2022-10-26, 05:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Men sluta svamla. Det är klart att oljan och gasen påverkar prissättningen. Var i mitt inlägg skriver jag att det inte är inflation i Sverige ? Sluta med dina känslor och håll dig till fakta istället din fjant

Jag kan och du kan inte. De flesta har varit grundlurade hela sina liv. Svårt att erkänna bara hur lätt man blivit lurad. Fast det är inte svårt att sätta sig in i på vilket sätt man är grundlurad, om man är intresserad.

Men varför ska jag vara intresserad av att hjälpa arroganta dumhuvuden? Fortsätt att tro vad du vill, din dumma djävel.
Citera
2022-10-26, 07:26
Medlem
https://www.svd.se/a/JQQzQj/ras-for-byggandet-vantas-nasta-ar

Citat:
Byggföretagen målar upp ett mörkt 2023 i sin konjunkturprognos. Bygginvesteringarna väntas krympa med nästan tio procent under året.

– Det är nästan i paritet med nedgången under finanskrisen, säger Johan Deremar, nationalekonom på byggföretagen.
Citat:
Byggföretagen räknar med att 38 600 bostäder påbörjas under 2023. Jämfört med 2021, då 67 800 bostäder påbörjades, skulle det innebära ett tapp på mer än 40 procent.
Citera
2022-10-26, 08:26
Medlem
När köper Slemhog? Vad är köpsignalen? Tar nog rygg där
Citera
2022-10-26, 09:48
Medlem
https://svenska.yle.fi/a/7-10021899

Artikel om varför inflationen inte äter upp lån som många tror.
Citera
2022-10-26, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Jag kan och du kan inte. De flesta har varit grundlurade hela sina liv. Svårt att erkänna bara hur lätt man blivit lurad. Fast det är inte svårt att sätta sig in i på vilket sätt man är grundlurad, om man är intresserad.

Men varför ska jag vara intresserad av att hjälpa arroganta dumhuvuden? Fortsätt att tro vad du vill, din dumma djävel.

Fantastiskt hur många disputerade nationalekonomer det verkar finnas här.
Fler än på alla världens riksbanker tydligen.

Eller det är såklart så att ju mer outbildad man är ju mer tycker man alla andra är arroganta dumhuvuden och/eller en del av en världsomspännande konspiration i avsikt att göra alla fattigare.

Men det sagt så är det med viss rätt man kan ifrågasätta nationalekonomernas metoder.
De har ofta famlat i mörkret runt effekterna av en fri global ekonomi som effektiviserat världsekonomin till den grad att inflationen i stort sett försvann i många år. Då började många länder pumpa in pengar i sina ekonomier.
Sen kom Ukrainakriget med åtföljande nedstängning av alla affärer med Ryssland. I dagens globala värld så blir påverkan stor när en stor del av världens produktion av spannmål, konstgödsel, gas och olja plötsligt minskar dramatiskt.

Plötsligt på bara några månader blir en penningpolitik vars avsikt är att få upp inflationen extremt kontraproduktiv i förhållande till en stor utbudsminskning på världsmarknaden.

Det kommer att ta ett tag att få ordning på utbudsprobelmatiken och vare sig Ukraina eller Ryssland kommer inte på många år att vara en del av den globala världsekonomin på samma nivå som tidigare.

Men tillräckligt för att få inflationen att klinga av under 2023
Citera
2022-10-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
https://www.svd.se/a/JQQzQj/ras-for-byggandet-vantas-nasta-ar

"Jaha" tänker jag och jag hoppas många andra. Alla branscher har upp och nedgångar. Eller tycker byggföretag att staten ska gå in och betala deras omkostnader i tider där folk inte köper lika många bostäder? Bara bra att några av dessa skitbolag konkar så att de stabila aktörerna är de som är drivande i branschen.
Citera
2022-10-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
"Jaha" tänker jag och jag hoppas många andra. Alla branscher har upp och nedgångar. Eller tycker byggföretag att staten ska gå in och betala deras omkostnader i tider där folk inte köper lika många bostäder? Bara bra att några av dessa skitbolag konkar så att de stabila aktörerna är de som är drivande i branschen.

Jag hittar ingenting alls om att branschen kräver statligt stöd eller att företagen ska gå i konkurs.

Upp- och nedgångar är vardagsmat för byggbranschen så denna naturliga inbromsning kommer inte att påverka särskilt mycket alls.

Mer än att en del utländska arbetare åker hem igen

Däremot påverkas hela Sveriges ekonomi när tillväxten minskar.
Det kan knappast vara en lågkonjunktur som är önskvärt rent generellt
Citera
2022-10-26, 11:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Lägg ner den där MSM-smörjan. Du är helt grundlurad av presstödsfinansierade skitmedier. Inflationen beror på att man fullständigt sprutat ut pengar i samhället sedan finanskrisen och nu kommer verkligheten ikapp.
Vad har du för stöd för att KPI ökningen beror på att M2 eller annat mått skulle ha ökat.
Är det någon media som du läst det i och blint tror på?

Mätdata visar att olika penningmängdsmått må ha ökat genom åren men samtidig har omsättningshastigheten minskat.
Finns exakt inget som tyder på att ökad penningmängd plötsligt skall leda till inflation.

Däremot visar mätdata att stigande råvarupriser och energipriser och fraktrater och efterfrågan att de lett till stigande priser.
OCH att räntehöjningarna sänker efterfrågan och därmed faller priserna ovan nämnda.

Vilket leder till disinflation. Dvs minskad inflation. Och med tiden även fallande räntor.
Detta kommer visa sig under nästa år.

Och med tiden kommer fallande räntor (i kombination med minskad nyproduktion) att leda till stigande priser. Första halvåret 2023 kommer vara idealiskt för den som vill flytta. De lägre bostadspriserna ger lägre flyttskatt.
Citera
2022-10-26, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Fantastiskt hur många disputerade nationalekonomer det verkar finnas här.
Fler än på alla världens riksbanker tydligen.

Ja det är ju fina exempel. De verkar ju sannerligen ha kontroll, eller hur?
Senast redigerad av Zukunfter 2022-10-26 kl. 12:11.
Citera
2022-10-26, 12:25
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zukunfter
Ja det är ju fina exempel. De verkar ju sannerligen ha kontroll, eller hur?
Ja dessa högt utbildade ekonomer har ju verkligen koll.
Många länder sköter sin ekonomi på samma sätt som den dummaste pizzaätande och energidrycks drickande lyxfällan deltagaren.
Framförallt Usa, man tar nya lån för att betala räntan på gamla lån och ökar hela tiden sin skuld.
När ett land gör det så är det ett sunt sätt att sköta ekonomin, när en privatperson gör samma sak så blir dom idiotförklarade....
Citera
2022-10-26, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja dessa högt utbildade ekonomer har ju verkligen koll.
Många länder sköter sin ekonomi på samma sätt som den dummaste pizzaätande och energidrycks drickande lyxfällan deltagaren.
Framförallt Usa, man tar nya lån för att betala räntan på gamla lån och ökar hela tiden sin skuld.
När ett land gör det så är det ett sunt sätt att sköta ekonomin, när en privatperson gör samma sak så blir dom idiotförklarade....

skillnaden är att staten trycker pengar och faktiskt kan skapa nya lån i all oändlighet, det gör oftast inte privatpersoner.
Citera
2022-10-26, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Fantastiskt hur många disputerade nationalekonomer det verkar finnas här. Fler än på alla världens riksbanker tydligen.

ledningen på centralbanker är oftast politiker, inte ekonomer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in