För den som fortfarande tvivlar om Ryssland verkligen är ’proto-fascistiskt’ så finns detta färska klipp från rysk stats-tv:
https://twitter.com/juliadavisnews/status/1584365167176871936?s=46&t=OmQIEgCquRiwM6Q1ryRm_A
Några ”höjdpunkter”:
- den inbjudne gästen har en flagga bakom sig med texten ”ortodox eller död”. Okej.
- man följer den fascistiska traditionen att välkomna nationens konflikt med andra, i detta fall hela Nato. Detta är tämligen givet en konflikt som Ryssland inte på något sätt kan vinna*, men det spelar ingen roll för dessa två. ”Man gör det man måste göra”.
- sedan följer man upp med ett förakt för sin motståndare och dess nation: ”ukrainare är ryssar som drabbats av en sjukdom, … som spirituella tranvestiter” (!). De är egentligen ryssar som skall ”botas”.
- den andres kultur skall förtryckas och helst elimineras: man nämner förnöjt att minnesmärket i Mariupol över Holomodor** har förstörts. ”Ukrainismen” skall elimineras och ersättas av ryskhet och imperialism (japp, ni såg rätt).
- Till sist har vi den närmast obligatoriska uppmaningen att Ukrainas energiförsörjning skall slås ut så att de för frysa, även om det inte i sig leder till att Ryssland vinner kriget.
- Jag höll på att glömma nyspråket: det är den ”västerländska liberalismen” som är ”aggressiv och fascistisk”. Det blir inte mycket mer skruvat än så.
Notera att det här inte är en obskyr rysk YT-kanal, det är statskontrollerad tv med en ledande programledare, Sergey Mardan, i sitt eget program. Jag kan inte påminna mig att jag sett något som liknar detta sedan Goebbels och nazisternas propaganda på 30-talet. Pol pot och Röda Khmererna kanske? Frågan jag ställer mig är hur många ryssar det finns som tänker så här pass skruvat? I den här tråden har vi haft ett par stycken, men inte en majoritet av Rysslandskramarna. Så, i Ryssland, 1%? 10% Fler?
—————
*) kärnvapenkrig har inga vinnare.
**) Stalins folkmord genom mass-svält och deportation av ukrainare på 30-talet.