2022-10-25, 13:14
Medlem
Hej,

Har tänkt länge och väl på om jag vill uppgradera den nuvarande datorn eller om jag ska köpa nytt.

Det som är i datorn just nu:
Random PSU 500W.
Moderkort AM4.
Ryzen 3 2200G.
MSI rx 580 8GB.
Ram DDR4 24GB 3000MHZ.
SSD 120GB.
Hårddisk 512GB.

Ingen speciell kylare eller liknande, ett billigt chassi.

Är det här värt att ens prova att uppgradera eller borde jag köpa en helt ny burk?
Citera
2022-10-25, 13:27
Medlem
Ryzen 5 3600 sägs vara bra fortfarande.
Citera
2022-10-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilverFoox

Det kan ju vara något att uppgradera.

Men är det värt att uppgradera enbart processorn eller blir det pengar i sjön då grafikkortet behöver bytas ut osv?
Citera
2022-10-25, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angestfranskogen
Det kan ju vara något att uppgradera.

Men är det värt att uppgradera enbart processorn eller blir det pengar i sjön då grafikkortet behöver bytas ut osv?

Den är snabbare än vissa intel också, särskilt för datorspel. Vet inte vilka affärer som har den dock.

Det bästa är väl att du köper en hel ny dator med den processorn.
Citera
2022-10-25, 15:25
Medlem
Citat:
Den är snabbare än vissa intel också, särskilt för datorspel. Vet inte vilka affärer som har den dock.

Det bästa är väl att du köper en hel ny dator med den processorn.

Det låter som att det blir en ny dator. Kan jag försöka bygga på egen hand och rådfråga dig om du har kunskapen till att bygga datorer?
Citera
2022-10-25, 15:44
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Inget jag rekommenderar (har den processorn)

Uppgradering till 5700x eller 5600 är bättre om han vill bygga ett billigt och trist AM4 system.

Tror dock det är bättre att bygga nytt med raptor lake. Behåll den gamla datorn som reserv.
Citera
2022-10-25, 16:00
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Det låter som att det blir en ny dator.
Ja det är nog bäst

CPU: raptor lake är bäst val (finns 6 modeller att välja mellan beroende på vad du vill ha).
moderkort: msi pro z690-a är prisvärt för raptor lake (kan uppdateras till det).
lagring: du kan använda din nuvarande till en början men du bör uppgradera till fin NVME disk (gen4 2TB)
nätagg: köp bättre
Grafikkort: 3060, 3060ti, 3080, 3090 och 4090 är bra val om du väljar nvidia. AMD kan dock vara mer prisvärt.

Om du har tajt budget: kolla om du kan uppgradera till 5600 eller 5700x (billigt men betydligt sämre) men du nämnde 15K och då är raptor lake det bättre valet tror jag (så du slipper nedmontera din nuvarande dator får att återanvända moderkortet).

3080 12GB var bra val innan men hittar inte till bra pris nu tyvärr.
Citera
2022-10-25, 16:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej,

Har tänkt länge och väl på om jag vill uppgradera den nuvarande datorn eller om jag ska köpa nytt.

Random PSU 500W.
Moderkort AM4.
Ryzen 3 2200G.
MSI rx 580 8GB.
Ram DDR4 24GB 3000MHZ.
SSD 120GB.
Hårddisk 512GB.

Är det här värt att ens prova att uppgradera eller borde jag köpa en helt ny burk?

Kan du vara lite mer utförlig gällande moderkort och PSU?
AM4 kan vara vilken generation och klass som helst inom moderkorten för Ryzen.
Vad har du för något moderkort mer exakt?

Klarar moderkortet Ryxen 5xxx-serien, så är ett klockrent val att stoppa i ett Ryzen 5600 eller 5700 samt lägga resten av pengarna på en bättre/modernare GPU. Radeon 6700XT borde hålla sig inom din strömbudget på 500W. Om det är ett PSU som inte är skräp. "Bra märke", bör fixa att driva burken.
Även om 500W är i snålaste laget idag. Fläkten på PSU riskerar att gå högt och störande.
CPU-kylare rekommenderas en billig towerkylare (är bättre än stock) för ensktaka hundring. DeepCools är bra bang för bucken. Tycker du ska slänga in ett PSU på minst 700W när du ändå håller på, för det ryms i din budget. Tror du ligger strax under 15000 i så fall. Är ditt moderkort rena lågbudgeten, och inte klarar Ryzen 5xxx-CPU, finns det bra och billiga AM4-kort nu när AM4 är på väg ut. MSI och ASUS har jag goda erfarenheter av, Strix och TUF när det gäller ASUS.

128MB SSD såg jag nu.. 1TB Nvme bör man ha idag. Kostar runt 800-1000kr. Kingston gör bra och billiga. WD också, precis i prisklassen.
Citera
2022-10-25, 16:28
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Hej,

Random PSU 500W.
Moderkort AM4.
Ryzen 3 2200G.
MSI rx 580 8GB.
Ram DDR4 24GB 3000MHZ.
SSD 120GB.
Hårddisk 512GB.

Vad spelar du för spel och vad har du för skärm? Om du spelar typ CSGO och liknande i 1080p så skulle du klara dig bra på din burk om du köpte en Ryzen 3600. Sen ser jag att du har 24GB RAM, är det 3x8GB eller 2x4GB + 2x8GB? Hur som helst så kan inte dina minen gå i dual chanel vilket gör att prestandan försämras avsevärt, du skulle ha bättre prestanda med 16GB ram (2x8GB) som är placerade i rätt slottar för dual channel, missa heller inte att aktivera DOCP (samma som XMP, fast för AMD) så att dina minnen faktiskt går i 3000MHz iställer 2133MHz som dom går i annars.

Hur man ser till att ha minnen i dual channel (och varför det är viktigt): https://www.youtube.com/watch?v=a0jb0hCMXfo

Instruktioner för att aktivera DOCP: https://www.youtube.com/watch?v=suAIR4XtLgI

Hur datorn skulle prestera med modifikationerna ovan: https://www.youtube.com/watch?v=66STmRQIFX8
Citera
2022-10-25, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Ja det är nog bäst

CPU: raptor lake är bäst val (finns 6 modeller att välja mellan beroende på vad du vill ha).
moderkort: msi pro z690-a är prisvärt för raptor lake (kan uppdateras till det).
lagring: du kan använda din nuvarande till en början men du bör uppgradera till fin NVME disk (gen4 2TB)
nätagg: köp bättre
Grafikkort: 3060, 3060ti, 3080, 3090 och 4090 är bra val om du väljar nvidia. AMD kan dock vara mer prisvärt.

Om du har tajt budget: kolla om du kan uppgradera till 5600 eller 5700x (billigt men betydligt sämre) men du nämnde 15K och då är raptor lake det bättre valet tror jag (så du slipper nedmontera din nuvarande dator får att återanvända moderkortet).

3080 12GB var bra val innan men hittar inte till bra pris nu tyvärr.

Tack för förslagen på delar, jag vill hålla mig till AMD. Väldigt nöjd med deras prylar.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kan du vara lite mer utförlig gällande moderkort och PSU?
AM4 kan vara vilken generation och klass som helst inom moderkorten för Ryzen.
Vad har du för något moderkort mer exakt?

Klarar moderkortet Ryxen 5xxx-serien, så är ett klockrent val att stoppa i ett Ryzen 5600 eller 5700 samt lägga resten av pengarna på en bättre/modernare GPU. Radeon 6700XT borde hålla sig inom din strömbudget på 500W. Om det är ett PSU som inte är skräp. "Bra märke", bör fixa att driva burken.
Även om 500W är i snålaste laget idag. Fläkten på PSU riskerar att gå högt och störande.
CPU-kylare rekommenderas en billig towerkylare (är bättre än stock) för ensktaka hundring. DeepCools är bra bang för bucken. Tycker du ska slänga in ett PSU på minst 700W när du ändå håller på, för det ryms i din budget. Tror du ligger strax under 15000 i så fall. Är ditt moderkort rena lågbudgeten, och inte klarar Ryzen 5xxx-CPU, finns det bra och billiga AM4-kort nu när AM4 är på väg ut. MSI och ASUS har jag goda erfarenheter av, Strix och TUF när det gäller ASUS.

128MB SSD såg jag nu.. 1TB Nvme bör man ha idag. Kostar runt 800-1000kr. Kingston gör bra och billiga. WD också, precis i prisklassen.

Ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet hur man ser vilka delar man har i datorn, använder mig av HW monitor men ser inte moderkortet där eller PSU.

Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Vad spelar du för spel och vad har du för skärm? Om du spelar typ CSGO och liknande i 1080p så skulle du klara dig bra på din burk om du köpte en Ryzen 3600. Sen ser jag att du har 24GB RAM, är det 3x8GB eller 2x4GB + 2x8GB? Hur som helst så kan inte dina minen gå i dual chanel vilket gör att prestandan försämras avsevärt, du skulle ha bättre prestanda med 16GB ram (2x8GB) som är placerade i rätt slottar för dual channel, missa heller inte att aktivera DOCP (samma som XMP, fast för AMD) så att dina minnen faktiskt går i 3000MHz iställer 2133MHz som dom går i annars.

Hur man ser till att ha minnen i dual channel (och varför det är viktigt): https://www.youtube.com/watch?v=a0jb0hCMXfo

Instruktioner för att aktivera DOCP: https://www.youtube.com/watch?v=suAIR4XtLgI

Hur datorn skulle prestera med modifikationerna ovan: https://www.youtube.com/watch?v=66STmRQIFX8

Tack för de videosarna. Kör 24GB i 3x8gb och de rullar på i 3000MHZ.

Spelar mest CS:GO men gillar starkt andra spel och singel-player spel så vill gärna egentligen uppgradera för att kunna lira i bra grafik.
Citera
2022-10-25, 17:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tack för förslagen på delar, jag vill hålla mig till AMD. Väldigt nöjd med deras prylar.

Ska vara helt ärlig och säga att jag inte vet hur man ser vilka delar man har i datorn, använder mig av HW monitor men ser inte moderkortet där eller PSU.

Tack för de videosarna. Kör 24GB i 3x8gb och de rullar på i 3000MHZ.

Spelar mest CS:GO men gillar starkt andra spel och singel-player spel så vill gärna egentligen uppgradera för att kunna lira i bra grafik.

Spelar du CS:GO så får du rätt bra FPS med en Ryzen5 5600 kombinerat med Radeon 6600XT.
Kolla här.

Lite mer "framtidssäkrat" för att köra i 1440P och i 4K är Radeon 6700XT.

För att kolla din hårdvara laddar du ner CPU-Z och kör. Där står allt om din dators hårdvara gällande CPU, moderkort, minne med mera. Moderkortet står under fliken "mainboard".
https://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_2.03-en.exe

Återkom efteråt och berätta om ditt moderkort.

Din PSU/nätaggregat verkar vara i lite klenaste laget om du ska köra kraftigare GPU än Radeon 6700XT och Ryzen 5600/5700. Men för detta borde PSU funka bra, om det inte är rent skräp till PSU du har i nuläget. Kassa PSU ger en bara gråa hår och blåskärmar.
Vad är märke och modell på ditt PSU? -Öpna sidan på burken och titta!
Hint: Är det i "silvermetallic" så är det oftast ett skräpaggregat. Gällde förr i världen i alla fall.

Är märket ett Corsair, BeQuiet!, Seasonic, Coolermaster, NZXT så bör det klara det jag föreslog.
Är det ett no-namne, så bör man byta det.
Senast redigerad av kraftfoder 2022-10-25 kl. 17:32.
Citera
2022-10-25, 18:13
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Tycker det är dumt att köpa efter historiska prestationer.

Har själv använt både AMD och intel och har varit mer nöjd med intel (3930K) men det som avgör är vad som finns nu.

Det som ger bäst prestanda i spel nu är 13900K / 13900KF.

AMD kan möjligen gå om med zen4 3d (ex 7950x3d).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in