2022-10-26, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så vart klämmer skon för dig då?
Att dom får modärnare vapen ön vad ryssland har?
Eller att dom får det ofta till bra pris. Dubtror visst allt ör gratis ….
Det handlar om desinformation ledd av Kievkampanjen, i media och på FB.

Sedan borde folk inse att det här är ett amerikanskt proxykrig, men vi vet ju att det är en totalt oantaglig insikt för ditt gäng,
Senast redigerad av HepCat-X 2022-10-26 kl. 12:31.
Citera
2022-10-26, 12:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Men ofta inte de vapen de vill ha - eftersom Ukraina hela tiden beter sig som en bortskämd primadonna som ska ha det bästa ich senaste, dessutom gratis och i 400 ex.

Ukraina kommer t ex inte att få Iron Dome, och det finns i nuläget inget som tyder på att Sverige skulle skicka några Archer.
Hur beter man sig som en "bortskämd primadonna" om man får sitt land invaderat?

Det är emellanåt humoristiskt hur ni ser på det för att ni inte förstår bättre. Hade du fått ditt land, vilket det nu kan tänkas vara, invaderat av ett land med 10x mer militär kraft. Hade inte du också bett om de bästa vapnen i stor kvantitet av dina vänliga grannar???
Citera
2022-10-26, 12:23
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Om Putin nu verkligen velat återupprätta Sovjet så hade han tagit dem först, flera av dem är betydligt lättare mål än Ukraina. Jag ställer mig skeptisk till att han någonsin skulle erövra Kazakstan, inse hur stort det landet är. Jag tror han är nöjd med dem som det är nu, han har tillräckligt inflytande över dem. Ungefär som många länder i central- och sydamerika för amerikansk del.

Tror du inte det var kritiskt med Ukraina? Det kunde inte vänta, innan Putin hade förlorat landet till ett mer västorienterad politiskt landskap.

Det hade rimligen varit lättare att gå vidare om Ukraina hade lyckats förlora sig till ett moskvavänligt styre.
Citera
2022-10-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Där finns skillnader, men också likheter. Jag håller med om att det är ovanligt att delar av ett land vill gå med i ett annat, det är vanligare att de vill bli självständiga. Men self-determination innefattar väl också rätten att bli en del av en annan gemenskap. (observera att jag inte tycker östra Ukraina borde bli en del av Ryssland, idealt sett borde man göra som Kosovo och göra det till ett eget land, och om 50 år så kan man se vad där är stämning för - en del av Ryssland (Albanien) eller en del av Ukraina (Serbien).

Jag tror den tiden är förbi och över när regeringarna i Ryssland och USA (det är ju trots allt regeringen i USA som slutgiltigt bestämmer och inte längre Ukrainas regering) har större anledning för att inte tala om vilja att bry sig om vad befolkningen tycker i områdena anser.

En sådan lösning som du förespråkar hade varit möjlig fram till februari i år eller andra kompromisser.

Om Ukraina, den del som återstår vill säga, snabbt blir medlemmar i Nato kommmer de faktiskt ha stor säkerhet mot vidare ryska krav framöver. Bitterheten över att förlorat sin hembygd för en del och att deras land krymt ihop får alla de andra leva med.

Samma får Ryssland leva med att ha ett ovänligt sinnat grannland rustat med kärnvapen vid sin gräns.

Det är ju bara såhär: När makthungriga politiker och andra makthavare börjar utnyttja motsättningar eller bitterhet sedan tidigare oförrätter mellan folkgrupper/religioner osv för sina syften för att utöka sin makt så utmynnar det i slutändan med krig och förstörelse. Hela världshistorien är fylld av just denna skit... :-(
Senast redigerad av Vattendealaren 2022-10-26 kl. 12:30.
Citera
2022-10-26, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag håller med dig. Blir lätt ett slaktbås för den som prövar sig framåt på trånga gator, där ryssarna kan vänta i bakhåll. Man styr inte striden då på samma sätt. Finns inget manöverutrymme alls. Ryssarna gjorde ju detta i början utav kampanjen och det blev mycket dyrt. Det är ju inte i Ukrainas intresse heller att använda tungt artilleri i Kherson, vilket ryssarna sket i när de ryckte fram i städer..

Men den där dammen däremot, skulle vara mumma att lägga rabarber på den... En svår operation det också skall tilläggas..

Är väl inte helt otroligt att det är det som dom siktar på. Om man tar övergången vid dammen så kan de sedan låta Kherson vara i ytterligare 3-4 månader. Läget blir ju inte bättre där och så fokuserar man istället på att bygga ett brohuvud på andra sidan Kakhovka istället. Bara spekulation förstås.
Senast redigerad av Moscow-Mule 2022-10-26 kl. 12:38.
Citera
2022-10-26, 12:28
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Nope, hela svenska folket väntar inte förhoppningsfullt på att vi skickar militär utrustning till Ukraina. Tala för dig själv

Hela svenska folket minus fascistiska och nihilistiska element, vilket kan appoximeras med hela svenska folket
Citera
2022-10-26, 12:29
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jaså, är det så? Har du något som bevisar detta eller är det något taget ur röven din som vanligt?
68% av Européerna stöder att man skickar vapen till Ukraina.

Citat:
The EU’s humanitarian support to Ukraine has the highest approval (92%) followed by welcoming Ukrainians fleeing the war into the EU (90%); 78% of Europeans support economic sanctions imposed by the EU on the Russian government, companies and individuals.

Almost seven in ten interviewees (68%) are in favour of financing the supply and delivery of military equipment to Ukraine.

https://euneighbourseast.eu/news/latest-news/eurobarometer-europeans-broadly-support-eu-policy-towards-ukraine-and-russia/
Citera
2022-10-26, 12:31
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Jag som är född och uppvuxen i Sverige får tycka vad jag vill om kriget, även om det sticker i dina ögon. Vill du stötta Ukraina, åk dit och kriga själv. Här gör du ingen nytta

Det mest humana vore om Zelensky skaffade sig modet att förhandla om fred med Putin

Men förstår du inte att den tiden är förbi. Putin vill inte förhandla om fred. Han vill vinna detta krig.
Citera
2022-10-26, 12:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det är nog den rySSka cancersvulsten som vill sprida strålning. Här lite info ifrån en amerikan som jobbat med strategiska kärnvapen:

https://youtu.be/SlFThJYaTrQ

16.40 in i klippet tar Jake dessutom om bevis för att Kiyv-rus respektive mongol-rus tog olika utvecklingsvägar allt sedan mongolhorden invaderade. Kiyv-rus gjorde motstånd och kämpade till siste man. Maaaaskveee samarbetade med ockupationsmakten och blev sedan, som jag brukar säga, mongolhorden 2.0, eller mongol-cancersvulsten 2.0. För Maaaaaskveee tog efter det mongoliska styrelseskicket, korruptionen och, naturligtvis, brutaliteten.

Så jag kallar inte RySSland för cancersvulst utan belägg och bara för att jag är förbannad. Jag har tidigare länkat till en mer utförlig föreläsning om mongol-rus.

https://youtu.be/CMpkBOTCgCM

Slava Ukraini!

Genetiskt är stora delar av de som tror sig vara etniska ryssar i Ryssland egentligen rysktalande bastarder. Samma problemtik i Serbien.

Förmodligen grundorsaken till varför ryssar och serber folkmördar, våldtar och ljuger. Hela deras identitet bygger på falska premisser.
Citera
2022-10-26, 12:34
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
68% av Européerna stöder att man skickar vapen till Ukraina.

https://euneighbourseast.eu/news/latest-news/eurobarometer-europeans-broadly-support-eu-policy-towards-ukraine-and-russia/
Ok? Min fråga var om det fanns statistik över hur många svenskar som stödjer att vi skickar militär utrustning till Ukraina
Citera
2022-10-26, 12:36
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeltass
Men förstår du inte att den tiden är förbi. Putin vill inte förhandla om fred. Han vill vinna detta krig.
Kan du hänvisa till en seriös källa som visar att Putin inte är öppen för att förhandla om fred?
Citera
2022-10-26, 12:37
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det handlar om desinformation ledd av Kievkampanjen, i media och på FB.

Sedan borde folk inse att det här är ett amerikanskt proxykrig, men vi vet ju att det är en totalt oantaglig insikt för ditt gäng,

Det är väl snarare Putin som anser det vara ett proxykrig, för att troligen kunna försvara en fortsatt invasion.

Men du förstår väl att sanningen inte riktigt är där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in