Har följt tråden nu ett tag. Om det nu är så att Einar fick Dara ihjälskjuten som hämnd för kidnappningen (vilket Einar tar äran för i låten Dansa). Varför svek Haval Einar från början? De var ju vänner? Detta förstår jag inte. Sveket utlöste ju allt elände mellan Einar och Haval. Om Dalen ville pressa Einar på cash pga avtalet och vände sig till Haval för att komma åt Einar, varför gick Haval med på det? Var Haval inte medveten om att de skulle kidnappa och misshandla Einar? Man kan se bilder på Haval med guldkedja efteråt. Som han kanske fick för att han bidrog till kidnappningen? Jag tycker det är märkligt att Haval svek Einar, för Haval verkar vara en schysst kille åtminstone vad man får intrycket av. Blev han sviken av Einar på något sätt? Haval nämner i nån intervju har jag för mig att han tycker Einar går för långt i sina låtar, att det är för grovt helt enkelt.
Så min följdfråga blir lite såhär; Hur var Einar egentligen som person, ni som kände honom? Vi vet att han har varit på LVU, vi vet att han var extremt stökig som liten, han ska enligt videon nedan även ha slagit en yngre pojke och tagit hans jacka bland annat. Hade han narcissistiska drag som gjorde att det var svårt att vara vän med honom och som dessutom gjorde att han bröt det muntliga avtalet med Dalen/SSTV för att behålla allt själv? Jag tycker Einar verkar ha varit en snäll och fin person men i låtarna får man intrycket av att han hade ett stort ego och gärna lyfte sig själv och trycker ner andra. "Folk blev avundsjuka, Här har dom stått varje år här vid grillen och nu han går och hämtar in mille efter mille, jag ser dom kokar jag ser hur dom alla brinner" för att ge ett exempel men finns många fler. I SVTs film om Einar så säger Stebbe staxx något som fastnade i min hjärna "Jag sa till honom att han aldrig får glömma sina vänner han hade innan han blev känd, där såg jag en fara. Själv önskar jag att vissa saker han sa i sina låtar, att han aldrig skulle sagt dem". Dessutom sa Sebbe i sin pod med Einar bokstavligen åt Einar att "glöm aldrig bort dina vänner du hade från början". Kinesen hintar också om att "Einar gjorde misstag privat".
Man kan ju tänka sig då hatet som växer fram bland de tidigare vännerna i Dalen, låt säga att du är sicario i Dalen eller vemsomhelst och vän med Einar sedan barndomen. Einar pratar om att alla ska med före han är känd och kompisarna får vara med i hans videos. Man gör en deal, investerar i Einar. Sen när pengarna börjar rulla in så ber han sina vänner att dra åt helvete och ger all cred till sig själv? Och dessutom väljer att behålla alla pengar själv. Det kan betraktas som ett mycket stor svek och gör antagligen väldigt ont. Lägg sedan på det att Einar dessutom byter lag till västerås och det.
Thrife sjunger i sin nya låt "Kan du höra mig" där han försöker få kontakt med gud, Thrife var på TV4 med denna låt och pratade om Einar, han sjöng i den (Malou) att
"Min bästa vän han dog för ena han kände hat
Och båda dem var bröder och tuggade varje dag
Det sjukt hur det kan vända när bröder, de byter lag
Jag ångra att jag satt den dagen du blev begravd
Det vore intressant att veta mer om hur Einar var som person eftersom det har sån enorm påverkan på varför det blev som det blev. När man tittar på detta så kan jag tänka såhär, själv hade jag gett Dalen en del av pengarna och behållt mitt lag som streetcred och det hade antagligen fungerat bra. Barndomsvänner som stöttat en, klart de borde kunna få 20% av alla cash och dela upp mellan sig? Jag tycker inte det är för mycket begärt. Det är ändå ens "gäng" och bästa vänner. Jag kan konstatera att det måste krävas extremt mycket svek för att en barndomsvän ska skjuta sin barndomsvän i huvudet. Något stort svek måste ha skett.
För er som inte sett Crime sweden investigators inlägg om Einar som kom för en månad sedan så kan jag verkligen rekommendera, mycket information där:
https://www.youtube.com/watch?v=brSXbnF_TxY
Det är försent nu men hade man fått önska något så hade det varit att allt våld på våra gator upphörde och Einar och Dara aldrig blev mördade. De verkade båda vara fina människor. RIP.