2022-10-26, 16:26
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leach
En tillfångatagen Wagner nazi. Ser ut att få svårt att gå eller ta en handtralla

A captured russian soldier from the Wagner PKK
https://twitter.com/TpyxaNews/status/1585259469369315328
Ha ha en före detta dömd mördare som skrev på för Wagner för att komma loss.

Den killen borde ju skickas tillbaka direkt vid nästa fångutväxling!

Kul att se hur ryssarna hanterar ett sån fall?
Citera
2022-10-26, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Svårt att svara på frågan jag ställer märker jag!
Jag har inget svar på din fråga eftersom jag inte vet.

Seså, nu har jag svarat på din fråga. Se nu till att svara på min.
Citera
2022-10-26, 16:28
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Tror du att de skulle publicera denna undersökning om majoriteten var emot att finansiera Ukraina i detta krig? Du har missat protesterna mot EU och NATO i flera europeiska länder antar jag

Tror inte jag känner till någon icke-anonym svensk debattör som är mot att vi hjälper Ukraina. Berätta gärna lite om den?

Vänsterpartister kanske det finns någon, men inte ens de är helt emot stöd.

På sociala medier ser jag ingen (förutom några på twitter som uppenbarligen är fejk-konton).

Så berätta?
Citera
2022-10-26, 16:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Ja det är märkligt med dessa illa maskerade rysshatare som låtsas vara säkerhetsexperter.
NATO-maffian i Sverige som ska in i NATO till varje pris. Eller jag kanske har fel. Finns det någon hyfssat vettig som klarar av att analysera väldsläget på vettigt vis i den kretsen? En Sven Hirdman i militärbyxor typ?
Det var förresten denna
https://cornucopia.se/2022/10/svenskt-naringsliv-bekraftar-stoldvag-mot-svenska-foretag-kan-anvandas-av-ryssland-for-militara-syft en/

Rolig källa han refererar till på SVT.

Ungefär som
- "Kan det finnas liv på andra planeter?"
- "FULLT MÖJLIGT!!!"
Samtidigt finns iniativ som dessa.
https://www.drones4ukr.org/volunteer
eller
https://www.drones2ukraine.se/
Citat: "Design drones to address new challenges"

Nej det verkar ju helt osanolikt att Ukraina skulle kunna använda hemmabyggda drönare
Det här var inte lite förvirrande:
- först skrattar du åt idén att de stulna fartkamerorna skulle användas i ryska drönare,
- sedan lägger du fram hypotesen att de i stället skulle hamna i ukrainska drönare.

Så det ena är orimligt, trots att vi vet att Orlan-drönaren använder en standard Canon-kamera (och en saft-kork till bensintanken!), men det andra, det går bra? Konsekvent tänkande är inget för dig.
Sedan har du kanske missat att Ryssland är utsatt för sanktioner och inte kan köpa vad de vill, medan Ukraina naturlighet skulle kunna få kameror donerade pss som habitsar och pansarfordon.

Jag har ingen aning om vem som bett tjuvarna stjäla svenska fartkameror, men någon uppdragsgivare eller hälarr hsr de rimligen innan de åker ut på vägarna.
Citera
2022-10-26, 16:32
Medlem
Citat:
Du har också missat protesterna mot EU och NATO i flera europeiska länder antar jag

Ja dom har vi alla missat eftersom det inte skett några sådana. 10 riksfyllon i samma gathörn räknas inte som ”massiva protester” i en befolkning på 230 miljoner invånare. Du verkar uppenbart ha lite svårt med siffror.

Och nej! (Passar på att svara på ditt nästa inlägg redan nu så jag slipper senare) Den demonstration som du referera till handlade inte om någon protest mot vare sig EU eller NATO utan mot den egna regeringens hantering av konsekvenserna av kriget.. Ska vi säga så… 🤡
Citera
2022-10-26, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Skulle nog hävda att beslutet att annektera 4 oblast (som Ryssland inte ens till fullo kontrollerade) nog närmast omöjliggör ett fredsavtal. Med sådana utgångspunkter handlar det ju om villkorslös kapitulation som Ukraina skulle behöva godta utan att situationen på slagfältet ger grund för det. Så vill Putin ha ett fredsavtal får nog han ta första steget genom att säga att han är villig att upphäva beslutet om annekteringarna.

Men vi kan tänka så här: jag beslagtar din bostad och sedan sluter vi ett avtal om hur mycket du ska betala mig för att jag tog din bostad. Fair deal?

Jag föreslår att du ser Agenda på SVT från 16:e januari. Den handlar om den då senaste tidens försök att prata fram en lösning på nato/usa/ukraina.
Vi har alltså en Putin som började någon gång 2007 med att förklara att det var ett problem att man expanderade NATO då de uppfattade det som hotfullt. Sedan har de hållit på och klagat konstant efter det.
Och jag råkade i denna tråd se att USA nu parkerat sin kärnvapenbestyckade HW Bush några stenkast från Krim.
Kan det bli tydligare att NATO-expansion kan vara hotande?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1585259965681307648

Sven Hirdman och "experter" i Agenda kritiserar Ryssland för att vara för krävande. Men det är ju liksom ganska lång tid väst har haft på sig att jämka fram en lösning kan man jun tycka. Och "öppna-dörr-policyn" som NATO försöker försvara som om det gällde att försvara mänskliga fri och rättigheter är inte alls öppen. Man väljs in.
Citera
2022-10-26, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Så länge som det bara krigas om de områden som ryssarna tagit sen Februari är det här kriget ganska ointressant. Det blir mer spännande vad som händer om Ukraina lyckas ta tillbaka dessa - och sen siktar på att ta tillbaka de sedan 2014 separatiststyrda områdena + Krim.

Då höjs insatsen rejält. Där har separatisterna byggt försvarslinjer i 8 år och praktiskt taget alla som bor där är ryssvänliga. Alltså en oerhört blodig affär för Ukraina att försöka ta dessa områden med våld - och risken för att Putin sneglar på kärnvapen eller annat ökar exponentiellt.

I det läget tror jag att många västländer kommer att göra påtryckningar mot Zelensky att förhandla sig till en lösning på Krim+separatistområdena istället för att fortsätta ända in i kaklet med vapenmakt.

Ett väpnat övertagande av Krim - i synnerhet ryssarnas militärbas i Sevastopol som de grundade 1783 (!) och även kontrollerade före 2014 - skulle ryssarna aldrig erkänna. Det skulle bli en ursäkt för Ryssland i eviga tider att återuppta kriget. Och Putin kan nog vara beredd att använda taktiska kärnvapen för att försvara den basen.

När/om Ukraina står beredda att genomföra en offensiv in i Krim så har mycket ändrats från idag. Kanske ryska armén redan har kollapsat för att det skall ha inträffat. Kanske Ryssland genomgår interna strider då?

Hur kan taktiska kärnvapen försvara basen i Sevastopol?
Citera
2022-10-26, 16:34
Medlem
Enormt stora förluster sista dygnet för rysshelvetet. Men jag saknar en nedskjuten SU-35 varför var den inte med i dagens statistik när den sköts ned i riktning Kherson igår.... ... Men skåda siffrorna för tanks...17 st och bepansarde stridsfordon hela 30 st....är ju en ren katastrof för bögryska styrkor... ...
Sedan slår Ukraina bra nu mot pedofilernas artilleri...12 eliminerade artilleripjäser och 2 raketartilleri är mycket kännbara förluster.

Vad gäller personal är beräknade förluster 480 pedofiler och om vi ändå räknar med försiktighetsprincipen och räknar ned, samtidigt som vi beräknar skadade, är dom bögryska förlusterna fortfarande mellan 15000---18000 i månaden vilket gör det helt omöjligt för Ryssland att bedriva detta krig.... ...
Citera
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Hur är ditt iq så begränsat att du inte ens kan få förstå hur de hade gått till? Kärnvapen go boom.

Men Putler-anhängarna säger ju att Putin aldrig hotat med kärnvapen. Så varför pratar du ens om den möjligheten för ”12-åringen”?
Citera
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ha ha en före detta dömd mördare som skrev på för Wagner för att komma loss.

Den killen borde ju skickas tillbaka direkt vid nästa fångutväxling!

Kul att se hur ryssarna hanterar ett sån fall?
Gräddan av ryska samhället! :-) Man vet att man är i gamla östblocket när en kille med mosad hand och fot ser till att få en cigg åtminstone!
Citera
2022-10-26, 16:35
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Ukraina har ingen historia
Det är ett pissland som är skapat av soviet unionen, indirekt skapat av Ryssland. Ingen brydde sig om Ukraina innan kriget, det är en korrupt gangsterstat. Ukraina har ingen kultur.

Well... Det är inte riktigt en oberoende analys av läget. Du påstår att du är neutral men det skiner hela tiden igenom hur hatiskt du är i dina torftiga bidrag till tråden.

Men om vi nu säger att Ukraina har saknat historia. Du inser att de just nu får något att bygga sin kultur kring under kommande generationer? Ukraina kommer att vara en enad nation med ett tydligt kulturellt arv som bygger på hur de i modern tid överkommit motstånd mot alla odds.

Ukraine 23 mobile division skriver historia precis nu. Att Ukraina fullständigt krossade det fruktade VDV vid Antonov Airport, innan väst börjat gå in med vapen på allvar, är en ikonisk händelse. Samma sak med sänkningen av Moskva. För att ge några exempel. Kan du förstå vilken enande faktor det är för ett folk att få sina hem, torg och lekplatser beskjutna efter att ha tvingats på flykt och sedan lyckas slå tillbaka? Och hur splittrande det måste vara att bokstavligen tvingas skicka sina söner till en korrupt armé bestående av ett lapptäcke av etniciteter där alla är omotiverade och där våldtäckter förekommer rutinmässigt. Samtidigt som ekonomin faller sönder och hela världen uttrycker sitt förakt.
Citera
2022-10-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Jag föreslår att du ser Agenda på SVT från 16:e januari. Den handlar om den då senaste tidens försök att prata fram en lösning på nato/usa/ukraina.
Vi har alltså en Putin som började någon gång 2007 med att förklara att det var ett problem att man expanderade NATO då de uppfattade det som hotfullt. Sedan har de hållit på och klagat konstant efter det.
Och jag råkade i denna tråd se att USA nu parkerat sin kärnvapenbestyckade HW Bush några stenkast från Krim.
Kan det bli tydligare att NATO-expansion kan vara hotande?
https://twitter.com/Feher_Junior/status/1585259965681307648

Sven Hirdman och "experter" i Agenda kritiserar Ryssland för att vara för krävande. Men det är ju liksom ganska lång tid väst har haft på sig att jämka fram en lösning kan man jun tycka. Och "öppna-dörr-policyn" som NATO försöker försvara som om det gällde att försvara mänskliga fri och rättigheter är inte alls öppen. Man väljs in.

Varför känner sig Ryssland hotat av NATO? Vad ska NATO kunna gör mot ett land med 1500 aktiva kärnvapen? Ingen kan ju vara ett hot mot Ryssland så länge de besitter sina kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in