totala oförmögenhet till utveckling, men inte ens den klarar de av att se i vitögat utan att på äkta jugge-vis rycka på axlarna och peka på någon annan som skyldig. Du har helt rätt min herre - Ett mer misslyckat stycke folk än ryssarna finns inte att finna. Äckligt lögnaktiga utan någon som helst kulturell anknytning och den enda lilla historian de har att komma med är alla dessa eviga konflikter de har FÖRLORAT de senaste 800 åren. Tro fan att de stackarna blir förödmjukade i Ukraina, det är genetiskt betingat och en omöjlighet att undvika med annat än lögner. När lögnen tynar bort hamnar de där de alltid hamnat vart 30'e år. Ruta ett, men utan en blekaste jävla aning om hur man ändrar på det. Ett sargat och efterblivet folk som VALT att vara så alldeles på egen hand.
Citera
2022-10-26, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Kärnvapen.. Ryssland har ungefär 6200 och dom har x antal hypersoniska missiler.
Endast 1500 är redo. NATO och USA har över 2200 som är klara
Citera
2022-10-26, 17:15
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har inget svar på din fråga eftersom jag inte vet.

Seså, nu har jag svarat på din fråga. Se nu till att svara på min.
Det är en dum fråga då jag redan gjort det tydligt vad min inställning är. Men nej, jag tror inte att 75% är för det. Det är trots allt EU som genomfört en webbenkät, vilket kan manipuleras hur lätt som helst till deras fördel.

Om det mot min förmodan stämmer, så är det pga propaganda och att vanliga Svensson inte har tid/ork för att läsa på om historian själva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Att Nato expanderar beror ju på att länder vill bli medlemmar. Med vilken rätt menar du att USA och Ryssland ska bestämma vilka organisationer som t ex Polen eller Rumänien ska få vara medlemmar i?

Av exakt samma anledning som gjorde att USA inte ville ha robotar på Kuba, vilket blev Kuba-krisen. Och Kuba är ju självbestämmande och får göra som de vill. Eller gäller denna "kuba-regel" bara för länder som råkar ligga nära USA?
Citera
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Du menar alltså att USA är oskyldiga och att Ryssland invaderade Ukraina av en ren slump? ”Ok”!

Om Putin har uttalat dessa planer sedan 2008, hur får du det till att vara en slump?
Helt obegripligt.
Citera
2022-10-26, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leach
Indien ryter ifrån.

India's Defense Minister Rajnath Singh warned his Russian counterpart Sergey Shoygu against the use of nuclear or radiological weapons during the war in Ukraine
https://liveuamap.com/en/2022/26-october-indias-defense-minister-rajnath-singh-warned-his
Ja Indien verkar börjat tröttna rejält på ryssens krig i Ukraina!
Citera
2022-10-26, 17:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Sådana frågor kan formuleras på olika sätt vartefter vem som frågar och vilka svar den önskar.

Jag skulle ställa frågan såhär: Väljer du att skicka vapen till Ukraina om det innebär sämre levnadsstandard, högre räntor, mer inflation, högre energipriser och att Sverige måste satsa mer på det militära i stället för vård och omsorg?
Lyckligtvis finns det inom forskningsvärlden etisk granskning som gör att "din fråga" som är direkt ledande inte kommer att publiceras. Frågorna ska ställas på ett sätt så att inget av alternativen gynnas, men det begriper såklart ni antidemokrater inte.
Citera
2022-10-26, 17:19
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Tror inte jag känner till någon icke-anonym svensk debattör som är mot att vi hjälper Ukraina. Berätta gärna lite om den?

Vänsterpartister kanske det finns någon, men inte ens de är helt emot stöd.

På sociala medier ser jag ingen (förutom några på twitter som uppenbarligen är fejk-konton).

Så berätta?
Vad är det jag ska berätta? Att du inte kommer tro mig oavsett om jag berättar om hur många jag känner som är emot att vi sponsrar Ukraina?
Citera
2022-10-26, 17:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Du menar alltså att USA är oskyldiga och att Ryssland invaderade Ukraina av en ren slump? ”Ok”!
Japp. Putin ser ett demokratiskt och västorienterat Ukraina som ett direkt hot mot hans absoluta och enväldiga makt. Ett välmående "broderland" skulle visa ryssarna hur lurade de är av Putin, hans vanstyre, korruption och makthunger.

Dessutom vill Putin enligt många bedömare (bl a den ryska författarinnan Vera Efron) bli en historisk storfurste med epitetet "den store". Då måste han likt tidigare tsarer erövra land.

Putin hade en enorm förmögenhet, älskarinnor, datjor och palats men mer vill ha mer.
Nu kommer han istället att sluta som Putin den lille. Rysslands mest avskydda tsar någonsin?
Citera
2022-10-26, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Måste vara jobbigt att tillhöra Wagner-gruppen dessa dagar:

Men jag gissar att många som gått åt i Bakhmut har varit nyrekryterade fängelseinterner. Dvs, riktig kanonmat.

Citat:
Problemet är ju just ATT ni invaderade Ukraina , det är ju därför ni sitter i skiten nu .
Finns inga förklaringar eller vägar ur detta !
Ryssland är på väg mot ättestupan, men har inte förstått det än
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in