Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Där finns skillnader, men också likheter. Jag håller med om att det är ovanligt att delar av ett land vill gå med i ett annat, det är vanligare att de vill bli självständiga. Men self-determination innefattar väl också rätten att bli en del av en annan gemenskap. (observera att jag inte tycker östra Ukraina borde bli en del av Ryssland, idealt sett borde man göra som Kosovo och göra det till ett eget land, och om 50 år så kan man se vad där är stämning för - en del av Ryssland (Albanien) eller en del av Ukraina (Serbien).
Jag tror den tiden är förbi och över när regeringarna i Ryssland och USA (det är ju trots allt regeringen i USA som slutgiltigt bestämmer och inte längre Ukrainas regering) har större anledning för att inte tala om vilja att bry sig om vad befolkningen tycker i områdena anser.
En sådan lösning som du förespråkar hade varit möjlig fram till februari i år eller andra kompromisser.
Om Ukraina, den del som återstår vill säga, snabbt blir medlemmar i Nato kommmer de faktiskt ha stor säkerhet mot vidare ryska krav framöver. Bitterheten över att förlorat sin hembygd för en del och att deras land krymt ihop får alla de andra leva med.
Samma får Ryssland leva med att ha ett ovänligt sinnat grannland rustat med kärnvapen vid sin gräns.
Det är ju bara såhär: När makthungriga politiker och andra makthavare börjar utnyttja motsättningar eller bitterhet sedan tidigare oförrätter mellan folkgrupper/religioner osv för sina syften för att utöka sin makt så utmynnar det i slutändan med krig och förstörelse. Hela världshistorien är fylld av just denna skit... :-(