Citat:
Ursprungligen postat av
starlord1999
har ni läkarstudenter ett shysst liv? Offrar man mycket att hoppa på medicin i 5,5 år? Funderar på o läsa medicin men vill samtidigt ha ett roligt liv och inte bara plugga hela tiden. Är läkare så kul som det låter eller bara ansvarsfullt och tungt?
Hade kunnat tänka mig att sitta 8-16 mån-fredag, även lördagar ibland, men kanske inte så mycket mer under så lång tid.
Vad är jobbigast? Klin/preklin? Spontant känns det som att klin borde vara lite roligare med mer praktiska moment och mindre studier, men jag kanske tänker helt fel.
Börjar mitt fjärde år i januari. Jag skulle säga att väldigt många överambitiösa läkarstudenter överdriver när dom pratar om hur länge man behöver plugga. Den som påstår sig plugga 40h/veckan ljuger, alternativt är överambitiös.
Jag snittar nog 5h studier i veckan. 15-20h i veckan under tentaperioderna. Jag går sällan på föreläsningarna då det bara är slöseri med tid. Pluggar in föreläsningarnas powerpoints i efterhand istället.
Det jobbigaste med läkarprogrammet i mitt tycke är alla obligatoriska moment i form utav laborationer, seminarium, etc. Dessa moment är vanligt förekommande, minst några stycken i veckan.
Man lär sig väldigt lite under pre-klin. Det mesta man läst är bortglömt tills nästa termin börjat. Den kliniska delen av programmet är var man verkligen lär sig. Kliniska delen borde utgöra minst 8/11 terminer på samtliga läkarprogram i mitt tycke.
Men som svar på frågan, plugga smart så kommer du ha väldigt mycket fritid.