2022-10-19, 20:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasportiva
Trivs rätt bra med mitt nuvarande yrke (jobbar i vården), men funderar lite smått på att utbilda mig vidare. Senaste tiden har jag träffat ett par läkare och även deltagit på möten läkare mellan. Dels har jag blivit förundrade över hur teoretiskt kunniga de är, men praktiskt efterblivna. Jag är praktiskt mycket kompetent och besitter stor erfarenhet, och teorin är något jag är intresserad av att lära mig. Därför tror jag att jag hade passat mycket bra som läkare.

Så till frågan: hur svår är utbildningen? Hört att den är svår och att det krävs extremt mycket för att ta sig genom den, men med erfarenhet inom vården bör man väl ha lite fördelar. Tacksam för svar!

Har du förmågan att läsa snabbt och komma ihåg det du läser så har du en stor fördel. Kurslitteraturen är omfattande och man får läsa ganska många timmar varje dag. Ett tips är att låna eller köpa hem begagnade böcker ur de första terminerna på läkarlinjes litteraturlista och läsa lite för att avgöra om man orkar läsa sådan litteratur. Böckerna inom cellbiologi är ganska intressanta att läsa ändå även om man inte börjar på läkarlinjen. Du kan ju också tjuvstarta lite med att läsa litteraturen på fritiden även innan du kommit in så blir det inte lika stressigt och lättare att ta sig in det man läser. När man tagit sig igenom första tredjedelen av utbildningen som till stor del är teoretiska grunder så blir det lite lättare eftersom man mer studerar kliniskt.
Citera
2022-10-19, 20:46
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2022-10-19, 20:53
Medlem
Nu har jag inte kört den själv men 2 vänner och en släkting som inte är de skarpaste knivarna i lådan och hade rätt kassa betyg i gymnasiet (helt hundra att 2 av dessa betalat för fusk på högskoleprovet) tog sig igenom utbildningen men de pluggade mycket.
Citera
2022-10-19, 20:56
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasportiva
Trivs rätt bra med mitt nuvarande yrke (jobbar i vården), men funderar lite smått på att utbilda mig vidare. Senaste tiden har jag träffat ett par läkare och även deltagit på möten läkare mellan. Dels har jag blivit förundrade över hur teoretiskt kunniga de är, men praktiskt efterblivna. Jag är praktiskt mycket kompetent och besitter stor erfarenhet, och teorin är något jag är intresserad av att lära mig. Därför tror jag att jag hade passat mycket bra som läkare.

Så till frågan: hur svår är utbildningen? Hört att den är svår och att det krävs extremt mycket för att ta sig genom den, men med erfarenhet inom vården bör man väl ha lite fördelar. Tacksam för svar!

Läkarlinjen är enkel att ta sig igenom när man väl kommit in. Man behöver bara få godkänt på tentorna, så ingen betygshets.
Det finns specialiteter för praktiskt lagda personer också, som allmänläkare och ortoped.
Citera
2022-10-19, 20:57
Medlem
flyer1s avatar
Läkarlinjen är kul och inte speciellt svår, på min tid tog sig 95% igenom. Man konkurrerar inte med varandra så man hjälper varandra. Det bildas ofta små grupper inom kursen som samlar gamla tentafrågor från sina faddrar/äldrekursare, sen kopierar de dem till varandra och pluggar tentafrågorna från flera prov så brukar de klara kursen. Jag gjorde inte så utan läste läroboken och försökte förstå, då blev det lättare komma ihåg och man hade större nytta av det efteråt, men det är en jobbigare metod som inte passar alla. Däremot är det jobbigt som underläkare, hundgöra, stress, dåliga arbetstider. låg lön, stort ansvar. Det var ändå kul, man kände sig som hjälte på akuten tills man fick sitt första klagomål, sen var det inte roligt längre, utan mer ett kall. Bästa var väl att få säga man var läkare när tjejer fråga på krogen, det kompensera för allt.
Citera
2022-10-19, 20:59
Bannlyst
Vore intressant att veta lite om din ålder, eventuell studiebakgrund och så vidare. Har du gjort högskoleprov eller funderar på att göra det?
Citera
2022-10-19, 21:01
Medlem
Jag studerar anatomi just nu. Och frågade mina vänner som går sista året på läkarlinjen alla frågor jag övade på själv

Dom kunde nästan inget.

Så läkare är som alla andra studier. Memorera tillräckligt för att klara provet, sedan rinner skiten ut i sanden.

Men du med praktiska erfarenheter kan göra succé. Inte bara i yrket utan även i ditt liv. Du kommer få en mycket större förståelse över saker du har upplevt. Och kan relatera information till riktiga situationer, vilket gör det lättare att komma ihåg.

Med det sagt är jag övertygad om att 80% av studierna är fluff som kunde ha hanterats mycket effektivare. En youtube video förklarar 100× effektivare än studentlitteratur. Så i dagens värld besitter vi en oändlig mängd fantastisk information i våra händer
Citera
2022-10-19, 21:03
Medlem
Nu är jag inte läkare men har gått en annan utbildning med hög prestige och höga antagningspoäng. Dessa utbildningar är nödvändigtvis inte svårare än många andra. Dock är de fyllda med folk med höga ambitioner och är generellt väldigt högpresterande. Då höjs ju nivån överlag och dina misstag och brister blir mer tydliga och du är kanske inte längre bäst i klassen som du var van vid.
Citera
2022-10-24, 14:46
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starlord1999
har ni läkarstudenter ett shysst liv? Offrar man mycket att hoppa på medicin i 5,5 år? Funderar på o läsa medicin men vill samtidigt ha ett roligt liv och inte bara plugga hela tiden. Är läkare så kul som det låter eller bara ansvarsfullt och tungt?

Hade kunnat tänka mig att sitta 8-16 mån-fredag, även lördagar ibland, men kanske inte så mycket mer under så lång tid.

Vad är jobbigast? Klin/preklin? Spontant känns det som att klin borde vara lite roligare med mer praktiska moment och mindre studier, men jag kanske tänker helt fel.

Börjar mitt fjärde år i januari. Jag skulle säga att väldigt många överambitiösa läkarstudenter överdriver när dom pratar om hur länge man behöver plugga. Den som påstår sig plugga 40h/veckan ljuger, alternativt är överambitiös.

Jag snittar nog 5h studier i veckan. 15-20h i veckan under tentaperioderna. Jag går sällan på föreläsningarna då det bara är slöseri med tid. Pluggar in föreläsningarnas powerpoints i efterhand istället.

Det jobbigaste med läkarprogrammet i mitt tycke är alla obligatoriska moment i form utav laborationer, seminarium, etc. Dessa moment är vanligt förekommande, minst några stycken i veckan.

Man lär sig väldigt lite under pre-klin. Det mesta man läst är bortglömt tills nästa termin börjat. Den kliniska delen av programmet är var man verkligen lär sig. Kliniska delen borde utgöra minst 8/11 terminer på samtliga läkarprogram i mitt tycke.

Men som svar på frågan, plugga smart så kommer du ha väldigt mycket fritid.
Senast redigerad av Tropicanan 2022-10-24 kl. 14:49.
Citera
2022-10-24, 14:58
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Börjar mitt fjärde år i januari. Jag skulle säga att väldigt många överambitiösa läkarstudenter överdriver när dom pratar om hur länge man behöver plugga. Den som påstår sig plugga 40h/veckan ljuger, alternativt är överambitiös.

Jag snittar nog 5h studier i veckan. 15-20h i veckan under tentaperioderna. Jag går sällan på föreläsningarna då det bara är slöseri med tid. Pluggar in föreläsningarnas powerpoints i efterhand istället.

Det jobbigaste med läkarprogrammet i mitt tycke är alla obligatoriska moment i form utav laborationer, seminarium, etc. Dessa moment är vanligt förekommande, minst några stycken i veckan.

Man lär sig väldigt lite under pre-klin. Det mesta man läst är bortglömt tills nästa termin börjat. Den kliniska delen av programmet är var man verkligen lär sig. Kliniska delen borde utgöra minst 8/11 terminer på samtliga läkarprogram i mitt tycke.

Vilket lärosäte går du på, om man får fråga?
Citera
2022-10-25, 22:43
Medlem
Internetkrigares avatar
Funderar på att plugga till läkare vid sidan av mitt heltidsjobb. Behöver man vara i skolan mycket de första åren?
Citera
2022-10-26, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan

Om det här stämmer så är du 100% mycket mer än normalbegåvad. Du måste tillhöra topp 1% på läkarprogrammet då jag aldrig hört om något liknande av läkare/läkarstudenter jag känner och jag kommer tyvärr inte kunna ha det lika lätt. Hur pluggar man smart? Har du några tips? Ska plugga på GU om det är relevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in