Citat:
Ursprungligen postat av
Conception
Jag tror inte att det är en övning.
- Nedslagen av granater och rikoschetter.
- Området är tydligt påverkat av tidigare strider
- Infanteriet beter sig alldeles för oorganiserat för att det ska vara övning.
- Det är ingen bortredigerad georgier. Ser ut som skräp på linsen. EDIT: Ser att det är gren nu som nedanstående skribent anger.
Filmen är redigerad. Därav att det blir förvirrande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Darfsson
Hur jävla dålig skärm har du egentligen, det vid 00:49 är ju en gren som blir skjuten och ramlar ner

Jag kollade på mobilen och då såg det suspekt ut vid 00:49, men jag tittade på större skärm och köper att det är en gren. 🤗
Det är också någon i skyttegraven när det smäller i början, så om det är övning så är det inte en strv-granat.
Men det finns fortfarande flera saker som talar mot att det är äkta:
- varför är det klippt så konstigt? Samma drönare, men ändå ett hopp mellan framryckningen och när ”ryssarna” flyr.
- hur har man filmat både avfyrningen av och brisaden från samma (?) granat med en drönare?
- granatbrisaden uppe till höger under framryckningen; var kommer den ifrån? Strv skjuter väl inte ut mot åkern?
- ”ryssen” som kryper iväg är bra lik de anfallande georgierna.
- överlag beter sig alla runt skyttegraven konstigt, och vi har som sagt ingen sammanhängande sekvens.
En möjlighet är att den första delen av filmen är äkta, men att de andra delen med de flyende ”ryssarna” lagts till för att få mer aktion.
Sedan är det fortsatt konstigt att anfalla en nedgrävd motståndare men 12 man och en stridsvagn. Ryssarna har ju heller ingen ksp eller andra tyngre vapen på platsen, ingen taggtråd eller minor (?),och förefaller helt isolerade från andra förband. Vad gör de där? Detta sagt så kan det vara den vanliga inkompetensen vi sett vid ryska försvarsställningar (här har vi iofs maskering och tak!).