2022-10-25, 07:49
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Till och med i rysk stats-TV hetsas till barnamördande genom dränkning och att bränna barnen levande. Man uppmanar helt öppet till att dränka och bränna små barn - i terrorstatens propagandakanal! Hur lågt kan man sjunka egentligen? Och hur kan dessa foliehattar och rysstroll stå bakom sådana uttalanden?

Tv-profil avstängd – sa att ukrainska barn bör dränkas

https://omni.se/tvprofil-avstangd-sa-att-ukrainska-barn-bor-drankas/a/eJJrxy

En programledare för den statliga ryska tv-kanalen Russia Today har stängts av efter kommentarer om att barn som kritiserar Ryssland bör dränkas, skriver Sky News.

Det var i en sändning förra veckan som en författare berättade om hur barn i Ukraina på 80-talet sa att livet vore bättre om det inte vore för att Moskva ockuperade deras land. Varpå programledaren Anton Krasovskij svarade:

– De borde ha dränkts i Tysyna. Bara ha dränkt de där barnen, dränkt dem. Alternativt kunde de ha knuffats in i hyddor och bränts.
Man har ju Sergey Mardan kvar med ett eget tv-program där han just diskuterade hur ”ukrainare har en sjukdom” som de måste botas ifrån, och att de egentligen är ryssar:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=lecApH1lm2UyQGzhMofXzA
Citera
2022-10-25, 07:54
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Vi har hört det där många gånger nu men han är trots allt 70 år så vem vet. Han ser dock pigg ut då man ser honom på alla möten och han kan prata utan script och det är ju mer än vad Biden kan.

"Läkare och släktingar oroas ..." jag det tror jag säkert dom berättar vitt och brett.

Det här önsketänkandet att Putin ska snart ska dö tar aldrig slut. Själv tycker jag det nog är säkrast att han håller sig levande tills denna konflikt är över för risken är att vi får någon som är betydligt värre.
Ja med tanke på hur jävla vidriga och äckliga de flesta ryssar verkar vara är nog risken stor att det kommer nån värre eller i alla fall lika äcklig,som Putin.

Men det få vi ta hand om då!

Ryssland kommer inte att få vinna detta. Krig?
Citera
2022-10-25, 08:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Alltså invändningen från dess "ryssvänner" och allt man vill kalla oss som tycker något annat än vad man får tycka, det är ju ett ifrågasättande av bakomliggande anledningarna till konflikten och det som skett i Ukraina från 2014.
Det vill säga att det finns anledningar till kriget som våra inkompetenta politiker inte vill prata om och som grundar sig i att de dels gravt missbedömt läget. Dels uppenbarligen inte varit goda diplomater och lyssnat på sina kollegor i andra länder.
Ann Linde är ett praktexempel på en sådan politiker. Den blåste idealisten som ska sprida demokrati vart hon går. Att hon ställer till oreda är inget hon märker. Kritiker är säkert Putinvänner Hon träffar sina andra kollegor i EU som turas om att bekräfta för varandra hur präktiga de själva är.
Oliktänkare ska naturligtvis motarbetas. Orban. Putin. De ser sig själva som fantastiskt öppna och "inkluderande" men har i verkligheten skapat sig en liten sekt.
Vettigt folk utanför väst undrar förundrat om väst rökt på.
Dessa pårökta i väst ser inte att det kan finnas de som har problem med att Libyen störtades och landet sattes i kaos, eller att man överger FN-ordning till förmån för en "regelbaserad" världsordning (läs USA-dikterad) eller att man invaderar länder till höger och vänster. De pårökta tror ju de är de goda som är i full färd med att sprida frihet och demokrat.

DET är vad jag tror folk som är "rysstroll" överlag tycker här på forumet. INTE att Ukraina inte har rätt att försvara sig.

Notera hur denne användare och självutnämnde ryssvän inte motiverar sina sympatier med ett enda ord om vare sig Ryssland eller Ukraina.

Istället är det Ann Linde, Libyen, USA och väst i en salig blandning.

Men varför har Ryssland rätt att invadera Ukraina, plundra ukrainares hem, fylla massgravar med bakbundna lik, göra vanliga ukrainare strömlösa osv?

Svaret är att Ann Linde är en ’blåst idealist’.
Citera
2022-10-25, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Ja med tanke på hur jävla vidriga och äckliga de flesta ryssar verkar vara är nog risken stor att det kommer nån värre eller i alla fall lika äcklig,som Putin.

Men det få vi ta hand om då!

Ryssland kommer inte att få vinna detta. Krig?
Jag tycker inte vi ska generalisera alltför mycket om ryssarna. Det finns ryska undersåtar som gjort betydande insatser för världens populärkultur. Till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=yCLWN2aUFc0
Citera
2022-10-25, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Dina kommentarer om ”högt i tak” och yttrandefrihet är hårresande. Ryssland har lagstiftning med hårda straff för att ens kalla ”special-operstionen” för krig, eller kritisera kriget. Det som är skrämmande med inslaget är inte ”yttrandefriheten” utan att rysk stats-tv under brinnande för fram idén om att ukrainare är ryssar som skall botas från en sjukdom. Att du inte tycker det är ett problem är… oroande.
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=lecApH1lm2UyQGzhMofXzA

Vad gäller kärnvapen så säger din länk ingenting om att ”Zelensky äskat kärnvapen”. Han har inte bett någon om att ge Ukraina kärnvapen, vilket är en befängd idé. Vad han säger är att alternativet för Ukrainas säkerhet om de inte blir medlemmar i Nato är att skaffa egna kärnvapen. Det visade sig vara en helt riktig analys, med tanke på att Ryssland oprovocerat anföll Ukraina några månader senare. Huruvida Ukraina skulle kunna lyckas med att utveckla egna kärnvapen är en annan fråga.
Hur var det nu med baltstaterna och proryssar, monument och annat? Sen har vi Slovakien och Tjeckien där man kan få långa fängelsestraff om man "stödjer Ryssland". England sanktionerar medborgare och i Tyskland väntar åtal för tyska journalister i Donbas. Ser vi någon i svensk tv som har någon annan åsikt om Ryssland? Någon debatt om Rysslands perspektiv? Pratas det om hur sanktionerna mot Ryssland slår hårt tillbaka? Hur blev det med utredningen av Nordstream, terroratacken mot Tyskland? Demokrati och yttrandefrihet i Europa ruttnar sönder.

Jag har inte sett debatten du skriver om men visst är det väl tveksamt om nazistankar och brinnade irrationellt hat är en sjukdom som kan botas. Att väldigt många ukrainare är ryssar vet vi, vi vet också att dom är slaver och egentligen ett brodersfolk men något gick fel där i västra Ukriana och nu är folket gisslan. Jag fundera mer hur man kan få svenskar att ta sig ur hjärntvätten dom utsatts för i åratal. Det gäller väl hela Europa och även Ukraina. Hur ryssarna är tvättade i huvudet vet jag inte men enligt debatten ni diskuterar så verkar dom friskare, dom får ju åtminstonne diskutera öppet.

Zelensky vill ha egna kärnvapen eller att väst ska skicka sina mot Moskva. Vad han vill ha pratar han öppet om, vitt och brett i sit kokainrus. Nej, nazister och facister ska inte ha tillgång till kärnvapen. Hör du inte vad Zelensky och dårarna säger? dom vill ju använda dom. Vad Ukraina bör göra är att vara neutrala, föra dialog med alla och även handel. Man bör också respektera det ryska språket, kulturen och den etnisk ryska eller rysktalande befolkningen. Man bör också förbjuda hatbrott, nazistideologin och hyllandet av Banderas och själva rensa ut det utan rysk hjälp. Man bör också tillåta fri media och opposition. Sen har vi korruptionen och oligarkerna. Tyvärr är Ukraina ett trasig land efter 2014. Hade Ukraina tagit hand om detta tidigare så hade vi inte haft denna konflikt och landet hade varit välmående. Hat och fascism, dålig kombination och han tycker kärnvapen är viktigare.
Citera
2022-10-25, 08:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hur var det nu med baltstaterna och proryssar, monument och annat? Sen har vi Slovakien och Tjeckien där man kan få långa fängelsestraff om man "stödjer Ryssland". England sanktionerar medborgare och i Tyskland väntar åtal för tyska journalister i Donbas. Ser vi någon i svensk tv som har någon annan åsikt om Ryssland? Någon debatt om Rysslands perspektiv? Pratas det om hur sanktionerna mot Ryssland slår hårt tillbaka? Hur blev det med utredningen av Nordstream, terroratacken mot Tyskland? Demokrati och yttrandefrihet i Europa ruttnar sönder.

Jag har inte sett debatten du skriver om men visst är det väl tveksamt om nazistankar och brinnade irrationellt hat är en sjukdom som kan botas. Att väldigt många ukrainare är ryssar vet vi, vi vet också att dom är slaver och egentligen ett brodersfolk men något gick fel där i västra Ukriana och nu är folket gisslan. Jag fundera mer hur man kan få svenskar att ta sig ur hjärntvätten dom utsatts för i åratal. Det gäller väl hela Europa och även Ukraina. Hur ryssarna är tvättade i huvudet vet jag inte men enligt debatten ni diskuterar så verkar dom friskare, dom får ju åtminstonne diskutera öppet.

Zelensky vill ha egna kärnvapen eller att väst ska skicka sina mot Moskva. Vad han vill ha pratar han öppet om, vitt och brett i sit kokainrus. Nej, nazister och facister ska inte ha tillgång till kärnvapen. Hör du inte vad Zelensky och dårarna säger? dom vill ju använda dom. Vad Ukraina bör göra är att vara neutrala, föra dialog med alla och även handel. Man bör också respektera det ryska språket, kulturen och den etnisk ryska eller rysktalande befolkningen. Man bör också förbjuda hatbrott, nazistideologin och hyllandet av Banderas och själva rensa ut det utan rysk hjälp. Man bör också tillåta fri media och opposition. Sen har vi korruptionen och oligarkerna. Tyvärr är Ukraina ett trasig land efter 2014. Hade Ukraina tagit hand om detta tidigare så hade vi inte haft denna konflikt och landet hade varit välmående. Hat och fascism, dålig kombination och han tycker kärnvapen är viktigare.

Svårt att hitta seriösa debattörer som i sak stöder Rysslands invasion. Då måste du även stödja plundring, hot om kärnvapen, massgravar och terrorbombning av civila. Många som stöder Ryssland gör det som motreaktion mot något annat, läs USA.

Plus att ryssympatisörer alltid behöver ta till lögnen. Eller vad säger du herr 200 000 döda ukrainska soldater.

Man kan inte ha seriösa debatter med såna.
Senast redigerad av Clay Allison 2022-10-25 kl. 08:42.
Citera
2022-10-25, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag tycker inte vi ska generalisera alltför mycket om ryssarna. Det finns ryska undersåtar som gjort betydande insatser för världens populärkultur. Till exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=yCLWN2aUFc0

Men du har ju gått på kremls propaganda som delar detta klipp vidare. Det är en typ av psykologisk krigföring.

Redan efter 10 sekunder in i klippet började jag undermedvetet leta efter ett vasst verktyg att skada mig själv med för att få ett slut på plågan. Som tur var gick strömmen så klippet stannade. När jag ”vaknade” igen, satt jag med brödkniven mot halspulsådern..

Så snälla, dela inte denna typ av psykologisk krigföring i fortsättningen .
Citera
2022-10-25, 08:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
För den som fortfarande tvivlar om Ryssland verkligen är ’proto-fascistiskt’ så finns detta färska klipp från rysk stats-tv:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=OmQIEgCquRiwM6Q1ryRm_A

Några ”höjdpunkter”:
- den inbjudne gästen har en flagga bakom sig med texten ”ortodox eller död”. Okej.
- man följer den fascistiska traditionen att välkomna nationens konflikt med andra, i detta fall hela Nato. Detta är tämligen givet en konflikt som Ryssland inte på något sätt kan vinna*, men det spelar ingen roll för dessa två. ”Man gör det man måste göra”.
- sedan följer man upp med ett förakt för sin motståndare och dess nation: ”ukrainare är ryssar som drabbats av en sjukdom, … som spirituella tranvestiter” (!). De är egentligen ryssar som skall ”botas”.
- den andres kultur skall förtryckas och helst elimineras: man nämner förnöjt att minnesmärket i Mariupol över Holomodor** har förstörts. ”Ukrainismen” skall elimineras och ersättas av ryskhet och imperialism (japp, ni såg rätt).
- Till sist har vi den närmast obligatoriska uppmaningen att Ukrainas energiförsörjning skall slås ut så att de för frysa, även om det inte i sig leder till att Ryssland vinner kriget.
- Jag höll på att glömma nyspråket: det är den ”västerländska liberalismen” som är ”aggressiv och fascistisk”. Det blir inte mycket mer skruvat än så.

Notera att det här inte är en obskyr rysk YT-kanal, det är statskontrollerad tv med en ledande programledare, Sergey Mardan, i sitt eget program. Jag kan inte påminna mig att jag sett något som liknar detta sedan Goebbels och nazisternas propaganda på 30-talet. Pol pot och Röda Khmererna kanske? Frågan jag ställer mig är hur många ryssar det finns som tänker så här pass skruvat? I den här tråden har vi haft ett par stycken, men inte en majoritet av Rysslandskramarna. Så, i Ryssland, 1%? 10% Fler?

—————
*) kärnvapenkrig har inga vinnare.
**) Stalins folkmord genom mass-svält och deportation av ukrainare på 30-talet.

Ca 25 procent. Sedan tillkommer ca 50 procent som är helt apolitiska och som passivt låter "lillefar" sköta politiken. För RySSland är inget normalt land, utan en cancersvultst. Medan t.ex Kina lyckades assimilera mongolhorden till sin, för dåtiden, avancerade kultur och mongolerna anammade islam i stora delar av sitt rike, så anammade Moskvastaten den primitiva mongoliska kulturen och styrelseskicket, (men man förblev ortodoxa). Du kan gärna höra denna föreläsning om mongol-rus.

https://youtu.be/CMpkBOTCgCM
Citera
2022-10-25, 08:52
Medlem
qwerty-66s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 25.10 were approximately:

personnel / about 68420 (+480) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2611 (+21) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 5321 (+26) units,
artillery systems – 1674 (+1) units,
RSZV / MLRS – 377 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 190 (+1) units,
aircraft – 271 (+1) units,
helicopters – 248 (+3) units,
UAV operational-tactical level – 1372 (+2),
cruise missiles ‒ 350 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4054 (+10) units,
special equipment ‒ 149 (+0).
#stoprussia #BELIEVE inZSU
Citera
2022-10-25, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
The total combat losses of the enemy from 24.02 to 25.10 were approximately:

personnel / about 68420 (+480) persons were liquidated / persons were liquidated,
tanks ‒ 2611 (+21) units,
armored fighting vehicles / APV ‒ 5321 (+26) units,
artillery systems – 1674 (+1) units,
RSZV / MLRS – 377 (+2) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 190 (+1) units,
aircraft – 271 (+1) units,
helicopters – 248 (+3) units,
UAV operational-tactical level – 1372 (+2),
cruise missiles ‒ 350 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 16 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 4054 (+10) units,
special equipment ‒ 149 (+0).
#stoprussia #BELIEVE inZSU

Är det Ryssen som försökt nån offensiv igen?

Mycket fler Pansarvagnar och bepansrade fordon jämfört med snittet ett tag, men betydligt färre artileri pjäser. Eller har Ryssen hunnit dra tillbaka sitt arileri?
Citera
2022-10-25, 09:03
Medlem
Citat:
Det räcker att besvara din slakt av text en gång per vecka. Men ok, ukrainska soldater är väl supermänniskor och svåra att döda med flyganfall, artilleri och granater i öppna landskap. Har du inte märkt att när ukrainska soldater stötte på ett samlat ryskt försvar tog det tvärstop på offensiven? (en retorisk fråga).
Har du något exempel eller ska vi bara konstatera direkt att du svamlar efter att ha svalt för många rysstrollningar…

Citat:
Vi får nog reda på antalet döda med tiden för båda sidor, hetsa inte upp er nu över det och jag förstår att det är känsligt för er med önsketänkande.

Tragisk och patetisk omskrivning…
Vi såg ju hur det gick såhär 3månader efter artikeln ditt rysstranslate fintade dig på Ryssen åkte på pisk….
Citera
2022-10-25, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Är det Ryssen som försökt nån offensiv igen?

Mycket fler Pansarvagnar och bepansrade fordon jämfört med snittet ett tag, men betydligt färre artileri pjäser. Eller har Ryssen hunnit dra tillbaka sitt arileri?

Förmodligen en mix av att ryssen retirera i kherson och blivit piskade och drivs ur bhakmuts förorter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in