2022-10-25, 10:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
https://twitter.com/i/status/1584486319736369152
Klipp som detta snurrar runt på nätet. Blir stökigt för ryssarna att försöka få muslimerna att räta in sig i ledet igen.

"Ryssland" är ett islamiskt kalifat inom 50 år, tro mig. Och vägen dit blir i n t e oblodig.

Och detta supportar mullorna i Iran. Vilka hycklande jävla as.
Citera
2022-10-25, 10:22
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Jag konstaterar bara att det finns kritiker i rysk tv som får komma till tals. Och i svensk tv får de inte komma till tals. Ja säkerligen får inte ALLA röster komma till tals i ryssland eftersom de är i krig. Men Sverige är inte i krig. Ändå har vi fått grundlagsskyddad informationsfrihet åsidosatt (utan kritik från msm). Vi har ingen aning om bakgrunder till varför vissa politiker till en början verkade ovilliga att ställa sig bakom 8-klöver-politiken som gick ut på att skicka vapen och pengar till Ukraina och gå med i nato. Ingen offentlig debatt.
Fast jämförelsen är löjlig.
Dels för att vi i Sverige har massor med alternativa kanaler att få ut nyheter där man kan ha sin egen vinkel helt fritt.
Dels för att det objektivt sätt är Ryssland som har invaderat ett grannland i strid med ingångna avtal och FN-stadgan. De begår krigsbrott på löpande band och ledningen ljuger konstant. Som någon sa: vi tillåter inte förespråkarna för laglig pedofili komma till tals i SVT heller. Betyder det att vi inte har yttrandefrihet?
SVT är vinklat - absolut. Men det är en enorm skillnad mot rysk stats-TV, som dessutom har mer eller mindre monopol på nyhetsförmedling i landet.

PS
Menar du att Ryssland motiverar strypning av nyheter med att de är i krig? Märkligt eftersom de förnekar att det pågår ett krig.
Senast redigerad av DikT 2022-10-25 kl. 10:26.
Citera
2022-10-25, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du hittar nog inte heller några inslag som ifrågasätter den gängse mediabilden att pedofili är förkastligt eller att jorden är rund heller? Gör inte det korkade amatörmisstaget att inbilla dig att avsaknaden av något automatiskt betyder att det du ser framför dig inte är stämmer?

Något som låter som en anka, Ser ut som en anka och går som en anka är med väldigt stor säkerhet en … ?

I USA är det inte helt oväntat mycket bättre ställt med demokratin i detta avseende. Där har man framstående människor inom många olika fält som kommit med tung kritik mot deras rådande krigs-policy gentemot ukraina/ryssland.
Vi har tidigare militärer, ekonomer, professorer. Vad har vi sett i den vägen i svensk TV som ifrågasätter något av rådande ställningstagande i ukrainafrågan?
Inget. Ingen kommer till tals, för då stämplas man raskt som putlervän. Ungefär som ordföranden för sputnik i Luleå i början av kriget som i media fick löpa gatlopp för att hon vågat tycka något otillåtet. Ser du min poäng snart?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Norra fronten: Det skrivs och spekuleras i om det kommer en attack från Vitryzzland iom att Ryzzland har sänt stora trupper dit. Min fråga är varifrån skulle man ha tagit det manskapet när man har brist på folk vid både Luhansk och Donbasfronten. Det är nog mer ett propagandaförsök till att få Ukraina att binda trupper hit.
Jag gissar att det handlar om de mobiliserade ryssar som är i så dåligt skick, så nedsupna att dom inte kan användas vid fronten som kanonmat ens. Dom lägger man i Vitryssland för att binda upp Ukrainska trupper där.
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
https://twitter.com/i/status/1584486319736369152
Klipp som detta snurrar runt på nätet. Blir stökigt för ryssarna att försöka få muslimerna att räta in sig i ledet igen.

"Ryssland" är ett islamiskt kalifat inom 50 år, tro mig. Och vägen dit blir i n t e oblodig.
Man undrar om kontext till detta. Har han lämnat sin post och riskerats allas liv för att gå och be eller varför är de så förbannade?
Citera
2022-10-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Man undrar om kontext till detta. Har han lämnat sin post och riskerats allas liv för att gå och be eller varför är de så förbannade?
En av Rysslands käpphästar i kritiken av det dekadenta Väst är ju bl a toleransen och pluralismen. Här får vi se hur det fungerar i ett ryskt idealsamhälle.
Citera
2022-10-25, 10:29
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag gissar att det handlar om de mobiliserade ryssar som är i så dåligt skick, så nedsupna att dom inte kan användas vid fronten som kanonmat ens. Dom lägger man i Vitryssland för att binda upp Ukrainska trupper där.
Så är det.

Här är ett gäng.
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/comments/y6ugjh/bunch_of_newly_mobilized_russian_youngsters_being/
Citera
2022-10-25, 10:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
I USA är det inte helt oväntat mycket bättre ställt med demokratin i detta avseende. Där har man framstående människor inom många olika fält som kommit med tung kritik mot deras rådande krigs-policy gentemot ukraina/ryssland.
Vi har tidigare militärer, ekonomer, professorer. Vad har vi sett i den vägen i svensk TV som ifrågasätter något av rådande ställningstagande i ukrainafrågan?
Inget. Ingen kommer till tals, för då stämplas man raskt som putlervän. Ungefär som ordföranden för sputnik i Luleå i början av kriget som i media fick löpa gatlopp för att hon vågat tycka något otillåtet. Ser du min poäng snart?
Nu är du där igen och blandar ihop kritik mot något man säger och att inte få säga något. Svårt det där.

Som jämförelse sitter vi här dagligen och analyserar inslag från rysk TV. Tror du motsvarade diskussion sker i Ryssland där vanligt folk jämför den egna TV-retoriken med vad som sägs på nyheterna i väst?
Citera
2022-10-25, 10:31
Medlem
KillPus avatar
Handlarna i Kherson fattar nog bäst vad kommer att hända next och vägrar ta emot äckliga Z-rubel som betalningsmedel. De som vill bli av med skräppengar tvingas växla dem svart. 1 UAH - 5 RUR.
Citera
2022-10-25, 10:35
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag misstänker att trupperna som skickats till Vitryssland är nya rekryter. Vitryssland kommer att utbilda dessa soldater på liknande sätt som väst gör för Ukraina i England. Ryssland har en akut brist på personal att hålla i utbildning eftersom alla soldater är på fronten. Man placerar dessa träningsläger nära Ukraina för att samtidigt göra Ukraina nervösa över in ny front från norr.

Det kommer ta ett par månader innan dessa trupper utgör något problem. Om jag har rätt så kommer de börja röra på sig i Februari.
Citera
2022-10-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu är du där igen och blandar ihop kritik mot något man säger och att inte få säga något.

Ok, så jag blandar ihop det? Men visa mig då en länk till svensk MSM där någon ifrågasätter ukrainanarrativet. Har vi någon Matlock, Douglas MacGregor, Mearsheimer, Jeffrey Sachs i Sverige menar du som jag missat?
Citera
2022-10-25, 10:38
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det väcker frågan vad Ryssland ägnat sig åt vid Bakhmut. Även om man skulle lyckats erövra staden leder det inte någonstans i och med motgångarna längre norrut mellan Lyman och Kreminna.

Jag tror att det var Robert Terkla som sa det först, men det vore intressant att få veta mer om hur belöning och incitamentsprogram ser ut hos Wagner. Ponera att de utlovats en rejäl belöning för just Bakhmut. Kanske även daglönen och skottpengen är högre där jämfört med andra områden. Då kan de ju teoretiskt sett mjölka Prigozhin på pengar samtidigt som de skickar in vågor av fängelsekunder, mobniks och andra arma satar från reguljära förband för att dö i deras ställe. Bara en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in