2022-10-26, 14:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag tror inte att det är en övning.

- Nedslagen av granater och rikoschetter.
- Området är tydligt påverkat av tidigare strider
- Infanteriet beter sig alldeles för oorganiserat för att det ska vara övning.
- Det är ingen bortredigerad georgier. Ser ut som skräp på linsen. EDIT: Ser att det är gren nu som nedanstående skribent anger.

Filmen är redigerad. Därav att det blir förvirrande.

Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Hur jävla dålig skärm har du egentligen, det vid 00:49 är ju en gren som blir skjuten och ramlar ner

Jag kollade på mobilen och då såg det suspekt ut vid 00:49, men jag tittade på större skärm och köper att det är en gren. 🤗
Det är också någon i skyttegraven när det smäller i början, så om det är övning så är det inte en strv-granat.

Men det finns fortfarande flera saker som talar mot att det är äkta:
- varför är det klippt så konstigt? Samma drönare, men ändå ett hopp mellan framryckningen och när ”ryssarna” flyr.
- hur har man filmat både avfyrningen av och brisaden från samma (?) granat med en drönare?
- granatbrisaden uppe till höger under framryckningen; var kommer den ifrån? Strv skjuter väl inte ut mot åkern?
- ”ryssen” som kryper iväg är bra lik de anfallande georgierna.
- överlag beter sig alla runt skyttegraven konstigt, och vi har som sagt ingen sammanhängande sekvens.

En möjlighet är att den första delen av filmen är äkta, men att de andra delen med de flyende ”ryssarna” lagts till för att få mer aktion.

Sedan är det fortsatt konstigt att anfalla en nedgrävd motståndare men 12 man och en stridsvagn. Ryssarna har ju heller ingen ksp eller andra tyngre vapen på platsen, ingen taggtråd eller minor (?),och förefaller helt isolerade från andra förband. Vad gör de där? Detta sagt så kan det vara den vanliga inkompetensen vi sett vid ryska försvarsställningar (här har vi iofs maskering och tak!).
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-26 kl. 15:32.
Citera
2022-10-26, 14:46
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonjonesHW
Varför skulle han avgå frivilligt? Det är inte i Putins karaktär, han gör allt för att få makt. Jag tror inte du förstår Putin alls.
Men lägg ner det här med att Putin är orubblig och att han måste tillmötesgås annars kommer fler människor dö. Han måste stoppas helt och med våld. Fascister respekterar bara styrka.
Citera
2022-10-26, 14:50
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Kärnvapen.. Ryssland har ungefär 6200 och dom har x antal hypersoniska missiler.

Ja, det har dom. På PAPPRET, men hur många som är funktionella i den mån att skickas och används är något helt annorlunda.
Citera
2022-10-26, 14:54
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3adknight
Ja, det har dom. På PAPPRET, men hur många som är funktionella i den mån att skickas och används är något helt annorlunda.
Jag litar på usas instruktörer som inspekterar deras kärnvapen årligen. Dem säger att alla deras kärnvapen är funktionella och de har material för att bygga nya/byta ut gammal matierial.
Citera
2022-10-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ryssland ser inte detta krig som vi ser på det. För Ryssland så är detta krig de sista draget mot Nato, i deras ögon är detta krig för Rysslands överlevnad.

Ta tydligt avstånd från det är mitt tips. Ryssland fick finnas kvar på 90-talet. De hade inte behövt starta det här.
Citera
2022-10-26, 14:56
Medlem
jonjonesHWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Ta tydligt avstånd från det är mitt tips. Ryssland fick finnas kvar på 90-talet. De hade inte behövt starta det här.
Ta avstånd från vad? Jag väljer ingen sida i den här konflikten.
Citera
2022-10-26, 14:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jo, jag vet. Jag gråter verkligen inte, men tycker det är synd att vi sponsrar detta krig. Fred vore bättre, men det vill tyvärr varken NATO, EU eller ZelenZky. Det får väl sluta med att Ukraina blir sönderbombat, som ni vill

Ja, IIIINGEN vill ha fred förrutom Ryssland eller hur? Lustigt också att Ryssland som hela tiden uttalar sig om hur värdelöst Ukraina är har där att göra. Varför satsar ni hela ert lands existens på att erövra ett ställe som ni inte ens gillar?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Jo, det behövs bevis, din lilla mupp. Ni påstår att en majoritet är för att Sverige bidrar med militär utrustning, utan belägg. Det kan lika gärna vara så att en minoritet är för detta och våra politiker tar beslut utan att bry sig om vad folket tycker. Det är inte demokratiskt.

Fram med bevisen nu!
Som sagt, 75% av svenskarna vill skicka vapen till Ukraina. 81% stöder sanktionerna och 73% vill ha ett utvidgat militärt samarbete inom EU.

https://europa.eu/eurobarometer/api/deliverable/download/file?deliverableId=81577
Citera
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Din baktryckta jubelidiot.
Behöver du bevis för att ni ryssar invaderat Ukraina.?
Vilken planet bor du på lillen?
Så ta o lämna denna tråd nu för du gör bort dig konstant. Du är riktigt pinsam.
Lär dig läsa, estúpido. Jag efterfrågar bevis för påståendet att majoriteten av svenska befolkningen skulle vara för att Sverige bidrar med militär utrustning till Ukraina eller ens lägger sig i kriget.

Återkom när du har en seriös undersökning som bevisar det, annars - callate!
Citera
2022-10-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ryssland ser inte detta krig som vi ser på det. För Ryssland så är detta krig de sista draget mot Nato, i deras ögon är detta krig för Rysslands överlevnad.
Ändå är det ingen som hotat dem eller deras territorium, så märkligt

De måste vara gravt förståndsbefriade?
Citera
2022-10-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ta avstånd från vad? Jag väljer ingen sida i den här konflikten.

Ah, ok. Det har jag. Jag tycker Ryssland skött det fel från 2014 och framåt (minst).
Citera
2022-10-26, 15:05
Medlem
D3adknights avatar
Citat:
Jag litar på usas instruktörer som inspekterar deras kärnvapen årligen. Dem säger att alla deras kärnvapen är funktionella och de har material för att bygga nya/byta ut gammal matierial.

Vad har USAs instruktörer med Rysslands kärnvapen att göra?

För att USA klarar en uppgift som att ha reservdelar och ordning på sina kärnvapen betyder det inte att Ryssland har det? Seriöst, tror du på riktigt att ett land så korrupt som Ryssland inte tagit ifrån sin underhållskassa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in