2022-10-25, 18:21
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Tack för förslagen på delar, jag vill hålla mig till AMD. Väldigt nöjd med deras prylar.

Tack för de videosarna. Kör 24GB i 3x8gb och de rullar på i 3000MHZ.
Kan vara värt att kolla om du tappar prestanda pga att ha 3 stickor istället för 4. 3000mhz är också lägre än optimalt (du vill komma upp i 3600mhz helst).
Citera
2022-10-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Spelar du CS:GO så får du rätt bra FPS med en Ryzen5 5600 kombinerat med Radeon 6600XT.
Kolla här.

Lite mer "framtidssäkrat" för att köra i 1440P och i 4K är Radeon 6700XT.

För att kolla din hårdvara laddar du ner CPU-Z och kör. Där står allt om din dators hårdvara gällande CPU, moderkort, minne med mera. Moderkortet står under fliken "mainboard".
https://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_2.03-en.exe

Återkom efteråt och berätta om ditt moderkort.

Din PSU/nätaggregat verkar vara i lite klenaste laget om du ska köra kraftigare GPU än Radeon 6700XT och Ryzen 5600/5700. Men för detta borde PSU funka bra, om det inte är rent skräp till PSU du har i nuläget. Kassa PSU ger en bara gråa hår och blåskärmar.
Vad är märke och modell på ditt PSU? -Öpna sidan på burken och titta!
Hint: Är det i "silvermetallic" så är det oftast ett skräpaggregat. Gällde förr i världen i alla fall.

Är märket ett Corsair, BeQuiet!, Seasonic, Coolermaster, NZXT så bör det klara det jag föreslog.
Är det ett no-namne, så bör man byta det.

Återkommer till dig imorgon, har inte tillgång till datorn nu.

Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Tycker det är dumt att köpa efter historiska prestationer.

Har själv använt både AMD och intel och har varit mer nöjd med intel (3930K) men det som avgör är vad som finns nu.

Det som ger bäst prestanda i spel nu är 13900K / 13900KF.

AMD kan möjligen gå om med zen4 3d (ex 7950x3d).

Det har du rätt i, bara mig som tänker att AMD är mer prisvärt men kan såklart vara helt ute och cykla.

Citat:
Kan vara värt att kolla om du tappar prestanda pga att ha 3 stickor istället för 4. 3000mhz är också lägre än optimalt (du vill komma upp i 3600mhz helst).

Så högt? Kanske man ska försöka röra lite i inställningarna.

Går det sönder så blir det ju en ny burk.
Citera
2022-10-25, 20:21
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Det har du rätt i, bara mig som tänker att AMD är mer prisvärt men kan såklart vara helt ute och cykla.
Intel raptor lake är mer prisvärt än zen4.

det som är prisvärt ifrån AMD är zen3 ex 5700x men det presterar betydligt sämre.

Citat:
Så högt? Kanske man ska försöka röra lite i inställningarna.

Går det sönder så blir det ju en ny burk.
Du kan försöka att överklocka ja men inte säkert att ditt ram har kapacitet för det.

Du bör också testa minnet för att säkerställa att du inte tappar prestanda med 3 stickor.

raptor lake kan användas med ddr4 (billigare) men bra DDR5 är bättre överlag.
Citera
2022-10-25, 21:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Intel raptor lake är mer prisvärt än zen4.

det som är prisvärt ifrån AMD är zen3 ex 5700x men det presterar betydligt sämre.

Du kan försöka att överklocka ja men inte säkert att ditt ram har kapacitet för det.

Du bör också testa minnet för att säkerställa att du inte tappar prestanda med 3 stickor.

raptor lake kan användas med ddr4 (billigare) men bra DDR5 är bättre överlag.

Bäst "bang för bucken" beror lite på dagspriser, och om TS moderkort klarar nyare AM4-CPU.

Snackar vi "absolut mest FPS oavsett kostnad" så är kanske en 13700K-CPU, kyld med flytande kväve, med DDR5 samt Nvidia 4090.. Men är rätt övertygad om att detta faktiskt blir jättefel.

TS får ju typ "idiotiskt höga" FPS i CS:GO med Ryzen 5600X och Radeon 6600XT.. Även i höga upplösningar.

Varför kasta bort mer pengar på hårdvara om man får flera hundra FPS?
-Fattar jag inte varför, ärligt talat. Kan någon förklara?

Här är testet igen:
https://www.youtube.com/watch?v=HeKgzYgreQ0
Citera
2022-10-25, 21:21
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Snackar vi absolut mest FPS oavsett kostnad[/b]" så är kanske en 13700K-CPU, kyld med flytande kväve, med DDR5 samt Nvidia 4090.. Men är rätt övertygad om att detta faktiskt blir jättefel.
13700K är ganska rimligt prissatt sett till prestandan man får.

https://twitter.com/ComputerBase/status/1583083143199793153/photo/1
Citera
2022-10-25, 22:21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
13700K är ganska rimligt prissatt sett till prestandan man får.

https://twitter.com/ComputerBase/status/1583083143199793153/photo/1

Det var inte detta saken handlade om..
Eller?

Att byta plattform till intel för trådskaparen ger inget annat än enorma kostnader.
Trådskaparen har många flaskhalsar i sitt "lätt föråldrade system", det ska verkligen medges!

Men han/hon kan få hur många "FPS som helst" genom mina råd, om hon/han följer dessa.
CS:GO med Ryzen 5600 tillsammans med Radeon 6600XT, exempelvis.. 500FPS säger i alla fall jag är bra "nog".. I bra bildkvalitet då.

Givetvis kan man slänga bort mer pengar, om man vill, men knappast på frågan TS ställer..
:-)

För egen del kör jag både intel och AMD, så jag kan räknas som "neutral" kanske?
Citera
2022-10-25, 23:00
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Att byta plattform till intel för trådskaparen ger inget annat än enorma kostnader.

Trådskaparen har många flaskhalsar i sitt "lätt föråldrade system", det ska verkligen medges!
Några "enorma kostnader" är det inte frågan om.

i5 13600KF: 4099 sek
i7 13700KF: 5759 sek

msi pro z690-A DDR4: 2290
msi pro z690-A DDR5: 2558

32 GiB DDR5: 2000 till 3000 kronor (beroende på vilken prestanda som önskas).

Skulle rekommendera att köpa DDR5 med dagens priser så då blir det 8657 till 11317 för ett hyfsat DDR5 system-
Citat:
CS:GO med Ryzen 5600 tillsammans med Radeon 6600XT, exempelvis.. 500FPS säger i alla fall jag är bra "nog".. I bra bildkvalitet då.
TS utryckte intresse även för andra spel. Tycker det är värt att betala extra för att få en bra processor.
Citera
2022-10-25, 23:08
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Några "enorma kostnader" är det inte frågan om.

i5 13600KF: 4099 sek
i7 13700KF: 5759 sek

msi pro z690-A DDR4: 2290
msi pro z690-A DDR5: 2558

32 GiB DDR5: 2000 till 3000 kronor (beroende på vilken prestanda som önskas).

Skulle rekommendera att köpa DDR5 med dagens priser så då blir det 8657 till 11317 för ett hyfsat DDR5 system-

TS utryckte intresse även för andra spel. Tycker det är värt att betala extra för att få en bra processor.

Blir rejäla kostnader för att byta plattform från AMD till intel.
TS har ju redan en plattform, exempelvis med DDR4.
Ska TS spela CS:GO får han med mitt exempel på uppgradering typ 500FPS.
På CS:GO. På Cyberpunk som lirar väldigt bra runt 70FPS med "high settings".

Jag tror det du föreslår är "bortkastade pengar", även om jag givetvis håller med dig.. Alltså att det vore nice att ha en 13700K-cpu med ett 4090-Geforce.. Vore väldigt, väldigt nice att ha!

TS har en budget på 15000 SEK om jag inte minns helt fel..
Citera
2022-10-25, 23:09
Medlem
adolf512s avatar
Problemet är att TS inte knappast har några bra komponenter att återanvända (moderkortet kan vara ok, modell nämndes ej) så det är bättre att börja om på nytt och behålla den gamla datorn i reserv.

Uppgradering till bättre CPU av den gamla bygget är ett alternativ iof men då gäller det att verkligen hålla nere kostnaden, möjligt att det går att hitta bra begagnat.

Nätaggregatet på 500W skapar ganska litet utrymme för uppgradering av CPU+GPU, det går iof att sänka strömförbrukningen om man köper ex i5 13600K men då tappar man prestanda (inte så mycket i spel).

Det andra problemet med att återanvända komponenter är också att man då måste nedmontera den gamla datorn (ex låna ett nätaggregat) vilket man bör ta med i beräkningen.
Citera
2022-10-25, 23:11
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
TS har ju redan en plattform, exempelvis med DDR4.
Man kan använda DDR4 ram även till raptor lake.

Problemet är att TS verkar ha långsamt ram-minne. Om det inte går att överklocka ordentligt är det nog värt att köpa nytt (rekommenderar isf DDR5).

Ibland när man köper nytt kan det givetvis vara bra att hänga kvar med gamla komponenter tillsvidare. Ex köpte jag 3090 till ett system med svag CPU i väntan på senare CPU uppgradering.
Senast redigerad av adolf512 2022-10-25 kl. 23:17.
Citera
2022-10-25, 23:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Problemet är att TS inte knappast har några bra komponenter att återanvända (moderkortet kan vara ok, modell nämndes ej) så det är bättre att börja om på nytt och behålla den gamla datorn i reserv.

Uppgradering till bättre CPU av den gamla bygget är ett alternativ iof men då gäller det att verkligen hålla nere kostnaden, möjligt att det går att hitta bra begagnat.

Nätaggregatet på 500W skapar ganska litet utrymme för uppgradering av CPU+GPU, det går iof att sänka strömförbrukningen om man köper ex i5 13600K men då tappar man prestanda (inte så mycket i spel).

Det andra problemet med att återanvända komponenter är också att man då måste nedmontera den gamla datorn (ex låna ett nätaggregat) vilket man bör ta med i beräkningen.

I "bästa fall" så snackar vi om att byta CPU samt GPU.
Inte så jättesvårt. Men TS har sagt att hon/han inte vet så mycket om datorer, så..

Till TS: Helt okej, och jättebra att säga "jag vet inte så mycket om datorer", eller vad du nu sa.
För då kan vi i bästa fall hjälpa dig bättre!
Citera
2022-10-25, 23:22
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
I "bästa fall" så snackar vi om att byta CPU samt GPU.
Inte så jättesvårt. Men TS har sagt att hon/han inte vet så mycket om datorer, så..
r5 5600 är kanske det mest prisvärda att köpa nytt till AM4, kan behöva uppdatera bios först för det dock.

När jag tänker efter är det kanske inte helt fel att bara byta CPU och GPU nu. Man kan alltid bygga igen senare och då ta med sig grafikkortet till det nya systemet.

r5 5600 och r5 5700x drar bara omkring 65W vilket innebär att man kan få in en halvdan GPU utan att byta nätaggregatet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in