Citat:
Ursprungligen postat av
Ringhals3
Hej!
Det ojas och fruktas överallt nu och talas bara om bistra tider och hur dyrt allt blivit, visst några spänn dyrare har varje matvara blivit och drivmedel och el är väl dyrare.
Men inte fan har jag i praktiken upplevt några problem att få mina pengar att räcka eller upplevt att jag avstått från något!
Det är ju dagliga katastrofrapporter med tillhörande peivatekonomiska undergångsprofetsior.
Min fråga i tråden:
Är det någon här ute som faktiskt hittills fått allvarliga ekonomiska problem och svårigheter att få vardagen att gå ihop sedan "krisen" slog till?
Det känns mest som övetdrivet gnäll och till exempel Stadsmissionen har ju sedan decennier konstant rapporterat om att nya grupper söker sig dit och att antalet som söker hjälp ökar hela tiden, de har liksom redan bränt sin trovärdighet som indikator för denna kris magnitud.
Är det någon som inte klarar sig som inte redan satt i skiten före "krisen"?
De som tidigare låg alldeles på marginalen, men klarade sig ligger helt plötsligt 3000 eller mera back och får därför anpassa sig och handla billigare.
De som tidigare redan levde jävligt billigt och precis klarade sig har nu ingen chans.
Relativt fattiga pensionärer var tidigare 13%, det lär ha dubblats senaste 2 åren. Samma sak med relativt fattiga barn som tidigare var 9,3%, lär vara dubblat det också.
Jag tjänar extremt extremt bra nästan helt utan utgifter och tänker knappt över hur priserna ser ut för egen del, men jag har till skillnad från dig empati så jag tänker ofta på hur jävligt det blir för många barnfamiljer som tidigare levde på marginalerna.
Ner från den där hästen din jävla nolla.
Sverige ligger jävligt illa till.
Norge har haft strömstöd sedan februari och jag märker faktiskt inte av några högre priser i en väldigt stor lägenhet i ett gammalt kallt sekelskifteshus.
Varför klarar inte Sverige av något liksom? Först pandemin där strategin blev att inte göra något just för att man inte klarar av att göra något och nu har strömmen varit dyr väldigt väldigt länge utan att något alls händer.
Jag ser det också i lagarna här i Norge, jag studerar några kurser kring lagstiftning så såg senast idag att man hade uppdaterat väldigt omfattande lagar för att passa de ca 30.000 ukrainare man väntar sig närmaste tiden.
Sånt sker aldrig i Sverige, man är reaktionär och bara säger "oj" när skiten träffar fläkten och så blir det en seg jävla utredning som inte leder någonstans.
Så med allt detta sagt:
Sverige kommer inte få på plats några lösningar för de som blivit fattiga. Inte en chans.
Stora sociala problem är att vänta och de kommer komma efter dig Ringhals3. Tänk på mig när du har rånare hemma i villan och det 30min kö till 112.