2022-10-26, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för infon!

Men cementfabriken ligger väl O-NO om stadskärnan såvitt jag kan se:
48°35'48.3"N 38°02'10.0"E
https://maps.app.goo.gl/NCjfbLr1TSwf5cg58?g_st=ic

Tack jag blandade ihop första och andra motattacken.

Här är en 6 min video som förklarar striden för Bakhmut. Och varför man kan förstå varför fyllot brölade om seger.

https://www.youtube.com/watch?v=5qWlu6pUiI0
Citera
2022-10-26, 08:26
Medlem
Knut-Annes avatar
"Margarita Simonyan says, according to "the Russian culture, the Orthodox culture," it’s her duty to forgive Anton Krasovsky after he “repented” for his vile comments about drowning or burning Ukrainian kids. Could a reinstatement be far off?"
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1585119705135652864
Citera
2022-10-26, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kopplingarna mellan Indien och UK kommer stärkas med Rishi Sunak som premiärminister.

Indien är helt klart motståndare till Europas krig i Ryssland och de kommer få större inflytande på Europeisk politik.

Det kan bli en game changer för Ryssland även om de inte lyckas stoppa EU/NATO vid Kherson.

Har Sunak sagt så? Eller dina rasistiska tankar som slår igenom? Det är väl i så fall lika stor chans att Sunak närmar sig Tanzania.

Sunak har sagt "promises 'steadfast' support for Ukraine."

Om Sunak ändrar sig beror det nog mer på den engelska ekonomin än på något angående Indien

PS Saggi - Det kan ju faktiskt vara så att Sunak får Indien att ändra sig och börjar stödja Ukraina mer. Dessutom måste det vara jobbigt för Ryssland att förlora emot NATO/EU när NATO/EU har förlorat 0 trupper. Undrar om NATO kan ta Moskva utan att förlora en soldat?
Citera
2022-10-26, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erektidiot
Videon är 3 dagar gammal, så det kan ju vara old news i den här tråden, men tyckte ändå att detta var ett intressant ställningstagande.

https://www.youtube.com/watch?v=-NJbZ0Ikn7w

Har revolutionen börjat?
Kan vara propaganda....
Tro inte på allt man ser och hör.
Citera
2022-10-26, 08:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Haha, du och din cancersvult. Man botar ofta cancer med stålning så varför inte skicka lite kärnvapen mot Ryssland och sitta framför brasan och ondskefult flina. Frågan är vilken bot vi i väst har att se fram emot, social och ekonomisk kollaps så att vi kan bygga grönare utan industrier? Frisk vävnad? Ja du doctor Ola, har du opererat om några stackars felkönade barn nyligen?

Det är nog den rySSka cancersvulsten som vill sprida strålning. Här lite info ifrån en amerikan som jobbat med strategiska kärnvapen:

https://youtu.be/SlFThJYaTrQ

16.40 in i klippet tar Jake dessutom om bevis för att Kiyv-rus respektive mongol-rus tog olika utvecklingsvägar allt sedan mongolhorden invaderade. Kiyv-rus gjorde motstånd och kämpade till siste man. Maaaaskveee samarbetade med ockupationsmakten och blev sedan, som jag brukar säga, mongolhorden 2.0, eller mongol-cancersvulsten 2.0. För Maaaaaskveee tog efter det mongoliska styrelseskicket, korruptionen och, naturligtvis, brutaliteten.

Så jag kallar inte RySSland för cancersvulst utan belägg och bara för att jag är förbannad. Jag har tidigare länkat till en mer utförlig föreläsning om mongol-rus.

https://youtu.be/CMpkBOTCgCM

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
De rysktalande separatisterna i östra Ukraina bombades ju rätt hårt. Det är väl det som refereras. Och det skulle skötts bättre. Bomba sin egen befolkning för de vill bli självständiga är ruttet.

Tänk om Sverige skulle bomba Blekinge om de förklarade sig självständiga. Det civiliserade är att önska lycka till och fråga om de vill ha frihandel.

Som jag skrivit förut: inga länder accepterar separatism. Samtliga länder agerar aktivt för att hindra väpnad separatism inom det egna landet. Många länder skulle ta till våld, liksom Ukraina gjort. Inte minst Ryssland slår ju ner våldsamt på all separatism. Två gånger i Tjetjenien, t ex. Flera av Rysslands "vänner" är just nu upptagna med att bekämpa separatism (Kina, Iran, Syrien, Turkiet ärr mycket våldsamma mot sina separatister).

Jag har tidigare frågat några Putinanhängare här om exempel på länder som inte agerat med våld mot separatister. De enda exempel jag fått är unionsupplösningen mellan Sverige och Norge (där krafter i Sverige hotade med och övervägde våld) samt Islands självständighet (dock utan tillhörande förklaring av hur den Londonbaserade exilregeringen skulle ha lyckats få det tyskockuperade Danmark att förhindra att det USA-ockuperade Island blev självständigt).

Så att Sverige skulle ta till våld mot Blekinge i den situationen är verkligen inte uteslutet - särskilt om t ex Danmark agerade aktivt på separatisternas sida.
Citera
2022-10-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joohnn
Kan vara propaganda....
Tro inte på allt man ser och hör.

Förmodligen propaganda.

Självklart vill folk 10 tidszoner bort från Ukraina dö för dvärgens sak. Finns inget de hellre vill
Citera
2022-10-26, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Angående er som hävdar att Ryssland sparkats ut ur Bakhmut. Ni har alltså fel. Hur kan ni slänga ur er så mycket påhittat skit? Jag har ju haft rätt hela tiden. Eller är Washington Post rysstroll nu helt plötsligt?
Den artikeln publicerades den 22 oktober
Citera
2022-10-26, 09:10
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Kopplingarna mellan Indien och UK kommer stärkas med Rishi Sunak som premiärminister.

Indien är helt klart motståndare till Europas krig i Ryssland och de kommer få större inflytande på Europeisk politik.

Det kan bli en game changer för Ryssland även om de inte lyckas stoppa EU/NATO vid Kherson.
Blandade du ihop orden eller lever du i en alternativ verklighet?

Ryssland för ett krig i Ukraina, som förvisso ligger i Europa. Inget krig pågår i Ryssland.

Edit:
A propos Indien (och Kina) så finns det få saker de ogillar så mycket som tanken på att etniska minoriter skall få folkomrösta om självständighet eller att tillhöra ett annat land. Indien har Kashmir och Kina har Tibet, Xan Xing och i förlängningen Taiwan. Således är det inte konstigt att inget av länderna har erkänt Rysslands annekteringar 2014 eller 2022.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-26 kl. 09:16.
Citera
2022-10-26, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nä. Håller inte med... Titta t.ex på Donbass:

Ukraina ger inte upp förrän den sista ryska soldaten är ivägkörd från ukrainskt territorium.

Det finns ju en slags skillnad mellan mig och många andra som skriver om det här kriget på flashback och i tråden, du är en. Jag vill ha fred i Ukraina och fattar mycket väl att den inte kan komma utan stora eftergifter från båda sidor. Du och många andra vill ha seger och en fullständig sådan till varje pris, många av er utesluter faktiskt inte kärnvapenkrig.

Jag ställde en rad frågor till dig som alla pekar på att Nato inte kommer uppnå fullständig framgång i detta krig.

Jag frågade om frontrörelserna inte rört sig nämnvärt till Ukrainas fördel senaste tiden vilket är helt tydligt för den som tittar på kartor. De hade de INTE igår heller som du försökte bevisa genom genom twitterryktesspridare på Ukrainska sidan som publicerar stora ukrainska segrar på löpande band - vilka dagen efter visat sig oriktiga. Du skall nog tänka efter lite för du verkar faktiskt publicera vad skit som helst vare sig det är sant eller inte för du VILL tro på det. Jag faller i den fällan med vill jag tillstå men försöker faktiskt tänka efter varför jag var så dum och stålsätta mig bättre tills nästa gång jag hör nyheter.

Jag tycker faktiskt det vore en väldigt bra kompromiss för båda parter: Ryssland behåller de oblasterna/landskapen som man nu (nästan) behärskar och inlemmar dem i landet och det av Ukraina som då blir kvar inlemmas i Nato och åtnjuter därigenom kärnvapenskydd mot Ryssland.

Det finns en nästan komisk grej med USA rörande det här kriget och något som från början var väldigt fördelaktigt för Biden och Demokraterna. Från första början och sedan dess har man framställt kriget som ett angreppskrig av Ryssland för att erövra HELA Ukraina. Trump och en hel del republikaner har sagt att om HAN varit president så hade aldrig Putin vågat ge sig in i ett sådant krig för han är stark och kan prata Putin till rätta - han behöver inga newer ending wars. Så han kommer nu behöva förhandla med ryssarna och "tyvärr" behöva göra en del territoriella eftergifter pga det svaga Biden ställt till. Liksom i Afghanistan... :-)
Citera
2022-10-26, 09:37
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 26.10 were approximately:

of personnel / personnel ‒ about 68,900 (+480) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2628 (+17) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 5351 (+30) units,
artillery systems – 1,686 (+12) units,
RSZV / MLRS – 379 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 192 (+2) units,
aircraft – 271 (+0) units,
helicopters – 248 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 1379 (+7),
cruise missiles ‒ 350 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4,076 (+22) units,
special equipment ‒ 149 (+0).

#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-10-26, 09:37
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Mycket goda nyheter.

Nu väntar hela svenska folket förhoppningsfullt på videos där svenska Archer eliminerar ryska avskum.
Nope, hela svenska folket väntar inte förhoppningsfullt på att vi skickar militär utrustning till Ukraina. Tala för dig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in