Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Jag frågade dig för ett halvår sedan, men fick inget svar då. Vad har du för mätbart kriterium på att Ryssland kollapsar? Du som jobbat där, kan du lista ut något man kan mäta kollapsen på? Det kan vara makrovariabler eller något mikrofenomen, men man vill se något i förväg förutsagt.
Min egen prediction är att om 10 år så har Ryssland befolkningsjusterat tappat minst 15 platser i PPP GDP per capita, antagligen 20. Nu är man nr 47, precis före ett gäng sydamerikanska länder. Om 10 år harvar de runt med Thailand och Costa Rica (länder jag själv varit i). Men som sagt tror jag inte det avgör kriget.
Det är fullständigt omöjligt att spekulera i eller sätta en siffra på förfallets hastighet.
Inom industrin finns ett ett antal nyckelord varav två viktiga är ”supply chain” och ”support” och vars brist obönhörligen leder till en kollaps/konkurs/likvidation.
I stort sett hela Rysslands industri lider nu stor brist på båda vilket på kort tid kommer att drabba dem mycket hårt. Industrins västberoendet är monumentalt stort.
Om rysk industri får hjälp av Kina och/eller Indien skulle det motsvara ungefär ett plåster på benstumpen som återstår då en ryss trampat på en mina.