Citat:
Ursprungligen postat av
Riddim
Vid 400k döda (antalet skadade skulle ligga över 1 miljon) hade den Ukrainska militären slutat att fungera, vilket den bevisligen inte gjort. Ryssarna slänger sig med såna här siffror då man vet att pro-ryssar inte förstår bättre än så här. Istället för att tänka logiskt så blir man storögt imponerad och sprider uppgifterna vidare i hopp om att någon mer utvecklingsstörd stackare ska hoppa på zigenar-cirkusen.
Kvoten 3 sårade på en 1 död (eller vad det nu var) är ju bara en tumregel. Det varierar såklart beroende på om de skadade soldaterna tas omhand, eller om de lämnas åt sitt öde.
Jag säger inte att 400k döda ukrainare behöver vara korrekt. Jag vet inte. Personligen tycker jag att det låter för högt.
Det jag sa var att om man förutsätter X antal döda för Ryssland, så är det inte orimligt att multiplicera den siffran med typ 5 när man räknar på ukrainska förluster. Detta eftersom ryssarna skjuter 10 ggr mer artilleri, och vi vet att kriget huvudsakligen utkämpas genom detta vapenslag. De flesta som dör kommer då ha dödats just med artilleri. Det är bara enkel matematik. Om vi multiplicerar ryska dödssiffran med 5 för att räkna ukrainska dödssiffran så förutsätter vi att ryssarna är häften så pricksäkra, så då har vi lite säkerhetsmarginal.
Problemet är väl att det inte finns dödssiffror för någondera sida i konflikten som alla är överens om. Så vi har ingen riktig baseline att utgå ifrån.