2022-10-26, 14:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får gärna fortsätta din prestigefulla match med niokilometer istället.
Hen lyfte polisens beteende i detta fall, där jag höll med om att agerandet var allt annat än professionellt.
(FB) Skandiamannen

Mitt ursprungliga inlägg handlade om journalister och privatspanare som approcherar vittnen, vilket vi även ser just i Kringelfjordsnytt.
(FB) Skandiamannen

Avstår helst. Det är inte mycket till svar som man får från er i skrået Stickans forumadvokater.

Utan mest ... åsikter.

Men en sak ändå, hur kommer det sig att utredarna var så optimistiska i så fall?

Finns det någon detalj i materialet som inte har framkommit?

En svår fråga, men ... likt dvärgarna i Moria har du uppenbarligen grävt ganska djupt.
Citera
2022-10-26, 15:09
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Avstår helst. Det är inte mycket till svar som man får från er i skrået Stickans forumadvokater. Utan mest ... åsikter.
Men en sak ändå, hur kommer det sig att utredarna var så optimistiska i så fall?

En svår fråga, men ... likt dvärgarna i Moria har du uppenbarligen grävt ganska djupt.

Naiviteten och önsketänkandet bland "anhängarna" slår hela tiden nya rekord. Tror du verkligen att det skulle funnits något avgörande i materialet som inte redovisats?
Citera
2022-10-26, 15:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Avstår helst. Det är inte mycket till svar som man får från er i skrået Stickans forumadvokater.

Utan mest ... åsikter.

Utredarna 86 var optimistiska över Gunnarsson också
Utredarna 88-89 (och även framåt) var otroligt optimistiska över Pettersson som på sannolika skäl misstänktes, häktades och sedan dömdes i TR
"Hur kommer det sig i så fall"?
Fråga Steude eller Blombergsson istället....
Citera
2022-10-26, 15:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Naiviteten och önsketänkandet bland "anhängarna" slår hela tiden nya rekord. Tror du verkligen att det skulle funnits något avgörande i materialet som inte redovisats?

Ja, precis. Världsrekord, som en viss kommentator skulle ha sagt.

Vet ej. Materialet står sig bra ändå. Men lagens långa arm sträckte år 1986 ut och fick fast ... kaffe med munk istället.

Möjligt att allt har redovisats. Men har allt av intresse tagits upp här i tråden då, tro?
Citera
2022-10-26, 15:29
Avstängd
Citat:

Vet ej. Materialet står sig bra ändå. Men lagens långa arm sträckte år 1986 ut och fick fast ... kaffe med munk istället.

Möjligt att allt har redovisats. Men har allt av intresse tagits upp här i tråden då, tro?

Merparten finns tillgängligt att läsa via facebook-gruppen FUP-arkivet, även på wpu. Plöj igenom och gör din egen bedömning vettja, förvånande att du inte redan gjort det, samt böckerna om SE. Hur kommer det sig?
Citera
2022-10-26, 16:07
Medlem
csvenss avatar
Citat:

De uppgifter som SE lämnat har nagelfarits rätt omfattande i denna tråd, om än av mestadels icke professionella misstänker jag. Av det vi analyserat är det ganska uppenbart att det är något som inte stämmer. Vi saknar dock tillgång till mycket av materialet.

De 15 klassiska bilderna som visades för vittnena har jag dock inte sett, någon som har tillgång till dom?
Citera
2022-10-26, 16:50
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
De uppgifter som SE lämnat har nagelfarits rätt omfattande i denna tråd, om än av mestadels icke professionella misstänker jag. Av det vi analyserat är det ganska uppenbart att det är något som inte stämmer. Vi saknar dock tillgång till mycket av materialet.

De 15 klassiska bilderna som visades för vittnena har jag dock inte sett, någon som har tillgång till dom?

Precis! De är jag också mycket intresserad av. Vi vet bara några av namnen som ingår. Var JÅS med, t.ex.

CP-FUP:en har annars en del spännande dokument, eller sammanställningar, som nog inte har diskuterats.
Citera
2022-10-26, 17:02
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Merparten finns tillgängligt att läsa via facebook-gruppen FUP-arkivet, även på wpu. Plöj igenom och gör din egen bedömning vettja, förvånande att du inte redan gjort det, samt böckerna om SE. Hur kommer det sig?

Läser endast de inscannade originaldokumenten på Palmemordsarkivet, och tidigare på itdemokrati. WPU är rätt rörig. Både den och itdemokrati har missat en stor och viktig del av förhöret med LJ, till exempel.

Så det är uteslutande förhören eller intervjuerna 1986 och 87 som jag bildar min uppfattning på.

Det är ur dem jag har citerat under två års tid.

Var du plötsligt kom ifrån vet jag inte ...

Men tror du är på rätt spår! 😉
Citera
2022-10-26, 17:11
Avstängd
Citat:
Läser endast de inscannade originaldokumenten på Palmemordsarkivet, och tidigare på itdemokrati. WPU är rätt rörig. Både den och itdemokrati har missat en stor och viktig del av förhöret med LJ, till exempel.

Så det är uteslutande förhören eller intervjuerna 1986 och 87 som jag bildar min uppfattning på.

Det är ur dem jag har citerat under två års tid.

Var du plötsligt kom ifrån vet jag inte ...

Men tror du är på rätt spår! 😉

Aha, då förstår jag. Ingen dum idé förvisso. Finns för mycket "brus" i PU-materialet iaf. Finns dock en del matnyttigt FUP-arkivet gällande SE.

Var jag kom ifrån? Har hängt i tråden av och till i 3-4 års tid, då det idisslas för mycket tar jag längre pauser. Bra att få perspektiv.
Citera
2022-10-26, 17:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens

Jag har aldrig fattat riktigt varför man visade de där 15 bilderna på mordplatsvittnena för mordplatsvittnena själva. Anade man alltså redan på den tiden att mordplatsvittnen kanske skulle kunna känna igen ett av de andra mordplatsvittnena som gärningsmannen, eller vad kan syftet annars ha varit? Och tänk om man ändå hade visat de här bilderna även för de vittnen som hade gjort iakttagelser av en skum snubbe på helt andra ställen, och som dessutom hade sett sin snubbe framifrån och på nära håll, som t.ex. Nicola F, Mårten P och taxichauffören Martin W. Då hade de kanske känt igen någon i den där fotosamlingen.
Citera
2022-10-26, 18:22
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag har aldrig fattat riktigt varför man visade de där 15 bilderna på mordplatsvittnena för mordplatsvittnena själva. Anade man alltså redan på den tiden att mordplatsvittnen kanske skulle kunna känna igen ett av de andra mordplatsvittnena som gärningsmannen, eller vad kan syftet annars ha varit?

Det är praxis i en utredning med många vittnen.

Det handlar inte om att hitta en GM bland vittnen.
Det handlar om att bygga ett händelseförlopp som stämmer överens med verkligheten.

Ju större utredning - ju fler "elefanter" som vill ha uppmärksamhet.

Först benar man ut vilka som verkligen var på plats.
Efter det tittar man på samstämmighet i vittnesmålen.

I PUs fall dröjde det till 87 någon gång innan man kom till sista steget.
Inte ens då reagerade man på SE. Förutom att man stämplade honom som en androgyn elefant som behövdes skrivas av.
Citera
2022-10-26, 22:52
Medlem
Draifoss avatar
Den här tråden verkar nu ha delat upp sig i två helt olika inriktningar eller ämnen. Den ena aktuella frågeställningen verkar vara ungefär "om det nu var SE som sköt Palme, hur gick det här i så fall till", och här skulle jag då särskilt vilja rekommendera att läsa HermanSermans inlägg det senaste dygnet om hur SE kan ha fått syn på makarna Palme genom Skandiareceptionens skyltfönster när han står och pratar med väktarna. Den andra frågan som fortfarande verkar återstå att reda ut är den om huruvida det skall ha varit just SE eller kanske i själva verket någon helt annan som sköt Palme, och här tror jag att det sk. "Röda Kors-brevet" möjligen skulle kunna ge viss vägledning.
Senast redigerad av Draifos 2022-10-26 kl. 23:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in