Citat:
Ursprungligen postat av
Johanbwr
Ang. det här med hårda bevis så behövs det väl inte i en civil court? En stämning är ju inte i en vanlig domstol. Man får framföra troliga/svaga bevis. Sen ska rätten eller juryn eller hur det nu gick till avgöra vem som de rimligen tycker har ”mest rätt” (har läst juridisk grundkurs i usa men minns inte allt men kan slå upp för den som vill veta mer). Det handlar alltså inte om att saker måste bevisas beyond reasonable doubt som när man ställs t svars för brott.
Så om Magnus skulle ställa upp på det här så ska alltså helhetsbilden tas in, dvs Hans och hans konstiga kurva mm. Framstår han då som otrovärdig så kan han väl aldrig vinna även om inga bevis fanns för partiet i sig, låter det som för mig.
Låter inte som Magnus är tvingad t att ställas upp på den här charaden
Tack, jag tänkte själv tanken att det borde vara det men inte kollat upp…
Sedan måste väl inte det yrkade skadeståndet bli nödvändigtvis vara det han får?
Misslyckas han civilrättsligt kan han ju alltid försöka igen i ett brottsmål, men det kanske bara blir utslängt där?
Hur är det med punativa skadestånd, resp. kompensation? Jag antar att han jagar ett punativt skadestånd för han kan väl inte mena på att han bör kompenseras med $100'', för drivet som brottsmål känns inte punativt skadestånd aktuellt i det här fallet.
Därav den civilrättsliga vägen?
Som kompensation ser jag det som totalt orimligt då ingen verkar ha kommit över 1'' i vinstpengar på ett år.
Å andra sidan verkar Niemann tidigare åtminstone dragit in någonstans mellan $25'-$120' per år bara på att streama onlinespelande på twitch.
Vidare till om det är rimligt anspråk?
Chess.com verkar ha intäkter på $75''/år, snabbt uppgooglat så kan vara fel.
Så skadeståndsanspråket motsv. 16mån intäkter. Hur ser praxis ut för storleken på punativa skadestånd?
Carlsen verkar dra in vinstpengar strax under miljonen, alla intänkter (inkl. vinster) verkar ligga i ett norskt AB sedan länge. Har det betydelse?
Nakamura(?) Har jag valt att inte ens kolla upp för jag har fräckt nog antagit att han har mindre deg än Carlsen.
Att han inte går efter Musk känns uppenbart, han skämtade bara om en aktuell nyhet, bör skyddas av grundlagen och med enorm nedsida. Finns begränsningar i ersättning för juridiskrådgivning i civilrättsliga mål som inte är motsv. förenklat tvistemål?
Mer allmän fråga, vilken stat driver han det i?
Missouri? St.Louise ligger där.
Chess.com verkar vara baserat i Kalifornien, vilket också är den stat Niemann bor i.
Kul att någon faktiskt vidrör det juridiska, i juridikforat!