2022-10-25, 21:00
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?

Nej, det är nog mest gnäll.
Citera
2022-10-25, 21:01
Medlem
Känner två barnfamiljer som fått gå till räddningsmissionen för att få mat.

Sociala vill inte hjälpa dom pga. Att dom har två inkomster men dom är ingen hög klass, knegarlöner.

Jag hjälper även mina föräldrar med matkassar då dom inte har råd längre.

Finns väldigt många som har det tufft. Beror väl på vad man vill se också...
Citera
2022-10-25, 21:04
Medlem
Citat:
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.

Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!

Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.

Min fråga i tråden:

Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?

Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.

De som tidigare låg alldeles på marginalen, men klarade sig ligger helt plötsligt 3000 eller mera back och får därför anpassa sig och handla billigare.

De som tidigare redan levde jävligt billigt och precis klarade sig har nu ingen chans.

Relativt fattiga pensionärer var tidigare 13%, det lär ha dubblats senaste 2 åren. Samma sak med relativt fattiga barn som tidigare var 9,3%, lär vara dubblat det också.

Jag tjänar extremt extremt bra nästan helt utan utgifter och tänker knappt över hur priserna ser ut för egen del, men jag har till skillnad från dig empati så jag tänker ofta på hur jävligt det blir för många barnfamiljer som tidigare levde på marginalerna.

Ner från den där hästen din jävla nolla.

Sverige ligger jävligt illa till.

Norge har haft strömstöd sedan februari och jag märker faktiskt inte av några högre priser i en väldigt stor lägenhet i ett gammalt kallt sekelskifteshus.

Varför klarar inte Sverige av något liksom? Först pandemin där strategin blev att inte göra något just för att man inte klarar av att göra något och nu har strömmen varit dyr väldigt väldigt länge utan att något alls händer.

Jag ser det också i lagarna här i Norge, jag studerar några kurser kring lagstiftning så såg senast idag att man hade uppdaterat väldigt omfattande lagar för att passa de ca 30.000 ukrainare man väntar sig närmaste tiden.

Sånt sker aldrig i Sverige, man är reaktionär och bara säger "oj" när skiten träffar fläkten och så blir det en seg jävla utredning som inte leder någonstans.

Så med allt detta sagt:

Sverige kommer inte få på plats några lösningar för de som blivit fattiga. Inte en chans.

Stora sociala problem är att vänta och de kommer komma efter dig Ringhals3. Tänk på mig när du har rånare hemma i villan och det 30min kö till 112.
Citera
2022-10-25, 21:11
Medlem
.ANDERSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Känner två barnfamiljer som fått gå till räddningsmissionen för att få mat.

Sociala vill inte hjälpa dom pga. Att dom har två inkomster men dom är ingen hög klass, knegarlöner.

Jag hjälper även mina föräldrar med matkassar då dom inte har råd längre.

Finns väldigt många som har det tufft. Beror väl på vad man vill se också...
Hur fan kan man ha det tuffted knegarlöner? En dålig knegarlön efter skatt är på säg 18 tusen, hur fan kan man inte gå runt på säg 36 tusen efter skatt?
Citera
2022-10-25, 21:16
Medlem
Jag ser till att jag har råd
Lampor släckta
Kör endast det jag måste
Handlar billigt
Jag har varit riktigt riktigt fattig och inte kunnat betala el och levt utan el ca 3 månader mitt i vintern
Men då kunde vi elda
I huset jag bor i har vi jordvärme men september el var 1312
Oktober 2500
Vad november blir får vi se...
Citera
2022-10-25, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
De som började prioritera sina utgifter redan för 30 månader sedan - då i mars 2020, när startskottet gick - har naturligtvis bättre förutsättningar idag att klara sin ekonomi. Dels genom en större buffert och sparkapital och dels genom att redan ha gjort omställningen till ett sparsammare leverne.

Förmågan att "se det komma" är den i särklass mest lönsamma mänskliga förmågan. Både i stort och smått.

Dagens sanning. Människan har överlevt genom denna förmåga, att kunna anpassa sitt leverne för framtiden.
Folk har liksom lärt sig att tyda årstiderna för när man kan odla vad, jaga särskilda byten och samla det naturen har att erbjuda.
Men i våran tid där vi ska dyrka materialism en vill dom att vi bara konsumerar tills vi slår i väggen. För det är trots allt så våran värld snurrar, att vi köper tjänster och varor av varann.
Citera
2022-10-25, 21:30
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Jag ser till att jag har råd
Lampor släckta
Kör endast det jag måste
Handlar billigt
Jag har varit riktigt riktigt fattig och inte kunnat betala el och levt utan el ca 3 månader mitt i vintern
Men då kunde vi elda
I huset jag bor i har vi jordvärme men september el var 1312
Oktober 2500
Vad november blir får vi se...

Oktober elen blir billigare än september. Under 2k för dig kommer det bli.
Citera
2022-10-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns nog många som är överbelånade, som har dyra energikostnader etc.
Har sett att i "mina" mataffärer så är alltid "veckans erbjudande"-hyllorna tomma numera.
Alltså typ falukorv och allt annat som är med i reklambladet. Folk "snor åt sig" extrapriser som pirayor käkar nakenbadare i Amazonfloden.. -Fort som fan!

Så var det inte för kanske ett år sedan.
Har också kollat in folks kundvagnar. Vagnarna är halvtomma idag, och bara med det nödvändigaste.
(Bara mina iakttagelser under senare tid).

Folk går förbi köttdisken ungefär som om det vore sovjetisk statsbegravning och kondolerar de höga priserna..
-Senast jag såg liknande var före EU-inträdet när jag bodde i Stockholm. Alltså folk som "sörjde" i mataffär. Dyster stämning.

Folk har antagligen fått det sämre ställt. Vissa i praktiken, andra kanske drar i nödbromsen för att klara vinterns förmodade ockrade räkningar med mera. Aftonbladet/Expressen har också haft reportage om folk som inte har råd att bo kvar/bor kallt etc. etc.

Men jag känner inte personligen till någon som är drabbad, nej. Är heller inte drabbad.

Intressant iakttagelse med folks kundvagnar och det stämmer säkert i vissa områden eller för vissa kundgrupper. Själv upplever jag det motsatta i de stormarknader jag handlar. Alltid kö till delin och alltid lika fulla kundvagnar. De flesta verkar förvånansvärt opåverkade hittills.
Grannar, vänner och kollegor skaffar nya mobiler, bokar utlandsresor och köper höstkläder som vanligt.

Och ja, det är mycket möjligt att det än så länge bara är kännbart för vissa grupper i samhället men jag tänker att folk borde ha mer framförhållning och dra ned på konsumtionen redan nu inför bistrare tider. Men det är möjligt att de trots allt gör det, på sådant som inte är synligt för mig.
Citera
2022-10-25, 21:41
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det kanske låter dumt, men att beställa färdiga matkassar (för tillagning) för en vecka eller 5 dagar rättare sagt från nåt ställe kan till viss del sänka kostnaderna även fast det blir lite dyrare.

Det har jag och frun gjort, det innebär att det blir väldigt lite spring på affären eftersom maten kommer levererad hem och bara behöver tillagas. Det tar bort alla onödiga köp som man annars gör som snacks, läsk och annat skit man inte behöver.

Så kan det givetvis vara. Jag handlar dock en gång i veckan så slösar lite tid på det och går inte till affären för snacks. Handlar mycket annonsvaror och gör matlådor när jag väl lagar mat.
Citera
2022-10-25, 21:46
Medlem
Ghastens avatar
Det är väl personer som levde på gränsen innan. Vi andra som jobbar och sliter känner av men inget som stoppar oss att handla.
Vissa saker har gått upp över 50% så några kronor är det inte.
Matkasse jag betalade slutet på 2021 och köper nu är väl 700 då och nu 900.
Citera
2022-10-25, 21:52
Medlem
Det handlar ju inte bara om matkassen nu utan ALLT i hela samhället.
Extremt mycket dyrare matkasse, Extremt mycket dyrare elräkning. Extremt mycket dyrare räntor på lån och snart ganska mycket dyrare hyror.

Har inte ens räknat upp saker som dagis och mycket annat, men ja, det är ju inte bara maten utan sjukt mycket annat i samhället som blir dyrare så inte konstigt att vissa går under.
Citera
2022-10-25, 21:53
Medlem
Citat:
Hej!

Min fråga i tråden:

Krisen det talas om är ju inte här än, så det är ju fortfarande lite svårt att sia om hur den kommer slå.
Men i dagsläget är det nog ingen som nämnvärt gråter över några kronor hit och dit.
Vi får väl se om "krisen" det talas om kommer och hur det ser ut då?
Du var lite för tidig på bollen helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in