2022-10-25, 15:41
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Ryssarna vill väl bara bevisa sin framgång. Men det kan ju inte finnas en enda vettig person som lyssnar på detta.
Det som är tragiskt är att Kreml säkert pumpar en massa stålar in i Fb och det är därför rysstrollen får hållas…
Citera
2022-10-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Så om man nu utgår ifrån att ryssarna har haft ca 60k döda (jag vet inte om det stämmer), förstår jag inte varför man skulle betrakta det som osannolikt att Ukraina haft 400k döda. Det verkar stämma ganska bra överens med ryska övertaget i vapen och ammunition.

Vid 400k döda (antalet skadade skulle ligga över 1 miljon) hade den Ukrainska militären slutat att fungera, vilket den bevisligen inte gjort. Ryssarna slänger sig med såna här siffror då man vet att pro-ryssar inte förstår bättre än så här. Istället för att tänka logiskt så blir man storögt imponerad och sprider uppgifterna vidare i hopp om att någon mer utvecklingsstörd stackare ska hoppa på zigenar-cirkusen.
Citera
2022-10-25, 15:55
Medlem
Montbarss avatar
Siffrorna låter (för) höga om vi utgår från att det är militära dödsoffer och inte civila inkluderade.

En anfallande part brukar lida större förluster än den försvarande parten. Sålunda torde enligt denna teori de ukrainska dödsiffrorna vara lägre. Men den ryska krigsmakten har tillgång till betydligt större kvantitet med artilleri vilket borde ha satt sina spår även om den inte är lika träffsäker som västerländska pjäser är.

Klart är att det har rapporterats mycket om de ryska siffrorna som får betraktas som höga om vi jämför med tex Vietnamkriget eller Sovjets invasion av Afghanistan, men så klart lägre är WWI ) Det har inte kommit ut så mycket om de ukrainska förlusterna.
Citera
2022-10-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
En siffra som Ukraina inte är så pigg på att släppa, av förklarliga skäl, är på hur många soldater de har förlorat i kriget.

Nu har detta tydligen kalkylerats fristående via OSINT där man sammanställt siffror från bårhus, tidningsartiklar och andra krigsrapporter ifrån Ukraina. Siffran är oroväckande hög. Detta är alltså inte officiella siffror, men de kan vara trovärdiga.

https://www.algora.com/Algora_blog/2022/10/23/osint-investigators-name-real-losses-of-ukraines-army

Detta talas även om mot slutet i denna video ifrån military summary channel. https://youtu.be/-_KdXWRjJ7k
https://t.me/s/militarysummary
Samtidigt har den Tyska tidningen Zeitung.de gjort en kalkyl och konstaterat att de döda ifrån Ukrainas sida är någonstans över 200.000 påstås det, så siffrorna kan vara trovärdiga. Någon som kan tyska får gärna hitta artikeln och infoga i tråden.

Ryssarnas förluster är betydligt lägre, mellan 60-100k uppskattas det.

Detta verkar ju vara en rejäl katastrof. Kan vi hitta mer om detta?
Hur kommer det sig att Ukraina förlorar så många fler soldater än Ryssland? Har Ryssland bättre utrustning eller är det deras träning som är mer gedigen än NATO:s träning som Ukrainarna fått?

Givetvis finns det de som inte litar på dessa siffror vilket är fullt förståeligt, ni som hör hit får gärna hålla käften i denna tråd, för ni kommer inte att ha något att tillföra trådämnet mer än det vanliga gnällandet. Vi vet redan att de officiella siffrorna såklart är lägre ifrån den bevisat lögnaktiga Zelensky.
Jo Tjena , om dessa siffror stämmer så har ryssar förlorar minst 1 mille
Citera
2022-10-25, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Det som är tragiskt är att Kreml säkert pumpar en massa stålar in i Fb och det är därför rysstrollen får hållas…

Hellre att dom lägger rubel på troll än kulor och krut...
Citera
2022-10-25, 16:20
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Vid 400k döda (antalet skadade skulle ligga över 1 miljon) hade den Ukrainska militären slutat att fungera, vilket den bevisligen inte gjort. Ryssarna slänger sig med såna här siffror då man vet att pro-ryssar inte förstår bättre än så här. Istället för att tänka logiskt så blir man storögt imponerad och sprider uppgifterna vidare i hopp om att någon mer utvecklingsstörd stackare ska hoppa på zigenar-cirkusen.

Kvoten 3 sårade på en 1 död (eller vad det nu var) är ju bara en tumregel. Det varierar såklart beroende på om de skadade soldaterna tas omhand, eller om de lämnas åt sitt öde.

Jag säger inte att 400k döda ukrainare behöver vara korrekt. Jag vet inte. Personligen tycker jag att det låter för högt.

Det jag sa var att om man förutsätter X antal döda för Ryssland, så är det inte orimligt att multiplicera den siffran med typ 5 när man räknar på ukrainska förluster. Detta eftersom ryssarna skjuter 10 ggr mer artilleri, och vi vet att kriget huvudsakligen utkämpas genom detta vapenslag. De flesta som dör kommer då ha dödats just med artilleri. Det är bara enkel matematik. Om vi multiplicerar ryska dödssiffran med 5 för att räkna ukrainska dödssiffran så förutsätter vi att ryssarna är häften så pricksäkra, så då har vi lite säkerhetsmarginal.

Problemet är väl att det inte finns dödssiffror för någondera sida i konflikten som alla är överens om. Så vi har ingen riktig baseline att utgå ifrån.
Citera
2022-10-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om man stannar upp och tänker för en sekund, då vi kan iallafall enas om att många dött under kriget, egentligen för vilken egennytta? Dessa människor dör för några gubbar bråkar över lite landyta hit och dit som i slutändan inte kommer göra någon så värst skillnad för någon av dem iallafall. Putler kommer ju inte direkt få njuta så länge av en vinst iallafall p.g.a ålder och eventuella sjukdomstillstånd.

Jag förstår ju självklart Ukrainarna, de vill skydda sitt land, men egentligen, vad är det som är värt att dö för om du ändå är död? Religösa människor lurar sig själv ständigt om att livet bara är ett test, men sanningen är om man förstår naturen, vi är bara biologiska maskiner och döden är permanent och inget du eller jag gör har någon betydelse.

Med detta förstår jag inte soldaterna i modern tid (som inte är islamistiska fundamentalister) som dör för, jag vet inte riktigt vad? Jag menar historiskt krigade man ofta för sin gud, men när man vet att det inte finns någon gud, bara en rund Putler och en *look-a-like-gangster*-Zelensky, vad fan är syftet? Jag förstår de här ryssarna som verkar göra mindre uppror och skjuter några generaler för de blir intvingade till kriget, men jag kan inte förstå att människor är så lättlurade.

Men du, om någon börjar slå på dig, fredar du dig inte? Eller står du där och tar det som en fredlig aktivist?

Skulle vi bli anfallna, är du då den första att åka över bron till danmark? Om om sedan danmark blir anfallna? Och sen, och sedan?

Ryssland är total ondska och måste stoppas, förstår du inte det?
Citera
2022-10-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
...
Det jag sa var att om man förutsätter X antal döda för Ryssland, så är det inte orimligt att multiplicera den siffran med typ 5 när man räknar på ukrainska förluster. Detta eftersom ryssarna skjuter 10 ggr mer artilleri

Jo det är orimligt. Du har uppenbart svaga kunskaper angående ryskt artilleri.
Citera
2022-10-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
Det jag menar är att du inte kan veta vad som är sant eller inte. Att påstå att man bör censurera rysk media är inte bara idiotiskt, utan rentav farligt. Sverige säger sig förespråka fri media ändå är rt.com bannat. Lever vi i en demokratur?

Det senate från rysk media var väl att man skulle dränka ukrainska barn i åar och floder?

Helt jävla galna och min övertygelse att det landet måste förgöras ökar för var dag som går. Är ju i paritet med nazirtskland för helvete!
Citera
2022-10-25, 16:29
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Jo det är orimligt. Du har uppenbart svaga kunskaper angående ryskt artilleri.

Har du starka kunskaper på den punkten? I sånt fall kan du säkert utveckla ditt svar. Gör det då.
Citera
2022-10-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer. Ukraina behandlar sina totala förlustsffror som statshemligheter (det var först i förra månaden de släppte en officiell siffra och den var då helt orimligt låg, runt 9000 stupade soldater!) men istället släpper de mängder med "inofficiella" siffror för dagar eller kortare perioder till media, siffror som naturligtvis bara är färskvara, som snabbt sköljs bort och som Kiev aldrig senare kommer att behöva svara på några frågor om. Däremot presenterar de ofta och gärna uppumpade siffror på de ryska förlusterna i manskap och materiel.

Eftersom västmedia äter ur handen på Kiev och deras PR-kanaler, och i stort sett inte gör någon kritisk granskning alls, så fungerar det här spelet. Det är verkligen "fog of war".

Att Ukraina förlorar soldater vet vi, är tragiskt och sorgligt, men vi hoppas innerligt ryssarna har så många som bara möjligt stupade soldater, ju fler desto bättre, bara dö ut, fint!
Citera
2022-10-25, 16:36
Medlem
OliverCromwells avatar
Jäklar, vi börjar närma oss en halv miljon. Nu finns det förvisso många NATO-agenter med där.

Men till största delen handlar det om en total utrensning av den manliga befolkningen i krigförande ålder i Ukraina.

Verkligen tragiskt för landet, men en uppoffring som kokainisten i Kiev har inga problem med att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in