2022-10-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Trådarna kunde se helt konstiga ut när ignore fanns och brukades flitigt.

Jag tänker att jag inte främst skriver till dem, utan för andra som ev läser tråden. Finns det någon som bytt åsikt i någon Ukrainatråd? Någon som sett nån?
Efter en välbehövlig paus men nu åter kan jag lova att jag absolut inte bytt åsikt.
Ryssland ska fortfarande ut ur Ukraina!

Slava Ukraini!
Citera
2022-10-24, 23:44
Medlem
Enmansdemos avatar
Varför rycker dom inte fram vid Charkiv, där ryssarna retirerar, rädda för att trampa på en mina?

När börjar slaget om staden? som jag glömt namnet på

Jag är lite otålig & uttråkad på alla rapporter om terrorbeskjutningar av Kiev
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-10-24 kl. 23:48.
Citera
2022-10-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men jag tror verkligen inte ryssvänner ställer upp på jämförelsen att Ryssland misshandlar Ukraina. Kan också tänka mig att många skulle hävda att Zelensky inte företräder majoriteten i Ukraina. De flesta ukrainare välkomnar ryssen, enligt dem.

Gissningar, men ändå

Alltså invändningen från dess "ryssvänner" och allt man vill kalla oss som tycker något annat än vad man får tycka, det är ju ett ifrågasättande av bakomliggande anledningarna till konflikten och det som skett i Ukraina från 2014.
Det vill säga att det finns anledningar till kriget som våra inkompetenta politiker inte vill prata om och som grundar sig i att de dels gravt missbedömt läget. Dels uppenbarligen inte varit goda diplomater och lyssnat på sina kollegor i andra länder.
Ann Linde är ett praktexempel på en sådan politiker. Den blåste idealisten som ska sprida demokrati vart hon går. Att hon ställer till oreda är inget hon märker. Kritiker är säkert Putinvänner Hon träffar sina andra kollegor i EU som turas om att bekräfta för varandra hur präktiga de själva är.
Oliktänkare ska naturligtvis motarbetas. Orban. Putin. De ser sig själva som fantastiskt öppna och "inkluderande" men har i verkligheten skapat sig en liten sekt.
Vettigt folk utanför väst undrar förundrat om väst rökt på.
Dessa pårökta i väst ser inte att det kan finnas de som har problem med att Libyen störtades och landet sattes i kaos, eller att man överger FN-ordning till förmån för en "regelbaserad" världsordning (läs USA-dikterad) eller att man invaderar länder till höger och vänster. De pårökta tror ju de är de goda som är i full färd med att sprida frihet och demokrat.

DET är vad jag tror folk som är "rysstroll" överlag tycker här på forumet. INTE att Ukraina inte har rätt att försvara sig.
Citera
2022-10-24, 23:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Nu går ryska regeringen genom våpet Zacharova ut på Twitter och varnar för "dirty bomb" från Kyiv. Detta ser inte alls bra ut alltså.

https://twitter.com/mfa_russia/status/1584628704667631616
Citera
2022-10-25, 00:05
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu går ryska regeringen genom våpet Zacharova ut på Twitter och varnar för "dirty bomb" från Kyiv. Detta ser inte alls bra ut alltså.

Bara ett "eko" ovanifrån.

Tror hela sulamiten med pratet om "smutsig bomb" är riktat främst till hemmaopinionen. Gäller att få upp den sinande moralen och tysta obehagliga frågor.., nu hotas egna trupper utav en smutsig bomb. "Fosterlandet" börjar hotas. Passligt sidospår även när man attackerar vilt med droner på civil infrastruktur. Ursäktar även den hårda tonen om att bränna/dränka ukrainska barn.

Kontentan av det hela : Putin hade "rätt" med att inleda sin "specialoperation".
Citera
2022-10-25, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland

1. Mrs. Zacharova är både sexig, smart och har effektiv påverkan.

2. Teorin om smutsiga nukelära händelser hörde du först på flashback. Fast då i termer av skjuta på ett kärnkraftverk vid förlust, hota med tjernobyl och anklaga Ryssland för galna kärnvapenattacker.

2.1. Ryssland vill förstås upplysa världen om att de troligen tar till björnramarna ifall problem uppstår, vilket kan uppstå när Ryssland troligen gör hackebiff av Ukraina om en framtida angiven tid.

3. Bye-bye
Citera
2022-10-25, 00:21
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob

Dessa pårökta i väst ser inte att det kan finnas de som har problem med att Libyen störtades och landet sattes i kaos, eller att man överger FN-ordning till förmån för en "regelbaserad" världsordning (läs USA-dikterad) eller att man invaderar länder till höger och vänster. De pårökta tror ju de är de goda som är i full färd med att sprida frihet och demokrat.

DET är vad jag tror folk som är "rysstroll" överlag tycker här på forumet. INTE att Ukraina inte har rätt att försvara sig.
De pårökta här inne är väl sherm och någon till så att…

Vad gäller Libyen så genomfördes de ökända flygbombningarna med FN-mandat och under ledning av Nato (även Sverige deltog med spaningsflyg som bekant). Du kan tycka vad du vill om beslutet att hjälpa det libyska folket att befrias från en diktator som skickade stridsflyg på dem, men den enda fråga du behöver ställa dig som är relevant för dagens ämne är följande:
- är eventuella fel gjorda då på något enda sätt nationen Ukrainas eller ukrainska folkets fel?

Jag tror du omedelbart inser svaret på den frågan, och det gäller även motsvarande fråga om Irak och vad som helst annat som Rysslandkramarna drar upp. Ibland är saker inte svåra alls.
Citera
2022-10-25, 00:22
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Varför rycker dom inte fram vid Charkiv, där ryssarna retirerar, rädda för att trampa på en mina?

När börjar slaget om staden? som jag glömt namnet på

Jag är lite otålig & uttråkad

Tycker mig mellan raderna läsa in en del sårigheter Ukraina stött på efter höstens inledande brak-succeer under sin offensiv i nämnd region. Efter denna så tvingades man i sin segeryra dock nog ner till jorden igen efter sina inledande försök med att förlänga sitt momentum medelst att inta Svatove och Kreminna.

Ukraina är numera en krigserfaren nation och tycks uppenbarligen förstått vikten av att skynda denna operation långsamt och betraktar situationen desto mer nyktert än under vårens offensiver. Utöver skärmytslingar på det operativa planet så tycks fokus istället skiftats till att främst kraftsamla och att bygga- och underhålla infrastruktur i nybefriade områden inför eventuella framtida stötar.

Ryssen passar naturligtvis på att göra detsamma men det till en desto betydligt sämre kvalitet. I skrivande sekund så har Ukraina alltjämt väst och tiden på sin sida medan Ryssland bff:ar Vitryssland och Nordkorea och operar bortom sitt bäst före-datum.

Edit: Mina tankar angående just Charkiv (och då fronten öster om staden i höjd med gränsen till Luhansk). Användaren som jag besvarade kanske dock skrev fel och menade Kherson?
Senast redigerad av Sqrbanken 2022-10-25 kl. 00:31.
Citera
2022-10-25, 00:36
Medlem
Ja europa nato sverige - o usa eller med usas godkännande gav sig på Khadaffi/Libyen
det gäller att rädda oljan osv.

Varför sker inte samma sak mot putin ryssland som dessutom har gas i relativt närområde

Khadaffi ansågs inte bara som diktator utan även helt jävla opålitlig o oförutsebar o som gynnade
terrorister - men vad har putin gjort när det gäller mord o mordförsök t ex i UK
Citera
2022-10-25, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
- är eventuella fel gjorda då på något enda sätt nationen Ukrainas eller ukrainska folkets fel?

Den fråga du behöver ställa istället är om länder kan känna sig hotade av detta ganska irrationella beteende från västs sida där vissa diktatorer stryks medhårs för att sedan helt plötsligt få en bajonett på ett olämpligt ställe och få landet försatt i kaos.

Svaret är naturligtvis ja. Det finns länder som finner USA vara ett hot och som uppfattar dem som "bullies". Därav anledningen till kriget.
Om Elensky varit intresserad av att inte ha krig med sin store granne i öst hade han ju kunnat testa implementera Minsk. Istället skulle det förbjudas ryska, utbildas nazister och äskas kärnvapen.
Ska bli intressant att se hur mycket av ett val det blir snart i Ukraina. De får väl antagligen bara en röstsedel med ett enda namn på kan tänka.
Märkligt med tanke på hur mycket väst är med i detta just för att sprida frihet och demokrati.
Citera
2022-10-25, 01:01
Moderator
farbror_barbros avatar
För den som fortfarande tvivlar om Ryssland verkligen är ’proto-fascistiskt’ så finns detta färska klipp från rysk stats-tv:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=OmQIEgCquRiwM6Q1ryRm_A

Några ”höjdpunkter”:
- den inbjudne gästen har en flagga bakom sig med texten ”ortodox eller död”. Okej.
- man följer den fascistiska traditionen att välkomna nationens konflikt med andra, i detta fall hela Nato. Detta är tämligen givet en konflikt som Ryssland inte på något sätt kan vinna*, men det spelar ingen roll för dessa två. ”Man gör det man måste göra”.
- sedan följer man upp med ett förakt för sin motståndare och dess nation: ”ukrainare är ryssar som drabbats av en sjukdom, … som spirituella tranvestiter” (!). De är egentligen ryssar som skall ”botas”.
- den andres kultur skall förtryckas och helst elimineras: man nämner förnöjt att minnesmärket i Mariupol över Holomodor** har förstörts. ”Ukrainismen” skall elimineras och ersättas av ryskhet och imperialism (japp, ni såg rätt).
- Till sist har vi den närmast obligatoriska uppmaningen att Ukrainas energiförsörjning skall slås ut så att de för frysa, även om det inte i sig leder till att Ryssland vinner kriget.
- Jag höll på att glömma nyspråket: det är den ”västerländska liberalismen” som är ”aggressiv och fascistisk”. Det blir inte mycket mer skruvat än så.

Notera att det här inte är en obskyr rysk YT-kanal, det är statskontrollerad tv med en ledande programledare, Sergey Mardan, i sitt eget program. Jag kan inte påminna mig att jag sett något som liknar detta sedan Goebbels och nazisternas propaganda på 30-talet. Pol pot och Röda Khmererna kanske? Frågan jag ställer mig är hur många ryssar det finns som tänker så här pass skruvat? I den här tråden har vi haft ett par stycken, men inte en majoritet av Rysslandskramarna. Så, i Ryssland, 1%? 10% Fler?

—————
*) kärnvapenkrig har inga vinnare.
**) Stalins folkmord genom mass-svält och deportation av ukrainare på 30-talet.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-25 kl. 01:17. Anledning: stavning.
Citera
2022-10-25, 01:07
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNoob
Den fråga du behöver ställa istället är om länder kan känna sig hotade av detta ganska irrationella beteende från västs sida där vissa diktatorer stryks medhårs för att sedan helt plötsligt få en bajonett på ett olämpligt ställe och få landet försatt i kaos.

Svaret är naturligtvis ja. Det finns länder som finner USA vara ett hot och som uppfattar dem som "bullies". Därav anledningen till kriget.
Om Elensky varit intresserad av att inte ha krig med sin store granne i öst hade han ju kunnat testa implementera Minsk. Istället skulle det förbjudas ryska, utbildas nazister och äskas kärnvapen.
Ska bli intressant att se hur mycket av ett val det blir snart i Ukraina. De får väl antagligen bara en röstsedel med ett enda namn på kan tänka.
Märkligt med tanke på hur mycket väst är med i detta just för att sprida frihet och demokrati.
Titta på klippet jag just skrev ett referat av och återkom om du fortfarande tycker Zelensky är Ukrainas stora problem.
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=OmQIEgCquRiwM6Q1ryRm_A
Han fick f.ö. 73% rösterna 2019, så det är väl högst troligt att han får mer än så som ledare av ett land i krig om det ordnades val idag. Men ge det ett par år så kan han få en ”Churchill-behandling” och skickas ut ur presidentpalatset.

”Äskas kärnvapen”? Vad pratar du om nu; Ukraina lämnade över sina till Ryssland 1994-1995 som en del av Budapest-avtalet där Ryssland lovade att respektera och skydda Ukrainas gränser, vilket de svekfullt bröt 2014.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-10-25 kl. 01:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in