2022-10-25, 09:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Bakgrunden förklarar handlingarna som leder fram till invasionen. Är det så svårt att förstå?
Eller vad har du för plausibel förklaring till bakomliggande orsaker då? Bygger den i huvudsak på att putler är elak och att ryssland är imperialistiska och tänker erövra världen och att ukraina råkade vara första landet som skulle erövras?

Frågan är vad du tycker är rätt i att ett land invaderar sitt grannland, stjäl territorium, terrorbombar civilbefolkningen, för bort barn, som sedan adopteras bort och lämnar högar av avrättade bakbundna lik efter sig.

Vad tycker du gör detta rätt?
Senast redigerad av Clay Allison 2022-10-25 kl. 09:43.
Citera
2022-10-25, 09:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Bakgrunden förklarar handlingarna som leder fram till invasionen. Är det så svårt att förstå?
Eller vad har du för plausibel förklaring till bakomliggande orsaker då? Bygger den i huvudsak på att putler är elak och att ryssland är imperialistiska och tänker erövra världen och att ukraina råkade vara första landet som skulle erövras?
Ja?

Det var precis denna tankevärld vi fick en inblick i genom tv-klippet jag visade dig igår: Ukrainarna skall lockas med idén om det ryska imperiet och på så sätt ”botas” från sin sjukdom (dvs att de anser sig vara ukrainare). Se vid 07:00:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=rixspMCHayM0ZpydXr7hog
Notera att Sergey Mardan inte fått sparken från rysk stats-tv. Att säga att ukrainsk identitet är en ”sjukdom” går tydligen bra, så länge man inte säger att de skall dränkas eller brännas levande.
Citera
2022-10-25, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du kanske måste ta in lite mer datapunkter än ett enskilt 30 sekundersinslag som postats av någon anonym person på twitter? Just saying … .

Ok. Men om du har något inslag i svensk tv som visar på yttrandefrihet genom att ifrågasätta gängse mediebild av ukrainakriget, så posta den här som en länk då.
Jag har inte stött på något sådant (utom när de vågade publicera Amnesty-rapporten som snabbt fördömdes). Annars har det ju bara varit ett upprapande av desinformation från ukraina och nato.
Citera
2022-10-25, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag frågade om läget i Bakhmut igår. Nu finns det geolokaliserad film som visar att Ukraina återerövrat cementfabriken Wagner slagits om i månader
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1584600559189110785?s=46&t=rixspMCHayM0ZpydXr7hog

Det väcker frågan vad Ryssland ägnat sig åt vid Bakhmut. Även om man skulle lyckats erövra staden leder det inte någonstans i och med motgångarna längre norrut mellan Lyman och Kreminna.

Det är väl Putin som fått för sig att Bakhmut är viktigt, men givet läget i övrigt så har det stället förlorat sitt strategiska värde. Så ryssarna offrar sina trupper helt i onödan, vilket är symptomatiskt för det auktoritära tänkandet de drabbats av i form av Putin.
Citera
2022-10-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag frågade om läget i Bakhmut igår. Nu finns det geolokaliserad film som visar att Ukraina återerövrat cementfabriken Wagner slagits om i månader
https://twitter.com/geoconfirmed/status/1584600559189110785?s=46&t=rixspMCHayM0ZpydXr7hog

Det väcker frågan vad Ryssland ägnat sig åt vid Bakhmut. Även om man skulle lyckats erövra staden leder det inte någonstans i och med motgångarna längre norrut mellan Lyman och Kreminna.
Vad Bakhmut har för strategisk nytta vet ingen.
Det närmaste jag förstår om striden där är vilket namn staden ska ha. Den har olika namn på olika språk.
Citera
2022-10-25, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Men du har ju gått på kremls propaganda som delar detta klipp vidare. Det är en typ av psykologisk krigföring.

Redan efter 10 sekunder in i klippet började jag undermedvetet leta efter ett vasst verktyg att skada mig själv med för att få ett slut på plågan. Som tur var gick strömmen så klippet stannade. När jag ”vaknade” igen, satt jag med brödkniven mot halspulsådern..

Så snälla, dela inte denna typ av psykologisk krigföring i fortsättningen .
Det ryktas att samtliga tre sitter i duman nu...
Citera
Medlem
Citat:

Nej, ja och nej!

Nej! ”Elak” är kanske inte rätt ord? Putin är en totalitär diktator som inte drar sig för att döda. För diktatorer som Putin så det en del av jobbet att döda tiotusentals civila av vilken obetydlig anledning som helst bara för att man ”kan”.

Ja! Ryssland är imperialistiskt och lider dessvärre av storhetsvansinne på grund av att man har en nationell självbild som får många ryssar att dessvärre tro att de skulle vara en stormakt vilket de inte varit de senaste 40 åren.

Nej! Ryssland har redan med våld gjort samma sak som man nu försöker göra med Ukraina i Tjetjenien och Georgien så det är ett etablerat tillvägagångssätt som vi alla redan vet hur det slutar om vi inte sätter stopp för det.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Verkar som gaspriset kollapsar nu:

https://tradingeconomics.com/commodity/eu-natural-gas
Citera
2022-10-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ok. Men om du har något inslag i svensk tv som visar på yttrandefrihet genom att ifrågasätta gängse mediebild av ukrainakriget, så posta den här som en länk då.
Jag har inte stött på något sådant (utom när de vågade publicera Amnesty-rapporten som snabbt fördömdes). Annars har det ju bara varit ett upprapande av desinformation från ukraina och nato.

Du hittar nog inte heller några inslag som ifrågasätter den gängse mediabilden att pedofili är förkastligt eller att jorden är rund heller? Gör inte det korkade amatörmisstaget att inbilla dig att avsaknaden av något automatiskt betyder att det du ser framför dig inte är stämmer?

Något som låter som en anka, Ser ut som en anka och går som en anka är med väldigt stor säkerhet en … ?
Senast redigerad av Moscow-Mule 2022-10-25 kl. 09:54.
Citera
2022-10-25, 09:53
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hela diken fyllda med massor av döda ryssar med stålhjälmar från WW2?

Det verkar som det handlar om de nymobiliserade trupperna med dålig utrustning.
Det handlar om ryska fångar som rekryterats för kriget.

Noterar att det ligger två till synes intakta skyddsväst plattor på marken. Det är lite märkligt.
Citera
2022-10-25, 09:54
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Vad Bakhmut har för strategisk nytta vet ingen.
Det närmaste jag förstår om striden där är vilket namn staden ska ha. Den har olika namn på olika språk.
Just denna cementfabrik ligger strax öster om en å som löper N-S öster om staden. Oklart om denna är väsentlig på något sätt. Tittar man kartan så ser man dock att nästa ”strong point” är ett samhälle 7 km längre österut, så erövringen av Bakhmut kan ryssarna nog glömma.
Citera
2022-10-25, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Hela diken fyllda med massor av döda ryssar med stålhjälmar från WW2?

Det verkar som det handlar om de nymobiliserade trupperna med dålig utrustning.

Bilden känns mer som gaskriget under WWI. Har gas använts?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in